Tips på kajak

Har aldrig paddlat den själv men det är en rätt vanlig syn på vattnet. Stockholm kajak i norrviken säljer den tex. HV versionen har stor volym och kan bli problem om du inte fyller ut den med din kropp. Svårt att få bra paddling om inte knän och lår sitter tillräckligt tight mot skrovet. Kajaken ska kännas som en förlängning av kroppen när man sitter i den tycker jag. Man får bättre kontroll med tight. Lättare att kanta tex. Jämför olika versioner om du ska köpa. Jag skulle troligen inte ta HV som e 180 cm och 75 kg.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Farten saknar inte betydelse om man paddlar i grupp och det skiljer sig en del mellan olika kajaker. För hav skulle jag inte gå på mycket under fem meter, men insjö kan ju vara lite annat. Det viktigaste är dock enligt min mening att inte köpa för stor kajak. Alldeles för ofta ser man nybörjare i fraktskepp och det leder nästan utan undantag till problem då vinden ökar. TS torde dock vara storväxt nog för att kunna undvika det problemet.

Skickat från min E5603 via Tapatalk

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips