Tips på tur nr. 2?

Först och främst: Största tacket någonsin till de snälla personer* som ifjol tipsade mig och min pojkvän att vandra Kungsleden i Vindelfjällen, Ammarnäs – Hemavan. Denna 6-dagarsvandring visade sig bli den bästa semestern någonsin, alla kategorier. Vi hade svårt att veta var vi skulle förlägga vår första vandring ihop (och hans första) och frågade om råd här på forumet. Och turen visade sig vara så fantastiskt lämpad för allt vad vi eftersökte.

Nu är det så att vi fått blodad tand och planerar att bege oss ut på en augustitur i år igen. Därför undrar jag nu om någon lika välvilligt skulle vilja tipsa om en lämplig andra-tur som skulle passa oss. Gärna med ungefär samma upplägg som ifjol; boende i stugor, ca 5 dagar (3-6), max 2 mil per dag, vackert, variationsrikt och efter trygg led.

Jag har sökt runt bland annat här på sidan och försökt skapa mig en uppfattning om vad som är att tänka sig. Vad tror ni om Kvikkjokk – Saltoluokta? Eller Padjelanta?

Vänliga undringar
Ida

(* quid, peter1969, Thomas Jonsson, Fossa, Bulingen, Beatrice K)
 
Padjelanta är underbart

Jag gjorde min första fjällvandring på Padjelantaleden. Den ligger i ett böljande höglänt landskap med fjällstugor som drivs av STF eller samer. Jag och sambon tog helikopter från Kvikkjokk till Staloluokta och fick då en fantastisk försmak av de kulliga vidsträckta fjäll vi skulle vandra oss igenom. De första dagarna hade vi fantastisk utsikt över sjöarna Virihaure och Vastenjaure. Vi gick över en del riktigt stora och breda älvar på hängbroar. Det var en varierad vandring på högfjällshedar med vidsträckta vyer. Leden är välmarkerad sommarled och lättgången, bortsett några kraftiga stigningar. Vi vandrade Staloluokta – Arasluokta – Låddejåkkåstugan – Kisuris – Akka. Första dagen tältade vi i närheten av Staloluokta och tog hela sträckan på fem dagar i makligt tempo. Deletappen Låddejåkkå – Kisuris var lite lång (2,4 mil) men med uppehåll för både lunch och middag blev sträckan till en skön vandring. Vi vandrade i augusti och hade inga problem med mygg, men däremot regnade det en hel del. För att få börja dagen med vandring i uppehållsväder, gick vi upp tidigt och såg dimman lätta och fram mot lunch kom regnet. När det hade regnat i några dagar blev stugorna överfulla av trötta och ibland griniga vandrare och då blev det huggsexa om rummen. Vår strategi att gå upp tidigt gjorde också att vi kom fram rätt tidigt, och det gav oss rum så att vi slapp sova i storstuga.

Denna tur gav oss blodad tand och den fungerade fint som första tur. Vi ville gå utanför Kungsleden men ändå på led och valet föll på Padjelanta. Och jag kommer avgjort att vandra där igen, det var så vackert!

Jag antar att du redan kikat på http://www.padjelanta.com/se/index.asp
 
Jag kan även rekommendera Padjelanta. Gå till Staloluokta från Ritsem eller flyg ut och gå tillbaka. Eller flyg från Kvikkjokk till Staloluokta och gå tillbaka. Saltoluokta till Kvikkjokk är också en fin sträcka, men sista etapperna mot Kvikkjokk är bara skog och åter skog. Det går att avsluta vid Aktse, via cykelstigen, men det har jag inte provat. En fin tur är även Vakkotavare till Nikkaluokta. Lycka till!
 
Tack för tipsen! Det enda jag kan känna sätter lite käppar i hjulen här och var är det här med att flyga sig till ställen. Plötsligt blir den enkla fjällsemestern rätt många procent dyrare. Hur svårt är det att undvika detta? En tur som jag nu sitter och googla lite om är denna: Vakkotovaure - Teusajaure - Singis - Hukejaure - Sitasjaure - Ritsem. Är det överhuvudtaget möjligt att gå den sträckan? Och om det är det; kan det vara en trevlig tur?

Hej!
 
Hej, jag tycker att det skulle vara fint till Singis, mot Hukejaure kan det kännas lite tuffare, med lite behov att vada om det har regnat mycket. Hukejaure- Sitasjaure är en fin och mycket lättgangen sträcka, men fr. Sitas till Ritsem är det grusväg som gäller och inte stig, mer an 20 km!! Och det finns inte längre möjlighet att bli skjutsat med bil till Ritsem... Allt som allt skulle jag inte rekommendera den där sträcken, ska höra av mig om jag kan komma p. ngting bättre, Sgig!!
 
Mitt förslag blir att gå runt Kebnekaise.

Nikkaloukta - Vistas - Nallo - Sälka - Singi - Kebnekaise - Nikkaloukta

Då får ni se vackra dalar, höga fjäll i en salig blandning. Stugor hela vägen och inga krångliga etapper. Om ni håller tempo kan det bli en dag över till utflykt, förslag:

- Från Nallo gå upp till Unna Räitasstugan
- Från Kebnekaise gå upp i Tarfaladalen och ev. upp på Tarfalatjåkka
- Toppbestigning på Kebnekaise

Om ni väljer denna tur så försök ta den i den riktning jag skrivit, vyerna upp i Vistas och mot Nallo blir bäst så. Dessutom är det en ganska lång etapp Nikkaloukta - Vistas så det kan vara bra att vara pigg och fräsch :)
 
Dessutom är det en ganska lång etapp Nikkaloukta - Vistas så det kan vara bra att vara pigg och fräsch :)

Enligt STF är det 34 km från Nikkaluokta till Vistasstugan. Det går att åka båt en bit upp i Vistasdalen men 1:a etappen blir ändå över 25 km.
Vi gick i motsatt riktning på vår första gemensamma fjällvandring och det gav verkligen mersmak. Vi hade turen att träffa på båtskjutsen på väg ner genom Vistasvaggi.
 
Hej Ida!
En tanke kan vara att bege sig till Jämtland, finns många leder och det går att snickra ihop ganska många olika turer. Åker man från Storulvån är men redan ute på kalfjället när man börjar, Vålådalen är fint och det finns andra alternativ också, Sylarna verkar häftigt!
Med massor av mer eller mindre traffikerade leder kors och tvärs, så det är bara att välja. :)
Jag och min enhjuling åkte ju Storulvån - Gåsen - Vålåstugorna - Stendalstugorna - Vålådalen för ett par år sen.. Finns lite bilder på bloggen http://aventyrilivet.blogspot.com/2008/07/blog-post.html

Då kanske ni dessutom har chans att hälsa på Joel och Åsa på vägen dit eller hem :)

Dock är ju många av STFs mer lättillgängliga stugor där snarare fjällstationer med allt vad det innebär, så kanske inte lika pitoreskt överallt :)
 
Mitt förslag blir att gå runt Kebnekaise.

Nikkaloukta - Vistas - Nallo - Sälka - Singi - Kebnekaise - Nikkaloukta

Då får ni se vackra dalar, höga fjäll i en salig blandning. Stugor hela vägen och inga krångliga etapper. Om ni håller tempo kan det bli en dag över till utflykt, förslag:

- Från Nallo gå upp till Unna Räitasstugan
- Från Kebnekaise gå upp i Tarfaladalen och ev. upp på Tarfalatjåkka
- Toppbestigning på Kebnekaise

Om ni väljer denna tur så försök ta den i den riktning jag skrivit, vyerna upp i Vistas och mot Nallo blir bäst så. Dessutom är det en ganska lång etapp Nikkaloukta - Vistas så det kan vara bra att vara pigg och fräsch :)

Kan absolut tänka mej vandra denna sträcka. Mitten av Aug- början av September borde vara en bra tid eller???
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Erik.erik Tips på tur i Sarek i slutet av augusti Fjällvandring 7
tildap Tips på tur i Bergen Norge Fjällvandring 1
Vajja Tips på 4dagars tur runt Abisko/Björkliden Fjällvandring 9
Zaine Behöver tips på tur :) Fjällvandring 2
ludde0719 Tips på kort tur i Jotunheimen! Fjällvandring 4
TittiFaber Tips på tur Sarek Fjällvandring 3
Måns S Tips på tur för nybörjare Fjällvandring 7
Bifrostpersson Tips på tur sommar 2016 Fjällvandring 8
jaberg TIPS! Tur på 5-7 dagar, gärna med tågförbindelse Fjällvandring 3
Smultronfagre Tips på kortare Islands-tur Fjällvandring 0
Zaine Behöver Tips på tur! Kebnekaise som mål, ca. 7 dagar. Fjällvandring 17
Tagetes Tips på tur i Norska fjällen ca 5 dgr? Fjällvandring 10
BeatriceK Tips på kort tur i Arjeplogsfjällen? Fjällvandring 4
uldall Tips på vandingsled/tur för 5 dagars vandring? Fjällvandring 17
Ohrling Vandring v 37 (Tips på tur) Fjällvandring 3
LindaS74 Tips på bra tur med hund Fjällvandring 1
landonia Någon som har tips på tur i svensk-norska fjällen under juli månad 2010? Fjällvandring 6
Fiskson Tips på 1 veckas tur! Fjällvandring 3
emet Tips på smidig tur! Fjällvandring 5
Libelle Tips på tredagars tur i lapplandsfjällen Fjällvandring 10
Mikro tips på tur runt Abisko Fjällvandring 5
Joana Tips på 3-4 dagars tur i Sarek/Padjelanta? Fjällvandring 7
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.