Tips på övernattningstur runt Örebro!

Hejsan.

Ny här, men jag brukar vara inne och läsa lite på forumet och någon artikel ibland. Nu till saken :)

Jag, min syrras man och min farsa håller på att planera en tvådagars paddeltur (1 övernattning) i mitten av juni, och jag skulle gärna vilka ha tips på bra/roliga leder max 2-3h från Örebro.

Ingen av oss har någon direkt erfarenhet (minst jag), vi skulle även vilja hyra kanoter (möjligtvis 1 kanot och 1 kajak?) i anslutning till leden. Så att vi inte behöver köra kanoterna någonstans. Tanken är att vi börjar på förmiddagen dag 1 från ett uthyrningsställe, stannar och äter lunch någonstans och kommer fram till ett vindskydd eller liknande där vi kan äta och sova på eftermiddag/kvällen och sen paddlar tillbaka till uthyrningsstället nästa dag.

Vi var inne på nittiälven först men om jag förstod rätt så är det för lite vatten i även så sent på året?

Som sagt så är vi nybörjare och har ingen direkt erfarenhet, men det får gärna hända någonting på leden :)

Tacksam för svar :)

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?
Svartälven verkar ju intressant! Tack för tipset! Mellan vilka punkter skulle du rekommendera att paddla?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips