Tips på skaljacka

Efter 5 års funderande och jag har fortfarande inte kommit till skott med att köpa en vettig jacka. Min Sambo strödde salt i såren genom att dyka upp med en skaljacka bara sådär. Jag tog en repa i Stockholm och kollade läget. Blev bara förvirrad. Därför hoppas jag att någon redan genomldit detta och har lite tips. Jag tyckte de flesta satt bra, men priset skiljer en hel del. Dock betalar jag hellre för bra grejor.

Krav: Goretex, krage och huva och förstärkta axlar för ryggan.

tack på förhand.

/Calle
 
Nej, men nu lär jag ju göra det. Tack.

"Felet" med alla jackor jag kollat är att prio är låg vikt, vilket jag inte bryr mig så mycket om. Den låga vikten får man av att tillverka tunna kläder, som i sin tur blir ömtåliga, vilket i slutändan är tvärtemot vad alla tillverkare säger.

Krage är skönare, men mest för att man sliter ut det lövtunna genomskinliga nät som täcker membranet. Tycker många jackor känns för ömtåliga Skaljacka borde döpas om till filmjacka kanske. :)
 
Trollveggen er en fin jakke om du må ha Goretex. Ellers er det jo mye å velge i, det spørs hva du skal bruke den til, og hvor mye du kan tenke deg å spandere. Se for øvrig denne siden som er ganske fersk http://www.villmarksliv.no/tester/friluftsutstyr/article140929.ece

Jeg har nå flere Bergansjakker, og er fornøyd med dem. Men jeg skal kjøpe meg nye jakker, en skalljakke og en softshell. Softshell fordi jeg har funnet ut at jeg ønsker å få et mer pustende plagg til mine turer, siden jeg plages av å svette en del når jeg bærer tungt. Vær obs på at Goretex har kommet med et nytt produkt som i følge reklamen skal være både lettere, sterkere, og mer pustende og vanntett (Goretex Pro), Gamle tester kan således være misvisende, hvis dette er sant.

Så langt er konklusjonen at det blir en Arcteryx skalljakke (fordi de er mest slitesterke i følge det jeg har funnet ut), men det er mulig at softshelljakka blir en Mammut Laser
 
Trollveggen er en fin jakke om du må ha Goretex. Ellers er det jo mye å velge i, det spørs hva du skal bruke den til, og hvor mye du kan tenke deg å spandere. Se for øvrig denne siden som er ganske fersk http://www.villmarksliv.no/tester/friluftsutstyr/article140929.ece

Jeg har nå flere Bergansjakker, og er fornøyd med dem. Men jeg skal kjøpe meg nye jakker, en skalljakke og en softshell. Softshell fordi jeg har funnet ut at jeg ønsker å få et mer pustende plagg til mine turer, siden jeg plages av å svette en del når jeg bærer tungt. Vær obs på at Goretex har kommet med et nytt produkt som i følge reklamen skal være både lettere, sterkere, og mer pustende og vanntett (Goretex Pro), Gamle tester kan således være misvisende, hvis dette er sant.

Så langt er konklusjonen at det blir en Arcteryx skalljakke (fordi de er mest slitesterke i følge det jeg har funnet ut), men det er mulig at softshelljakka blir en Mammut Laser


Pro shell heter det nya materialet. I nya Trollveggen använder man det men med ett tjockare yttermaterial än de flesta andra jackorna med proshell.

Om du lyckas hitta en butik med några gamla Arch Wall-jackor (också Norröna) kommer du säkert att bli nöjd. Tyvärr tillverkas de inte längre.
 
Jag har använt en Norröna Trollveggen inköpt -99 fram tills för bara några månader sedan. Eftersom jag inte hittade någon Trollveggen nu när jag skulle köpa en ny så provade jag dessutom deras modell Lofoten. Helt nöjd med den också så här långt. Ungefär samma utseende som min gamla trollveggen fast bättre :) . Det som jag anser är den stora fördelen med Norröna generellt är deras huvor, jag har svårt att hitta någon annan modell som håller samma klass (när jag provat för glatta livet i olika jackaffärer).

/Martin
 
Taiga

Ta en titt på Taigas utbud.

www.taiga.se

Deras kläder är först och främst avsedda för yrkesfolk och har därför en, i många fall, mycket bättre slitstyrka än de flashigare märkena.
Mitt eget eget Taiga GT-ställ är idag mer än 15 år gammalt och still going strong.

Lycka till.
 
Jag har en Arc'teryx Women's Theta som jag är fantastiskt nöjd med. (Finns i herrvariant också.)Den var dyr, men eftersom varje sekund i den är en ren njutning har jag överseende med priset. Den är kraftig, smidig, välsittande, helt vattentät, har blixtlås under armarna för ventliation, huva, krage, förstärkta axlar och är dessutom så snygg att man kan ha den som vardagsjacka. Jag har använt den mycket i blandad terräng i ett år nu och den ser fortfarande ny ut. Tydligen lär den ska göra det de närmaste tio åren...
 
Jag har använt en Norröna Trollveggen inköpt -99 fram tills för bara några månader sedan. Eftersom jag inte hittade någon Trollveggen nu när jag skulle köpa en ny så provade jag dessutom deras modell Lofoten. Helt nöjd med den också så här långt. Ungefär samma utseende som min gamla trollveggen fast bättre :) . Det som jag anser är den stora fördelen med Norröna generellt är deras huvor, jag har svårt att hitta någon annan modell som håller samma klass (när jag provat för glatta livet i olika jackaffärer).

/Martin

Skillnaden mellan Trollveggen är ändå ganska stor även om de båda är två är väldigt fina jackor. Trollveggen är en mycket mer solid jacka med strechförstärkningar över axlar och armbågar. Den har stormklaff, fler fickor och är tänkt för fjällklättring i första hand. Den fungerar naturligtvis för andra aktiviteter också! Har snölås som man kan ta loss precis som Lofoten.

Lofoten är i tunnaste proshell, tejpad med 8 mm tejp vilket gör den väldigt lätt och packvänlig, skillnaden mellan jackorna i vikt ligger på 200 g. Lofoten kan knäppas ihop med dragkedja i midjan till byxorna som hör till, vilket gör den nästan till en overall. Perfekt för puder, vilket Lofoten är till för. Toppturer på skidor eller snowboard. Efttersom den är väldigt lätt fungerar den också finfint till sommarfjället. Trollveggen blir något mer otymplig att släpa på.

Båda har väldigt fina huvor, Norröna är bra på det som sagt. :)
 
Skillnaden mellan Trollveggen är ändå ganska stor även om de båda är två är väldigt fina jackor. Trollveggen är en mycket mer solid jacka med strechförstärkningar över axlar och armbågar. Den har stormklaff, fler fickor och är tänkt för fjällklättring i första hand. Den fungerar naturligtvis för andra aktiviteter också! Har snölås som man kan ta loss precis som Lofoten.

Lofoten är i tunnaste proshell, tejpad med 8 mm tejp vilket gör den väldigt lätt och packvänlig, skillnaden mellan jackorna i vikt ligger på 200 g. Lofoten kan knäppas ihop med dragkedja i midjan till byxorna som hör till, vilket gör den nästan till en overall. Perfekt för puder, vilket Lofoten är till för. Toppturer på skidor eller snowboard. Efttersom den är väldigt lätt fungerar den också finfint till sommarfjället. Trollveggen blir något mer otymplig att släpa på.

Båda har väldigt fina huvor, Norröna är bra på det som sagt. :)

Jo, jag vet att Lofoten inte är lika stark :) . Den modellen jag köpte var förresten på naturkompaniets outlet i Örnsköldsvik av något år gammal modell, så det är inte proshell utan "vanlig" goretex XCR. Men om jag jämför med min urgamla trollveggen och min nya lofoten så är inte skillnaderna så stora. Det som inte finns är väl då stormklaff, och fickorna är mindre på Lofoten. Men fördelarna är ju vikten (här är skillnaden enorm känns det som) och allmänintrycket av en nyare jacka (än en gammal som har börjat läcka). Och huvorna är som sagt guld (igen!)

/Martin
 
Hehe, har själv velat runt i ett ganska rörigt utbud en längre tid.

Landade till slut, efter mycket vojovojo, med en Klättermusen Driva. Den har bara gått ett par ynka veckor ännu men den är fortfarande hel!

Kragen och luvan (struten) har i alla fall klarat allt av väder med beröm....
 
Tack för alla svar och fortsätt gärna i tråden. Tänkte berätta hur det gick, för nu är det klart.

Jag måste ha testat 30 olika jackor, men efter jag sollat bort alla för korta, långa neonfärgade, felpassande och löljigt tunna stod det mella bara fyra stycken.

L_MSTRETCHELEMJKT_F07.jpg

Patagonia Element: denna satt bäst av alla, men också i tunnaste laget. Iofs var jag på väg att köpa den, men just nu fanns den vara i postlådegul.

234-6-815_resize.jpg

Norröna Trollveggen: Som en handske och hade denna funnits i svart hade det nog blivit denna. Verkligen kanon.

L_KLATTERMUSENFROSTE.jpg

Klättermusen Froste: Denna var i särklass den robustaste av alla jackor. Satt som en smäck och med allt liksom rejält.

jag velade typ en timma med dessa och snackade skit med expediten som liksom jag var enduroförare. Tänkte över saken med lite libanesmat och sedan var det bara att slå till. Svart färg var det som gällde och nu här i TV-soffan verkar den funka kanon.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
ChristinaV Tips på bra skaljacka! Kläder 21
Arctic Fox Tips på skaljacka till vinterfjället! Kläder 14
pelka Vill ha tips på bra billig skaljacka! Kläder 15
tomatchili Tips på bra regnjacka/lätt skaljacka med huva.... Kläder 10
IsDa Tips på prisvärd skaljacka Kläder 6
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
Punkt Tips på vår/höstjacka Kläder 2
Viktorious Tips sökes på stretchiga friluftsbyxor (dam) Kläder 3
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
Mansson Tips på damasker/ gaiters Kläder 12
Pippilotta08 Tips på varma stövlar sökes Kläder 18
pythagoras Tips på vinterjacka önskas Kläder 10
Mowgli33 tips på regntät damjacka med vindstrut Kläder 1
m_t_j Tips på bra zip-in jacka (mellanlagret) Kläder 0
dmchris Tips på vinterbyxa med "bib"? Kläder 12
Zip99 Tips på byxor Kläder 41
DrJ Tips på lätta vandringskor/kängor? Kläder 7
AnteÅ Tips på bra t-tröjor Kläder 26
jotho Tar gärna emot tips på vind/myggtäta kläder. Kläder 15
Jackiie Tips på kängor samt Var köpa Meindl Taiga GTX? Kläder 0
JoAxa Tips på ultimat vandringsryggsäck för kort tjej? Kläder 18
elm000 Tips på vandringsskor vår/sommar Kläder 6
tlundberg Behöver tips på allroundsko Kläder 11
Crilloan tips på allroundsko lättare känga? Kläder 2
Reischen Tips på utrustning Kläder 6
mm123 Tips på "otroligt" varma vantar önskas Kläder 31
eldaniel Tips på längre jacka? Kläder 0
chatina Tips på sport-bh Kläder 1
ellavarg Tips på bra vinterkängor Kläder 7
Joel_P Tips på en varm jacka samt lite info om Norrönas Nansen säck! Kläder 3
skakle Tips på bra vantar/handskar? Kläder 28
Sofie_W Tips på sulor att lägga i kängorna Kläder 12
Nils Petter Tips på regnjacka Kläder 7
jarmland Tips på Utrustning Tack! Kläder 1
Oskar R. Tips på KLIFRIA underställ Kläder 5
Polarnatt Tips på känga/pjäxa Kläder 8
frostic Tips på snygga trekkingkläder? Kläder 11
Siggan Tips på BRA underställ? Kläder 51
jens_ Tips på jacka? Kläder 20
museo12 Tips på gummistövlar! Kläder 16
jhermeren Tips på skidjacka Kläder 4
losvahmaldav Tips på vandringkängor! Kläder 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...