Tips på snabbtillgängligt högfjäll/topp Åre/Bydalen?

Kommer befinna mig i trakterna kring Åre/Bydalen om två veckor. Då min tid för eventuell vandring kommer vara begränsad undrar jag således om någon har några tips på platser (utöver Drommen och Åreskutan) där man, gärna så snabbt som möjligt, kan komma upp på hög/kalfjällsmiljö. Vacker utsikt är givetvis ett plus.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Välliste och Renfjället är två underskattade fjäll tillsammans med Ottfjället. Otroligt vackra att knalla upp över och erbjuder väldigt fin utsikt.

Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

Har lagt upp detta i diverse grupper på FB dessutom. Det är många som gillar Ottfjället vad det verkar (likaså Vällitse). Har ni någon grov beskattning på tidsåtgång från parkering av bil till topp?

Om du ändå befinner dig på plats i Bydalen så kan du ju ta bilen upp till Fjällhalsen, och därifrån är det ju bara ett par hundra meter upp till kalfjället.

Har lagt upp detta i diverse grupper på FB dessutom. Det är många som gillar Ottfjället vad det verkar (likaså Vällitse). Har ni någon grov beskattning på tidsåtgång från parkering av bil till topp?
Ottfjället tar nog ca 2 - 2,5 timme att gå upp på toppen.

Välliste mycket kortare, tycker Välliste är en ganska liten och tråkig topp men de två gånger jag har varit upp har det varit regn och tjock dimma så hur utsikten är vet jag inte.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips