Tips på ultimat vandringsryggsäck för kort tjej?

En liten korrektion:
Herrmodellen av Ariel heter Aether, jag har själv en sådan och är hur nöjd som helst med den.

Precis som Zephyria säger så finns utöver de förutbestämda rygglängderna S,M och L möjligheten att ytterligare finjustera rygglängden och det gör att säcken går att anpassa till nästan alla personer. Dessutom ifall avbärarbältet inte skulle passa så går det att byta ut detta och exempelvis sätta på ett avbärarbälte stl S på säck med rygglängd stl M och vice versa.

Xenon är dammodellen av en lite tyngre och stabilare modell än Ariel, bla avbärarbältet är av en stabilare och lite mer rigid karaktär. Herrmodellen av Xenon heter Argon.

My mistake, där tänkte jag fel. Tack för korrigeringen!

Tack så mycket för alla svar!

Första gången jag postar något här, sanslöst bra gensvar! :)
(För er som undrade är jag alltså 156 cm lång (eller kort). :)
Testade Haglöfs OXO Q häromdagen, den kändes skön. P.g.a. att jag är så kort blir det ofta problem att hitta en ryggsäck som ligger tätt på axlarna, där blir det en "glipa" som inte går att justera till med min nuvarande säck (p.g.a. det är en unisex o lite för stor).
Idag ska jag ut och prova. Jag återkommer. Såg att jag skrev max 70 liter. Mja, det kommer jag inte köpa, det blir för stort som någon sa! Men gärna 55-60 liter.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Vilka är juryns favoriter inför säsongen vår-sommar 2026? Bland vinnarna finns bland annat en lättviktsryggsäck och en svensk designklassiker.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Min fru är 156 cm lång och har en Haglöfs Matrix 50 som hon är nöjd med. Den sitter mycket bra och är ganska lätt (1,6kg), men kanske inte rymlig nog för långa expeditioner. Jag vet inte.

Hon bar 12 kg, inkl säcken, under vår fjällvandring i somras.
/daniel

avslutad210712

Gäst
Visserligen är jag riktigt partisk med tanke på att det just nu finns fem stycken lite större Osprey-säckar i familjen men titta på Osprey - du blir garanterat inte besviken. Och eftersom Osprey byter färger och ändrar lite i modellerna då och då så kan man göra riktigt bra klipp om man inte behöver årets färg. Köpte en Atmos för en vecka sen för 899:- på Fjällrävens outlet i Happis och en Xenon 70 för 1695:- hos Getout.

http://www.getout.se/sv/artiklar/getoutlet/bara-forvara-4/atmos-50-md-3.html

http://www.getout.se/sv/artiklar/getoutlet/bara-forvara-4/xenon-70-wm-2.html

[Ändrat]

Inga problem med Ospreys säckar även om man är neråt 155 cm

// Kolla amerikanska ryggsäckar, de brukar ha kort, medium och lång modell. Min flickvän köpte en Granite gear Nimbus Trace modell kort med ett mindre avbärarbälte. //

Var hittade ni/din flickvän denna säck? Jag har kollat på Alewalds, XXL & Naturkompaniet här i Stockholm men hittade ingen sådan modell.

Det är Get Out som har en butik i Stockholm, Säck-butiken heter det. Där har de sortiment av Granite Gear. Kolla där istället.

Sent from my GT-I8350 using Board Express

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips