Tips på tältplats i Stockholmsområdet

Hej!
Vi är nybörjare och vill börja med att testa vår utrustning med att tälta någonstans där det finns vatten och (helst) utedass i Stockholmsområdet, dock helst inte de mest uppenbara platser som tältplatsen vid Tyresta by. Har ni några tips? Om det finns badmöjligheter är det ännu bättre! Tack på förhand!

I Tyresta nationalpark finns Årsjöns s.k. eldrastplats som har tältplatser, vindskydd och torrdass samt bänkar och eldstad. Dock inte färskvatten. Om man får bada i Årsjön känner jag inte till, men jag har sett personer som har gjort det.

9E5B7AA1-2D85-47ED-96F5-AA80BD087C6D.jpeg

/Birger

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Årssjön är bra men väldigt populärt, brukar vara en hel del tält där. Havtornsudd vid Gålö är mitt tips. Går man en bit längst södra sidan finns det bra tältplatser

Badvänligt, och med lite infrastruktur trots camping finns ju i skärgården också.
T ex Ålö/Rånö och Utö dit Waxholmsbolaget kör. Men även Granholmen/Munkhamn naturreservatet sydost om Möja har toa och vatten.
Och det finns flera där ute.

Badvänligt, och med lite infrastruktur trots camping finns ju i skärgården också.
T ex Ålö/Rånö och Utö dit Waxholmsbolaget kör. Men även Granholmen/Munkhamn naturreservatet sydost om Möja har toa och vatten.
Och det finns flera där ute.

Tusen tack för många bra tips, Spikbjörn!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips