Tips på tredagars rundslinga Mellansverige

Hej! Jag är helt ny på Forumet och hoppas på lite hjälp från er andra erfarna vandrare. Jag letar efter en rundslinga med c:a 2 övernattningar (tält) i mellersta Sverige, t.ex. Bergslagen, Östergötland, Dalarna eller Småland. Jag utgår från Sörmland (så Sörmlandsleden går bort) och tänker mig helst inte mer än 4 timmars bilfärd. Svårighetsgrad är inte så viktig, men jag föredrar skogsstigar framför väg och det får gärna vara lite öde utan en massa bebyggelse. Gärna gammal skog och sjöar! Jag kan avverka ganska många kilometer per dag så den får helst inte vara för kort. Viktigt är dock att start och mål sker på samma ställe så att man inte behöver gå tillbaka samma väg. Jag har läst en del själv på nätet och i Calazos guideböcker men inte hittat något som stämmer in på ovanstående. Rundslingorna är oftast väldigt korta enligt min uppfattning. Tips på bra tältplatser och ställen att hitta vatten mottages gärna. Hoppas på svar!

Kolla på friluftskartan på hitta.se där finns vandringsleder markerade. Du borde kunna göra ett par rundor i Småland ev med delar i södra Östergötland se skärmdump.

Thure

Screenshot_20241230-173954.png

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Vilka är juryns favoriter inför säsongen vår-sommar 2026? Bland vinnarna finns bland annat en lättviktsryggsäck och en svensk designklassiker.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Silverleden i Hällefors, kanske?!! Har gått den en gång, för en del år sen, tyckte den var jättefin.

Bergslagsleden, går att sy ihop rundslingor om du är någotsånär kunnig i orientering. Kolla Majjens blog om området. Små natturreservat, övrigt produktionsskog men många fina platser om du läser på. Tiveden är ju fint men kanske för litet. Eller sänker du tempot lite, du kommer inte bli missnöjd där. Glasskigen avråder jag ifrån. Ren produktionsskog men tillrättalagt för friluftsliv, inget för den som uppskattar naturskogar. Ett annat inspel är Soteleden i Bohuslän. Rundslinga ca 6mil med stora möjligheter till variation. Kulturlandskap, mycket gamla träd och hällandskap. Ingen vildmark men mycket välplanerad led. Vackert! Min favoritled.

Tack för alla bra tips! Tiveden har jag redan avverkat och det är ju vackert, men ganska kort att gå runt och så var det väldigt mycket folk på lederna också. Malingsbo-Kloten verkar intressant, det får jag kika närmare på. Tack!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips