Tips på små leder och andra sevärdheter i Norrboten?

Hej håller på samman ställa en en hemsida över små vandringsleder och andra sevärdheter i Norrbotten. Iden med hemsidan är att det ska vara lättar att hitta utflyktsmål. Då många leder är bortglömda eller så orkar inte kommunerna att ta hand om dom då leder inte drar in pengar. Har hitta många såna när man varit ute i skogar. Och söker man på dom så kanske man hittar nån liten notis på nån hemsida. Ofta så får man bättre information av skyltar vid leden eller sevärdheten. Så nån som har nå tips? Ska själv fara runt i Norrbotten i sommar och testa lederna innan jag lägger upp dom på hemsidan så man vet i vilket skick dom är i.
Mvh Micke

Hej,

Inget tips på leder kanske men på länsstyrelsens hemsida finns ju info om alla naturreservat som ofta hamnar i skymundan.
Fanns då bra många fler än jag trodde, bara i Gällivare kommun.

Hursomhelst, ser fram emot hemsidan, man blir lätt hemmablind och det vore roligt att se vad länet har att erbjuda. :)

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Finns nåt som heter rallarleden som ska gå mellan Gällivare och Porjus. Har tyvär inte stort mer info än så.

Rallarstigen

Finns nåt som heter rallarleden som ska gå mellan Gällivare och Porjus. Har tyvär inte stort mer info än så.

Ja det finns en fin led mellan Porjus och Gällivare, den är i bra skick, underhållen osv. Har ju en speciell historia. Finns en del skrivet om den här på Utsidan också.

Det finns också en del andra icke så kända stigar genom skogslandet i Jokkmokks kommun. Tex den sk Porjusstigen mellan Vajkijaure och Porjus..
Flera gamla stigar inventerades för ett antal år sedan men jag vet ej var resultatet går att hitta, kanske på Turistbyrån i Jokkmokk.

Hmm, jag tänkte på byn Vaikijaure förresten. Vart menade du? Ser att sjön den ligger vid kallas vajkijaure. Kliver man på stigen vid byn?

sevärdigheter;
- Larssonsberget (elias leden) grottan och platsen där den kända elias stortjuven gömde sig från poliserna. och sedan kastade stekt palt på dem.
- Kukkola forsen. Fiske museum, restaurang, camping m.m.
- Trollforsarna. super vackert, kolla upp paltvalsen där dem har årliga freestylekajak tävlingar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips