Tips på lämplig kylväska för kajak

Jag använder en typ standard mjuk kylväska vid mina paddlings turer. Då den är fyrkantig blir den svår att packa. Har kollat på nätet efter andra alternativ men inte funnit något.
Tar gärna emot tips på hur ni förvarar kylvaror och i vad!

Ingen.
Kylan från havet räcker för att hålla ölen kall och köttet lagom svalt till det är dags att grilla det.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
En rund packsäck av önskad storlek, lite tidningspapper som isolering och fruset vatten i petflaskor som kylklampar och dessutom slipper du bära hem tyngden av vätskan i kylklampar för det dricker du upp.
Enkel GDS:

/Patrik

En hård kylväska av styrox är helt överlägsen mjuka väskor då det gäller att hålla kylan, men är svår att packa om man inte har stora luckor. Jag har i alla fall fått plats med en sådan i mina kajaker med stor lucka framme (Skim Beaufort och Tiderace Pace 17 Tour).
1000035233.jpg

En rund packsäck av önskad storlek, lite tidningspapper som isolering och fruset vatten i petflaskor som kylklampar och dessutom slipper du bära hem tyngden av vätskan i kylklampar för det dricker du upp.
Tidningspapper är väl inte direkt ett under av isolering, måste vara fiffigare att använda ett liggunderlag som isolering om man nu behöver isolera. Särskilt med tanke på att det troligen blir en del kondens inuti, så tidningspappret blir blött.

Tidningspapper är väl inte direkt ett under av isolering, måste vara fiffigare att använda ett liggunderlag som isolering om man nu behöver isolera. Särskilt med tanke på att det troligen blir en del kondens inuti, så tidningspappret blir blött.
Thermofilie är inte dyrt, finns på Biltema och lätt att skära till.
therofolie.jpg

Denna har jag använt de senaste åren: https://handla.ica.se/produkt/2086504
Den har ett rundat tvärsnitt så att den passar ganska bra liggande på längden i kajaken. Kanske inte helt optimal för kajak, och isoleringen kunde varit tjockare, men en budgetlösning som är lätt att få tag på.

Frysa matvaror och dryck samt förvara dem tättihop eventuellt i en skräddarsydd väska med form efter kajaken tvärskeppsform föreslår jag. Isolera med halvstyva styrofoamskivor som du limmar och tejpar ihop.

Men varför?
För min del så anpassar jag val av mat och dryck efter temperatur och tid till konsumtion.

En kamrat byggde en formad styv låda i trälister och plywood isolerad med frigolit till sin VKV-kajak och med torris som kylning för att kunna ta med glass på kajaktur.

Thure

* Styrofoam = cellplast

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips