tips på tält, sovsäck & liggunderlag för helags 3dagars tur.

Tja!

Tänkte dra iväg på min första vandring nu på söndag för att övernatta två nätter vid helags fjällstationen.

Anyhow.. Tänkte eftersom jag inte har någon camping utrustning alls kanske det är på tiden att man inhandlar lite :)

Tänkte mig ett 2-3P tält - cirka 2000-3000kr. Har kollat på addnature..
Vaude Taurus I/II, marmot earlylight 2P, marmot traillight 2P, vaude hogan ultralight, marmot limelight 3P

En sovsäck & liggunderlagg för cirka 1000kr

Helt lost när det kommer till sånt hära :)
 
Kolla även Bergans Compact light (eller bara compact) för de pengarna. Det finns fördelar med ett tält där inner och yttertält sitter ihop och reses/tas ner samtidigt i vårt klimat.
 
Jag har en tidigare version av Marmot Earlylight och efter att ha haft det med upp på min första fjällvandring så kommer det aldrig få följa med igen! Det var alldeles för instabilt och "väl ventilerat", dvs det blåste rätt igenom (in under yttertältet och genom innertältets nät) och då har mitt tält mindre partier med nät än vad Earlylight har. Dessutom måste man sätta upp innertältet först och sen lägga på yttertältet, så om det regnar är det svårt att få upp tältet utan att blöta ner hela innertältet (om dom inte ändrat det på senare versioner).
Det är alltså inget tält jag rekommenderar för fjällen men för paddlingsturer i skärgården funkar det jättebra! ;-)
 
XXL har sina Helsport Nordmarka-tält från 1500:-.
Jag och min son tältade med ett Nordmarka 3 camp (2500:- ) vid Storsnasen förra året och det funkade fint. Dock är det som jag tror det är på alla billigare tält utan stormmattor så att det blåser in under yttertältets duk.
I övrigt kan jag rekommendera det tältet då du får mycket för pengarna.
 
XXL har sina Helsport Nordmarka-tält från 1500:-.
Jag och min son tältade med ett Nordmarka 3 camp (2500:- ) vid Storsnasen förra året och det funkade fint. Dock är det som jag tror det är på alla billigare tält utan stormmattor så att det blåser in under yttertältets duk.
I övrigt kan jag rekommendera det tältet då du får mycket för pengarna.

Helsport Nordmarka 2 är ett alternativ, men precis som för Bergans Compact är yttertältsduken PU-belagd vilket enligt min erfarenhet innebär en tyngre tält ätt bära (speciellt när det är fuktigt då PU-beläggningen är på insidan). Dessutom åldras PU-belagda vävar snabbare än motsvarande sillikoniserade yttertältsvävar. Bergans compact light har silikoniserad yttertältsväv till skillnad från vanliga och lite billigare Compact versionen.
Kolla även in innertältets höjd, Nordmarka 2 och Bergans Compact 2 är ganska låga med 90cm som maxhöjd. Mer krypin för att sova i och inget som man bekvänt kan sitta i under regniga dagar om man inte är kort. Bergans Compact Light 2 är däremot 100cm högt i innetältet vilket är en väsentlig skillnad:)
När du jämför vikten på tälten, var medveten om att Helsport anger lite "glädjesiffror" och inte väger in markpinnar etc varför du bör lägga på 10-15% till angiven vikt. Bergans verkar ange en mer korrekt vikt. Mitt Bergans Compact light 3 anges till 3,3kg, och väger exakt den vikten inkl kompressionsfodral, markpinnar och alla tillbehör.
 
Bor inte nära någon XXXL butik så antar att det lär vara något ifrån addnature.se eller outnorth.se så jag hinner få hem grejjerna innan helgen. Det positiva om jag köper ifrån addnature är att dom verkar ha någon deal att man får 500kr gratis att handla utrustning för om man köper ett tält. Kanske man kan använda dom pengarna till något liggunderlag/sovsäck.

http://addnature.com/erbjudande.aspx
 
Sov på fjällstationen istället.

Om det är din första vandring och du ändå planerar att bo vid fjällstationen.
Vore det inte bättre att sova dom två nätterna där?
Det blir billigare än att köpa grejer som kanske sedan inte står pall för tuffare turer om du blir vandringsbiten, dessutom slipper du bära tungt och spar krafter till en fin topptur.
 
För dom tre andra som ska med och vandra känner att dom spara pengar.

Jag känner att kan väl lika gärna köpa ett helt OK tält + sovsäck å liggunderlag så man det för framtiden :)
 
Bor inte nära någon XXXL butik så antar att det lär vara något ifrån addnature.se eller outnorth.se så jag hinner få hem grejjerna innan helgen. Det positiva om jag köper ifrån addnature är att dom verkar ha någon deal att man får 500kr gratis att handla utrustning för om man köper ett tält. Kanske man kan använda dom pengarna till något liggunderlag/sovsäck.

http://addnature.com/erbjudande.aspx

Om du bor nära en Intersportbutik så kan jag rekommendera Manitu 3 som kostar 3200 kronor. Nackdelen är att det är lite tyngre än de dyrare tälten, annars är praktiskt och stadigt. Jag äger ett sedan sex-sju år och har använt det bla på Grönland (en natt med vindbyar runt 32 m/s) och åtskilliga gånger i grinigt väder i svenska fjällen. Jag har aldrig haft problem med kondens eller vattenläckage. Stor absid som rymmer ryggsäckar och som man kan laga mat i om det regnar. Mycket tält för pengarna tycker jag.

http://intersport.se/Produkter/Utrustning/Outdoor/Talt/MANITU-3/
 
Pengar

Om det är din första vandring och du ändå planerar att bo vid fjällstationen.
Vore det inte bättre att sova dom två nätterna där?
Det blir billigare än att köpa grejer som kanske sedan inte står pall för tuffare turer om du blir vandringsbiten, dessutom slipper du bära tungt och spar krafter till en fin topptur.

Ta med möe pengar om du skall sova och äta på Helags fjällstation ! Jag sov en natt , åt 2 st frukost och en middag + en dusch = 1000svenska kronor .Så det blir säkert billigare att köpa tält och sovsäck.
 
För dom tre andra som ska med och vandra känner att dom spara pengar.

Jag känner att kan väl lika gärna köpa ett helt OK tält + sovsäck å liggunderlag så man det för framtiden :)

Hej

Du skriver att du vill köpa - men har du funderat på att hyra och låna? Vissa stationer hyr ut prylar för en inte alltför blodig peng. Då får du ett schysst tält som du kan prova om det är något som du senare vill köpa. 3-4000kr är rätt så mycket pengar ändå...

Ett ex är Storulvåns fjällstation: http://www.svenskaturistforeningen....station/Pris--Bokning1/Uthyrning-sommar-2011/

Finns kanske något liknande i närheten av där du bor (ex uthyrning för kajak-/kanot) eller någon schysst privatperson?

Lycka till! Helagsområdet är fint!
 
Då STF tar 390kr per person och natt att sova i fjällstugorna (prisex Alesjaure-medlemspris) under högsäsong går det rätt snabbt att räkna hem investeringen i ett tält som kommer att fungera i många år;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Dalekarlia Tips på tält Bo och sova 14
tolwyn Tips på billigt men bra tält? Bo och sova 8
Asteroid_207 Behöver tips/åsikter på tält 1-2 personer Bo och sova 4
kiszivem Önskar tips på tält för 5 pers Bo och sova 3
john76 Behöver tips på tält Bo och sova 8
Tulkas Tips på första tält för rimlig peng Bo och sova 6
Johan123 Tips på mesh-tält, myggtält Bo och sova 5
Mediana Behöver tips på nytt tält inför Kungsleden Bo och sova 22
desireman Tips på relativt lätt tält för 4 personer? Bo och sova 18
ryssen Tips på (ultra-)lätt 2-3p tält Bo och sova 24
fredl Tips på rymligt tält för 2 pers (bil/cykel/kajak-camping) Bo och sova 3
Molngrabb Nybliven medlem behöver tips på tält Bo och sova 17
KeA Tips på tält för 2 m. lång Bo och sova 14
ABL Tips på självstagande tält Bo och sova 1
lokatten Behöver tips på nytt 2-3 mans tält Bo och sova 4
henkee Köpa tält på Biltema...tips Bo och sova 60
Sph1nx Råd och tips på tält sökes. Bo och sova 24
sunderlux Tips på tält under 1000 kr Bo och sova 9
Chrille74 Tips på om hur man sätter upp ett tält Bo och sova 2
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Still Alive Tips önskas på sovsäcksöverdrag Bo och sova 15
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
Stadsmulle Tips på prisvärt 2.5-3p vandringstält fjäll+vandringsleder 3-säsongs? Bo och sova 2
Rasku89 Tips på bra dunsovsäckar som tar liten plats i packning? Bo och sova 22
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Axe Tips på varmvattenflaska för sovsäcksbruk. Bo och sova 19
Dimman Tips på solotält Bo och sova 22
lundinz Tips på rymlig sovsäck till frugan Bo och sova 6
danisko Tips på sovsäck (vår-sommar-höst) Bo och sova 10
bockastyre Tips på prisvärd dunsovsäck önskas Bo och sova 7
museo12 Tips på rymligt fyramannatält för camping och vandring? Bo och sova 4
Henmar Tips på snöre/lina/rep till tarp? Bo och sova 20
Greenzone Tips på sovsäck Bo och sova 5
Niludde Tips på Tältsäng, Fältsäng, Campingsäng som håller... Bo och sova 10
Almgren Tips på liggunderlag för "tjockisar"? :-) Bo och sova 16
andreas.lindholm.5 Tips på sovsäck önskas. Bo och sova 6
85662 Tips på tältpåse? Med kompression? Bo och sova 6
ihe Tips på quilt Bo och sova 4
plingen tips på campingar Bo och sova 3
nicko_ Tips på billig och lätt sovsäck Bo och sova 12
MAW Tips på (lätt) myggtält!? Bo och sova 4
mxsr Tips på billig tältkåta Bo och sova 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.