Tips på jacka?

Hej, jag jagar en allround-jacka (jo tack, jag vet att det inte riktigt funkar så men ändå) för stan, skogen, fjället, hösten, vintern, våren. Kul va?

Några frågor till de som har erfarenhet:

- Hur står sig softshellplaggen i vattentäthet. Klarar några av dem regn? Vad händer om jag står i ett ösregn i 20 minuter? Är jag genomblöt då? Torktid?

- Hur är hållbarheten i ett softshellplagg? Jag klättrar liksom inte i berg men jag håller på med hundsport och det innebär allt från forcering genom snårskog till lyckliga hundar uppe i famnen. Ska jag glömma softshell för mer ruffa aktiviteter kanske?

Jag kan förstå att kravet på utseende kan förefalla korkat för många här, men eftersom jag letar ett riktigt kvalitetsplagg kommer det att kosta mig en del och då vill jag gärna kunna använda det som vardagsplagg också. Så funktion är viktigast, men form är verkligen inte oväsentligt.

Jag har kikat på Haglöfs Heli II, Lundhags Unlimited, Millet Aerial Max Jacket m.fl. Jag föredrar lite tajtare plagg, både utseendemässigt men också för att det är mer praktiskt till de användningsområden jag har.

Tips på butiker med bra priser eller rea mottages tacksamt.
 
Det beror på vad du menar med softshell. :)

Riktiga softshell, de utan membran, är till för att användas 90% av tiden du spenderar i skog och mark, dock inte de 10% då det ösregnar.

Duggregn funkar bra, torktiden beror på om du vill ha softshell endast som skal eller om det ska vara fleece o dyligt innuti. Det senare beror ganska mycket på vilken intensitetsnivå hade du tänkt på dina aktiviteter. Vill du ha en varm softshell eller vill du reglera själv med värmande lager under?

Hållbarheten varierar ganska mycket den oxå, "hårdare", tätare, softshell brukar vara rätt robusta och slitstarka.


Om ett av minimi kraven är 20 minuters ösregn så ska du satsa på en hardshell.
Ett tips är membran med bra ventilationsmöjligheter för komfortens skull.


Eller kanske du rent av ska satsa på två jackor, en av varje?
Det finns sjysta hardshell/regnjackor som väger under 500g, man lider inte allt för mycket av att släpa runt på en sådan i väntan på 10% ösregn.


När det kommer till tight och slimmad design som passar både i skogen och på stan är Arcteryx en av mina favoriter, de har snygga jackor från båda kategorierna och även några mitt i mellan.
 
Hej, jag jagar en allround-jacka (jo tack, jag vet att det inte riktigt funkar så men ändå) för stan, skogen, fjället, hösten, vintern, våren. Kul va?

Några frågor till de som har erfarenhet:

- Hur står sig softshellplaggen i vattentäthet. Klarar några av dem regn? Vad händer om jag står i ett ösregn i 20 minuter? Är jag genomblöt då? Torktid?

- Hur är hållbarheten i ett softshellplagg? Jag klättrar liksom inte i berg men jag håller på med hundsport och det innebär allt från forcering genom snårskog till lyckliga hundar uppe i famnen. Ska jag glömma softshell för mer ruffa aktiviteter kanske?

Jag kan förstå att kravet på utseende kan förefalla korkat för många här, men eftersom jag letar ett riktigt kvalitetsplagg kommer det att kosta mig en del och då vill jag gärna kunna använda det som vardagsplagg också. Så funktion är viktigast, men form är verkligen inte oväsentligt.

Jag har kikat på Haglöfs Heli II, Lundhags Unlimited, Millet Aerial Max Jacket m.fl. Jag föredrar lite tajtare plagg, både utseendemässigt men också för att det är mer praktiskt till de användningsområden jag har.

Tips på butiker med bra priser eller rea mottages tacksamt.

I mina öron låter det som om du ska ha ett trelagers hårdskal. Allround betyder för mig att man direkt skippar allt som är midjekort eller i närheten då de kräver väldigt höga byxor för att skydda bra.

Med dina krav skulle jag kolla på KMs driva eller Lundhags Rocketeer.
 
Om du väljer en 3-lagers så kika på Arteryx Theta AR, svindyr men väldigt fin jacka. Inte plufsig utan mera formsydd. Sitter som en smäck på mig (storlek M, 184cm lång och 74kg tung) men jag kan inte med att betala det dyra priset.
 
Tierra är ett märke som jag fastnat för, inte minst för just deras form och följsamhet, dessutom är de snygga (tycker i a f jag) Nackdelen är ju kanske priset. www.tierra.se
 
Tack för svaren. Det blev till slut en Haglöfs Heli II och jag känner mig nöjd. Hade Lundhags Rocketeer uppe som ett alternativ innan jag bestämde mig för midjekort. En mkt trevlig jacka annars.

Nya jackan har nu redan fått bekänna lite färg mot regn och blåst under helgen som gick med utmärkt resultat. Men mindre kunde man väl inte förvänta sig från en jacka i den prisklassen.

Är dock något irriterad över blixtlåset som redan krånglat. Ska reklamera det. Någon som haft liknande problem med Haglöfs tidigare?
 
Pacman är ganska intressant, har du hört några åsikter kring deras jackor?

Nä, men jag var och provade den idag. Avskalad, clean, funkis. Blir kanske den för mig. Blivit lite för fet för L men har lite för korta armar för XL... Fan vad föräldraskap sätter sig kring midjan. NK (Naturkompaniet) har Altai till fånigt bra pris. Inga pitzips dock och jag är en svettig jävel. Våndor, våndor, våndor...

Ursäkta att svaret dröjde, jag missade tråden trots 100 000 besök om dagen på Utsidan...
 
Senast ändrad:
Tack för svaren. Det blev till slut en Haglöfs Heli II och jag känner mig nöjd. Hade Lundhags Rocketeer uppe som ett alternativ innan jag bestämde mig för midjekort. En mkt trevlig jacka annars.

Nya jackan har nu redan fått bekänna lite färg mot regn och blåst under helgen som gick med utmärkt resultat. Men mindre kunde man väl inte förvänta sig från en jacka i den prisklassen.

Är dock något irriterad över blixtlåset som redan krånglat. Ska reklamera det. Någon som haft liknande problem med Haglöfs tidigare?

Jag kör också en Heli II (2000:- på Femmans Sport så det var ett kap), den pallade en tur upp på Kilimanjaro (Machame route) förra månaden och jag kan bara säga att jag är helt nöjd med den.
Har inte haft några problem med dragkedjan, men det är väl iofs inte första gången någon klagar på dragkedjorna i Haglöfs grejor om jag inte missminner mig?
 
Nä, men jag var och provade den idag. Avskalad, clean, funkis. Blir kanske den för mig. Blivit lite för fet för L men har lite för korta armar för XL... Fan vad föräldraskap sätter sig kring midjan. NK (Naturkompaniet) har Altai till fånigt bra pris. Inga pitzips dock och jag är en svettig jävel. Våndor, våndor, våndor...

Ursäkta att svaret dröjde, jag missade tråden trots 100 000 besök om dagen på Utsidan...

Det är lugnt, även jag har märkt hur föräldraskap sätter sig kring midjan, vilket man ju får ta i beaktande vid inköp av utrustning, men nu är det hårdträning som gäller...
 
Problemet är att tänk om jag köper en jacka för tre lök och så sitter den som en sopsäck om ett år? Våndor, våndor, våndor... Vad Altai beträffar verkar "min" länk vara en rest som inte står att finna på NKs hemsida men väl va Google. Tråkigt...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
m_t_j Tips på bra zip-in jacka (mellanlagret) Kläder 0
eldaniel Tips på längre jacka? Kläder 0
Joel_P Tips på en varm jacka samt lite info om Norrönas Nansen säck! Kläder 3
Verity Tips på lämplig jacka? Kläder 6
Gustaf Karlsson Tips på grym jacka Kläder 5
_Nisse_ Tips på bra goretex-jacka Kläder 16
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
Punkt Tips på vår/höstjacka Kläder 2
Viktorious Tips sökes på stretchiga friluftsbyxor (dam) Kläder 3
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
Mansson Tips på damasker/ gaiters Kläder 12
Pippilotta08 Tips på varma stövlar sökes Kläder 18
pythagoras Tips på vinterjacka önskas Kläder 10
Mowgli33 tips på regntät damjacka med vindstrut Kläder 1
dmchris Tips på vinterbyxa med "bib"? Kläder 12
Zip99 Tips på byxor Kläder 41
ChristinaV Tips på bra skaljacka! Kläder 21
DrJ Tips på lätta vandringskor/kängor? Kläder 7
AnteÅ Tips på bra t-tröjor Kläder 26
jotho Tar gärna emot tips på vind/myggtäta kläder. Kläder 15
Jackiie Tips på kängor samt Var köpa Meindl Taiga GTX? Kläder 0
JoAxa Tips på ultimat vandringsryggsäck för kort tjej? Kläder 18
elm000 Tips på vandringsskor vår/sommar Kläder 6
tlundberg Behöver tips på allroundsko Kläder 11
Arctic Fox Tips på skaljacka till vinterfjället! Kläder 14
Crilloan tips på allroundsko lättare känga? Kläder 2
Reischen Tips på utrustning Kläder 6
mm123 Tips på "otroligt" varma vantar önskas Kläder 31
pelka Vill ha tips på bra billig skaljacka! Kläder 15
chatina Tips på sport-bh Kläder 1
ellavarg Tips på bra vinterkängor Kläder 7
skakle Tips på bra vantar/handskar? Kläder 28
Sofie_W Tips på sulor att lägga i kängorna Kläder 12
Nils Petter Tips på regnjacka Kläder 7
jarmland Tips på Utrustning Tack! Kläder 1
Hagenblad Tips på skaljacka Kläder 16
Oskar R. Tips på KLIFRIA underställ Kläder 5
Polarnatt Tips på känga/pjäxa Kläder 8
frostic Tips på snygga trekkingkläder? Kläder 11
Siggan Tips på BRA underställ? Kläder 51
museo12 Tips på gummistövlar! Kläder 16
jhermeren Tips på skidjacka Kläder 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...