Tips på skaljacka

Tänkte investera i en ny skaljacka. Den ska användas till skidåkning, vardagsanvändning, friluftsliv i skogen och cykelpendling. En ”all-round” jacka helt enkelt.

Efter letande så har jag kommit fram till Tierra Rock Blanc gen.3 är en jacka som skulle kunna uppfylla dessa behov.

Vad era erfarenheter av just den jackan? Vad finns det för alternativ?

Kraven är att jackan ska vara i någon form av ”vattentätt” material, slitstark, passform som tillåter lager på lager. Plus om jackan är lite längre över stussen.

Tack på förhand!

Jag tycker det är svårt att hitta en vattentät jacka som inte gör att man är pissblöt ändå, tyvärr upplever jag att det är de så med dom vattentäta membranen. Dom släpper inte genom vatten och samtidigt så ventilerar de bort för lite fukt. Så då svettas man och ändå bli blöt.

Jag har helt gått ifrån membrankläder / kängor. Och istället satsar på snabbtorkande, andningsbara plagg. Som är gjorda i ex. Polyester/bomull. Kan ta av mig de och torka dessa då när man stannar av.

Vid kraftigare regn upplever jag det bättre med en poncho i gammeldags galon/nylon eller plast, dessa 30.000mm plagg har en förmåga att ändå börja leda in vatten efter en tids användning/nötning, så min syn är att det spelar ingen roll och jag sparar hellre pengarna till annat.

Just my opinion.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag tycker det är svårt att hitta en vattentät jacka som inte gör att man är pissblöt ändå, tyvärr upplever jag att det är de så med dom vattentäta membranen. Dom släpper inte genom vatten och samtidigt så ventilerar de bort för lite fukt. Så då svettas man och ändå bli blöt.

Jag har helt gått ifrån membrankläder / kängor. Och istället satsar på snabbtorkande, andningsbara plagg. Som är gjorda i ex. Polyester/bomull. Kan ta av mig de och torka dessa då när man stannar av.

Vid kraftigare regn upplever jag det bättre med en poncho i gammeldags galon/nylon eller plast, dessa 30.000mm plagg har en förmåga att ändå börja leda in vatten efter en tids användning/nötning, så min syn är att det spelar ingen roll och jag sparar hellre pengarna till annat.

Just my opinion.
Ja förstår. Dock är jag inte ute efter den typen av jacka/jackor som du hänvisar till utan en i någon form av tex-material. Så jag ställer samma frågor i igen och specifikt gällande Tierra-jackan om någon har erfarenheter av den.

Vill lobba lite för Mammut-skaljackor. De är inga mirakel-jackor, man blir fuktig av kondens och annat oavsett vad man väljer för membran eller jacka. Men detta är den bästa skid/skaljacka jag haft och den har ventilationsöppningar längsmed sidorna och under armarna. Mammuts grejer är ofta lite dyrare och det finns fler modeller att välja bland. Själv använder jag Convey Tour HS - långt och omöjligt namn - men det spelar mindre roll. XXL-sport har återkommande REA på Mammuts grejer. Passa på då.

Jag har Arc'teryx Alpha FL som jag är väldigt nöjd med. Sedan verkar Bergans i Dermizax hålla ute väta och andas bra (medvandrare hade det under en regning vecka och var väldigt nöjd).

+1 på Dermizax (testat en Bergans-jacka) samt generell kvalitet på Mammut (har inte haft just en jacka, men en del annat).

Jag har en Roc Blanc-jacka (och byxa), den har några år på nacken så jag är osäker på om det är just "Gen.3" (troligen inte men den ser väldigt lik ut om jag kikar på Tierras hemsida)
Är mycket nöjd (hade Tierra Conrad Kain jacka+byxa innan, tycker Tierras passform och lösningar passar mig), precis som en del säger är ju det här med "material som andas" en ganska tveksam grej (kanske funkar om man står still) men ventilationen är bra, rejäla öppningar under armarna, gäller även brallorna som går att öppna på sidorna.
Samtidigt så avverkar man ju inte så många skaljackor så det är svårt att säga om man verkligen har hittat "det bästa för mig"
Jag trivs med den här iallafall.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips