Tips på första racercykel

Hej. Jag funderar på att köpa min första racercykel till våren.
Jag har idag en Nishiki hybrid som jag köpte för cirka två årsedan och tycker det märket verkar bra och prisvärt så jag funderar mestadels över dessa alternativen:

Nishiki Criterium: http://nishiki.se/index.php?page=cyklar&id=19

Eller Nishiki Finisher: http://nishiki.se/index.php?page=cyklar&id=18

Jag vill helst inte köpa något dyrare än detta.
Men jag undrar om någon har några bra tips för en som är ganska grön på detta.

Kontakta din närmaste Racerklubb, det finns säkert en hel del bra cyklar, begagnade, till salu plus alla tips du kommer att få av de som hållit på ett tag.

go tur

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag tycker också att du ska kolla med närmsta cykeklubb. Begagnat-marknaden är full av prisvärda cyklar. Glöm inte att noga kolla upp så att cykeln verkligen passar dig och dina mått. Hur fin cykeln än är ska den ju passa dig.

För 5-6000 kronor kommer du att kunna få en riktigt fin cykel. Betala inte något överpris bara, andrahandsvärdet på cyklar är DÅLIGT.

Var också noga med att kolla i vilket skick cykeln slitdelar är i. Däck, kedja o kassett bör vara fräscha eller nyligen bytta. Om inte får du räkna med dryga tusenlappen till..

Ett litet tips på vägen

Köp cykeln i danmark om du ska köpa ny, avsevärt mycket billigare. Eftersom du bor i Halland bör inte det vara ett större problem.

En hemsida som har nishiki och visar priser är http://www.cykelrabat.dk/ vet inte om de levererar till Sverige, men dock ett prisexempel.

Det är viktigt med rätt storlek på cykeln. Begagnat är ju ett bra tips!

Sådär ja

Nu har jag handlat racer.
Det blev en splitter ny Merida904 som kostade skjortan. Men får hoppas den är värd det :)
Var grymt go att cykla på. Men lite lurigt med pedalerna och skorna. Jag har aldrig haft sådana tidigare och jag tyckte det var lite svårt i början att kliva i och ur pedalerna. Höll t o m på att ramla första gången jag stannade.
Hehe, så kom en annan cyklist och undrade om jag ville ha hjälp. Men det är ju en första gång för alla.
Sedan efter ett par stopp vid ett par olika busshållplatser för att öva att kliva ur pedalerna fick jag kläm på det :)

Det var förvånansvärt bekvämt att cykla på den jämfört med min vanliga hoj med rakt styre måste jag säga.

närmsta racerklubb?

Avslutatmedlemskapx; sa:
Kontakta din närmaste Racerklubb, det finns säkert en hel del bra cyklar, begagnade, till salu plus alla tips du kommer att få av de som hållit på ett tag.

hur hittar man sin närmsta racerklubb?
någon som vet en i göteborg?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips