Tips på vandingsled/tur för 5 dagars vandring?

Tjeuralako

Har passerat över Tjeuralako två gånger och båda gånger blivit överraskad över hur mycket sten där är, särskilt i början nedanför passet till Tarfala. Svårt att orientera sig och kan ta lång tid vid dålig väder och lätt att gå för högt, dessutom kan smältvattenjokken som rinner tvärs över vålla en del problem om man har otur. Förbi det steniga området är det lättgånget hela vägen till stigen som ansluter i skogen ner mot Nikkaluokta. Så här har jag gått båda gångerna: http://www.folder.nu/abisko/stor/karta2.htm
 
Jag har också valt den väg som Erik visar. Tjeurajokken är djupt nedskuren i en ravin, så man håller rejält avstånd till den för att slippa gå på skrå, jobbigt annars. Sista natten tältar ni på höjden före nedfarten mot skogen, utsikten härifrån är jättefin. Och när ni påbörjar nedfarten ska ni hitta stigen som leder genom skogen till bron.

Hälsn Pelle
 
Kommentarer på hemvägen fr Mårmavandringen

Hej och tack igen för tipset Pelle!

Vi sitter nu på tåget på väg hemåt från vandringsturen.
Lite kommentarer och frågor så här i efterhand:

- Efter att vi kommit fram ur dalen i Siellacohkka hur tog du dig ner till stigen från höjden? Själva försökte vi hålla oss på höjden och ta oss ner en bit österut närmare broövergången men fick då en ganska tuff nergång. Finns det kanske en smidigare nergång närmare dalgångens mynning?

- Tyvärr fastnade vi vid Mårma då vi inte vågade fortsätta på grund av det tuffa vädret. Vi hade tät dimma, ösregn och stark vind. Vi tog oss ner mot massivet men kände oss inte erfarna nog att ta oss över massivet så vi vände. Vi avvaktade en natt i hopp om bättre väder innan vi tog oss tillbaks till Abisko via Kungsleden.
Tog du dig över massivet i liknande väderlek?
Har du några tips för vad vi kan tänka på till nästa försök?

- på vägen tillbaks mot Kungsleden hade vi en del vad. Speciellt tufft var det vid Miesakjavri. Det var bara att trampa på med kängorna. Hur brukar du förbereda ett vad? Använder du gympaskor så att du behåller ett par torra kängor efteråt?

Tack för alla tips!
 
Valet av väg från Siellavagge ner till bron över Alisätno har diskuterats lite i eftersnacket till Gunnar81:s färdberättelse längre ner på sidan (namnet Ballinvagge står i rubriken). Som framgår där har jag valt - precis som ni - att hålla höjd för att slippa videt nere i dalen. Jag minns inte att det var någon besvärlig nedfart, men jag kanske sneddade ner mot jokken som rinner förbi renvaktarstugan. Hursomhelst tror jag att videt nere i dalen är värre!

Jag tycker ni gjorde helt rätt som väntade och sedan vände vid Mårma med tanke på väderleken. Så hade även jag gjort. Själv har jag haft både dimma/duggregn och sol, men inte så svårt väder som ni hade. Otur!

Vadet vid Miesakjavrri har jag inte prövat, men det är ju hela Alesätno man ska korsa, så det är mycket vatten! Och för varje svårighet man klarar så blir man mer erfaren och tryggare framöver.

Själv vandrar jag i stövlar och vadar då med regnbyxorna utanpå dessa. Med kängor tror jag det idag är vanligast att man tar ut sulor och strumpor, spänner remmar utanpå regnbyxorna och accepterar att det ibland läcker in en del. Alternativet är väl särskilda vadarskor, men de ger ofta sämre stöd och dessutom hinner man bli rejält kall och kanske tappar känseln (och blir stressad) under överfarten. Teknik för vadning har diskuterats flera gånger här på Utsidan! Och det är ett viktigt ämne eftersom vad kan vara farliga.

Något tips i övrigt har jag inte bortsett från att man ska ha bra väder! Men skämt åsido, det är viktigt att hela tiden uppdatera plan B. Och ha modet att använda den ibland.

Hälsn Pelle
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
Christoffer_123 Tips på 4-5 dgr laponia Fjällvandring 3
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Helena Bergman Tips på rutt Åre - Gäddede m FÅ VÄGAR Fjällvandring 6
tinyvaldemar Tips på fint hus för vandring Fjällvandring 3
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Essexblue Tips på tältplatser Anarisfjällen Fjällvandring 0
veni Tips på en Rundtur i Rondane NP Fjällvandring 9
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
Sällan Tips på vandring i Finse och skor Fjällvandring 2
sellanboy Tips på rundvandring i Sarek Fjällvandring 1
TNFlimejuice Sarek - Tips på rutt? Fjällvandring 1
Andieb Tips på tältplats i Sogndal och Jotunheimen Fjällvandring 0
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
kötte Tips på rundtur Abisko Fjällvandring 6
mewaan Tips på turer Fjällvandring 4
Lunkan90 Tips på vandringssträcka Västerbotten/Norrbotten Fjällvandring 5
ntnhln Tips på snabbtillgängligt högfjäll/topp Åre/Bydalen? Fjällvandring 6
oscarthegrey Tips/synpunkter på vandringstur i Kebnekaisefjällen! Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.