Tips på kajak

Hej,

Jag undrar om det är någon som kan ge mig lite tips och råd. Jag har paddlat en del havskajak men prövade nyss på två motionskajaker som jag fastnade för (Coastline och Coastrunner). Det jag är på jakt efter är något som liknar dessa, dvs inte alltför ranka, lättpaddlade och (i mitt tycke) snabba kajaker som samtidigt inte ställer alltför höga krav på paddlarens balans och som tillåter att man tar med sig lite packning om lusten faller på. Som jag förstår det säljs inte dessa kajaker annat än genom Kajakcentrum i Danmark. Är det någon som köpte via dom och fungerade det isåfall bra? Finns det andra kajaker som liknar dessa (antingen lite bredare motionskajaker eller snabbare havskajaker) där fokus är med på kortare turer än på möjligheten att få med sig massa packning för långa turer? Jag kommer framförallt paddla på insjöar och huvudsyftet med paddlingen är som sagt att få lite motionsträning blandat med en härlig naturupplevelse.

Tacksam för all input jag kan få!

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Snabb havskajak

KayakPro havskajakk NEMO eller Marlin er de snabbaste havkajakkene, ta turen innom Grebbestad for testtur. I mange tilfeller (bølger, skvalpig sjø osv) vil du kunne klare padle denne raskere enn en motionskajakk.
http://www.kajakcenter.com/

MSC Vestvika

Vill du ha en snabb havskajak med låg volym som ligger någonstans emellan en havskajak och en motionskajak i snabbhet och stabilitet ska du prova MS-composite Vestvika. Den väger nånstans runt 18 kg i Kevlar.

Den fungerar bra för paddlare upp till 85 kg om du ska köra den olastad och väger du upp till 75 kg så kan du ha plats för packning för en helg.

Lite smygreklam kanske men kom gärna förbi Uppsala och prova den

Vänliga hälsningar
Magnus

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips