Tips på tränings schema?

Jag är 14 år och vill börja träna.Mest för att hålla mej i form.Så jag undrar ifall någon har nått tips på ett bra tränings som omfattar kondition,styrka osv.Vill gärna ha tips på övningar jag kan göra när jag styrketränar.Jag tränar inte på gym så jag andvänder inga maskiner,men jag har 2 st 5 kilos hantlar.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
fråga här..

http://www.kolozzeum.com/

Tänk på att aldrig köra övningar som trycker på ryggen innan du växt färdigt..

(det smartaste är att få hjälp av en utbildad PT på ett gym, dom är kunniga på både träning och kost.. att ladda ned träningsprogram från nätet och gissa hur man skall göra är ganska korakt med tanke på att 99% av alla som lyfter på gym gör fel)

Allsidig träning

Om du vill träna för att hålla dig i form utan att elitsatsa och dessutom är såpass ung att kroppen inte växt färdigt tycker jag att du ska träna så allsidigt som möjligt, tex träna löpning en dag, cykla en dag, simma en dag, spela innebandy en dag osv.
Då tränar du styrka och kondition samtidigt som du har roligt. Sedan märker du om någon aktivitet är roligare än de andra, då blir det antagligen naturligt så att du kommer att utöva den mer och mer på bekostnad av andra.
Så prova dig fram och träna allsidigt tills du hittar något du tycker är extra kul.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips