Tips på paddel

Paddel

Det bästa är prova sig fram, jag kan då inte säga vad som passar dig. På de flesta ställen där de säljer paddlar får man prova paddla en sväng innan man köper

Lycka till!

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Köp kvalite

Problemet är väl att du får lika många svar som det antal personer du frågar!

Jag tror det förhåller sig så här: Alla gillar sin paddel. Det beror antagligen på att man snabbt vänjer sig vid den paddel man har, och så känns alla andra konstiga.

Men det är aldrig fel att den är lätt och stark! Köp ett kvalitetsmärke och välj en lätt paddel. Exakt vilket märke och exakt vilken modell är mindre noga.

hälsningar
Jens

ett bra företag.

Hej jag håller på med forspaddling samt havskajak. Jag brukar handla på http://www.kajaktiv.se och dom har även telefon nummer så du kan ringa så hjälper dom dig.
Kan rekommenderas att du går in på den ganska så omgående för just nu har dom lagerrestning på fjolårets varor så du kan ju kanske känna en krona eller två.
Paddla lunt.

mvh ante

Re: Köp kvalite

kajaken@yahoo.com; sa:
Problemet är väl att du får lika många svar som det antal personer du frågar!

Jag tror det förhåller sig så här: Alla gillar sin paddel. Det beror antagligen på att man snabbt vänjer sig vid den paddel man har, och så känns alla andra konstiga.
...

hälsningar
Jens

En paddel med teleskopskaft kan man experimentera både med längd och vinkel. Platta blad greppar inte lika bra som en skålad, men fungerar bättre för styrtag.

Du bör fundera över vilken typ av paddling du roar dig med. Långfärdspaddling omfattar idag olika inriktningar och val av kanot och paddel kan skilja sig ganska rejält. Typen av paddlar som finns är många, men bara för att nämna några: Grönlandspaddel, forspaddel, vingpaddel, smalbladad havspaddel, traditionell platt racingpaddel.

Vad fungerar mindre bra med din nuvarande paddel förutom att den är gammal?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips