Tips på kajaktur i centrala Stockholm.

Hej,
Jag ska snart upp till Stockholm och turista lite. Tänkte om vädret är bra hyra kajak för ett par timmar och se stan från vattnet. Typ 2-4 timmar eller nåt. En tur runt Södermalm, kanske runt Djurgården eller nåt. Jag har paddlat lite tidigare men räknar mig fortfarande som en nybörjare.

Någon som har tips på en bra förslag. Ställen man ska undvika? Hur är det med båttrafiken. Den är väl ganska intensiv på vissa håll i juli månad?

Mvh
Johan

Hej,
Jag ska snart upp till Stockholm och turista lite. Tänkte om vädret är bra hyra kajak för ett par timmar och se stan från vattnet. Typ 2-4 timmar eller nåt. En tur runt Södermalm, kanske runt Djurgården eller nåt. Jag har paddlat lite tidigare men räknar mig fortfarande som en nybörjare.

Någon som har tips på en bra förslag. Ställen man ska undvika? Hur är det med båttrafiken. Den är väl ganska intensiv på vissa håll i juli månad?

Mvh
Johan

Jag kajakar inte själv men Karlbergskanal och sedan runt Kungsholmen är kajaktätt. Lika så pålsundet mellan Långholmen och Södermalm.

Runt Södermalm funkar fint också, då behöver du slussa och det kan vara rätt mycket båttrafik i Saltsjön med konstiga vågbildningar som följd. Det har jag upplevt med en snipa (rundbottnad) och det är nog än värre i en kajak.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
Kungsholmen runt är en trevlig tur och det finns flera uthyrare i anslutning (Svima etc). Passera bron vid stadshuset i de små hålen och förvänta dig lite mer oroligt vatten utanför. Du kan kombinera med att paddla runt Långholmen och/eller Reimersholme samt Essingeöarna.

I Mälaren utanför city så är det rätt trevligt att runda Kärsön och kanske Fågelön.

Generellt sett rätt mycket trafik så var uppmärksam och undvik att ligga i farlederna.

Svårt

Riddarfjärden framför stadshuset kan vara nog så skvallpigt, med studsande vågor

speciellt om

vinden ligger på fr västerbrohållet
tät båttrafik, drottningholmsbåtarna kan komma i flock och alla tar liksom inte den hänsyn dom borde, avstånd och fart

Lugnast tycker jag det är Bällstasjön ,fr tex Swima, sedan Solna upp mot Sundbyberg kommer ju en bit med kajak, kanske inte vackraste turen men men Kan ju ta en bit på Karlbergskanalen också.

Eller området Brunnsviken - Edsviken . Lidingö - Danderyd men det är inte innerstadspaddling

Karlbergskanalen och runt Kungs-/Långholmen är ju bra förslag. Men varför nämner alla Swima när Point 65 på samma marina (Pampas) tar en tredjedel av priset?
Ta T-banan till Västra Skogen (blå linje). Fråga efter Pampas Marina (vet alla vad det är) och när du kommit dit - en kort promenad - fråga efter Point 65.
Det är klart: är du extremt kräsen vad gäller kajak (fast det är du förmodligen inte) så gå till Swima och öppna plånboken.
Jag har kollat utbudet i stan eftersom jag jobbar på ett Youth-Hostel och gästerna frågar. Ingen uthyrare är i närheten av P 65:s priser.
KÖPA kajak är däremot en annan historia. Då finns det kanske bättre ställen...

Tack för svaren. Det var bra information. Jag såg att Swima har några turförslag på sin sida.

Morgonpaddling i city verkar intressant. Det ska jag ta och kolla upp. Hur är det med Långholmens kajak. Någon som känner till dom? Jag ska bo på Långholmen när jag är i Stockholm så det är ju nära till deras ställe. :)

Långholmen

är bra att börja med. Oftast helt lugnt i Pålsundet och Årstaviken runt är fint.

Thure

Jag har rundat Djurgården ett par gåger, och det är väl en fin tur. Kanske lite trafikerat bitvis så här på sommaren, och inte särskilt långt. Har då sjösatt vid blockhusudden, samt vid en kanotklubb nära den (vet inte om klubben brukar vara öppen för allmänheten).

Man kan ju utöka svängen så att den inkluderar Fjäderholmarna också. Det är dock kanske inte en så urban tur som en del andra alternativ.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips