Tips på fjällvandring i Sverige eller Norge i hyfsat flack terräng (dåliga knän)

Jag är nybörjare inom fjällvandring men älskar fjällmiljön, utsikten, stillheten och ödsligheten och vill gärna komma igång och vandra mer. Jag har gjort två turer hittills - en två dagar kort vandring med tält runt Sylarna på senhösten 2011 och en tredagars "stugvandring" med lätt packning i Jotunheimen (Besseggen - Glitterheim - Spiterstulen) 2012.

Under den senaste vandringen fick jag oerhört ont i knäna varje gång det bar av nedför. Jag gissar att det blev, grovt räknat, cirka 1000 höjdmeter totalt upp och ner per dag. Uppför går i allmänhet bra, men varje meter uppför måste ju gås nedför så småningom. En sjukgymnast jag pratat med tror att smärtan beror på artros. Det skulle enligt henne bli bättre med träning, men jag kommer tydligen aldrig att bli kvitt problemen helt.

Jag har börjat byta ut min utrustning mot lättviktsalternativ och styrketränar nu ett par gånger i veckan. Så förhoppningsvis ska jag om några år kunna ta mig an några lägre fjälltoppar, men i år tänkte jag försöka vara så snäll mot knäna som möjligt.

Så, jag skulle vara väldigt tacksam för tips på vandringar i fjällmiljö där antalet höjdmeter som måste avverkas dagligen är så få som möjligt. Jag är inte det minsta intresserad av vandring i skog - det måste vara ovanför trädgränsen för att den rätta känslan (euforin!) ska infinna sig. Det behöver naturligtvis inte vara helt platt, men ju mindre brant desto bättre. Och om det går att håll sig till några fåtal hundra höjdmeter per dagsetapp vore det toppen. Jag tänker mig en tur på cirka 3-5 dagar. Tältvänligt är en bonus, liksom möjlighet att proviantera längs vägen.
 
Hardangervidda är högplatå, där finns det stora möjligheter att gå långa turer med få höjdmeter.
Det mesta av platån ligger mellan 1100-1200 m.
 
Tack för tipsen!

Hardangervidda verkar intressant. Ska definitivt kolla upp lämpliga rutter där. Norge är ju vackert och kartfunktionen på ut.no med höjdprofilkurva för varje ruttförslag är exemplariskt. Önskar att turistföreningen i Sverige kunde lära sig av sina kollegor i väster.

Ett förslag: "Viddas klassiker" på ut.no
Jag får kanske korta ner den här rutten lite, och definitivt hoppa över sista milen ner mot fjorden (1000 höjdmeter på en mil). Men det ser i övrigt ut att vara ett intressant alternativ.

Jag antar att jag inte är ensam om att inte ha perfekta knän, så ni som vill får väldigt gärna ge lite fler tips till allmänhetens nytta. Kanske finns det redan någon tråd med förslag? Länka gärna till den i så fall.
 
Hej Thomas,
Grenseleden skulle kunna vara något för dig. Du får starta i Sörfjorden för det går mycket brant upp, men väl uppe går det rätt behagligt lågom upp och ner. Sista biten ner mot Akkjavarre ( kanske felstavat) är inte heller svar. Sista etappen till Ritsem skulle jag beställa båtsjuts för den dagsetappen är inte roligt, mycket sumpigt tills man kommer upp ovanför trädgränsen. Hela turen kan göras på 3 dagar, sista etappen inte inräknat. Riktig hurtiga gör den på 2 dagar men det är inget jag rekommendera om man vill njuta.
Har en man som har samma problem men jag får inte med mig honom längre även på flackare leder.
Mvh Veni
 
Hei Thomas.
Jeg vet om to måter å senke belastningen for knærne. Det ene er å gå stort sett flatt terreng, og der har du allerede fåt et utmerket forslag i Hardangervidda.
Det andre er å gjøre pakningen lettere, og der finnes det to måter. Enten å gå fra hytte til hytte slik mange i Norge gjør, og da blir pakningen på typisk 7-9 kilo. Eller kjøpe ultralett utstyr, du finner opplysninger både her og på andre nettsider. Som regel er ultralett utstyr dyrt, og det krever at man kjenner utstyret godt siden det bare er akkurat nok til å gjennomføre turen. Men det koster jo også noe å bruke hyttene og skaffe provianten fra dem, men det er jo svært sosialt da. Hvis det var meg som hadde dårlige knær, så ville jeg valgt hytte til hytte turer.
Flott at du ikke lar deg stoppe av et slikt problem, det står det respekt av. God tur!
Otto
 
Calazo har en guidebok för jämtlandsfjällen där varje etapp beskrivs i detalj och antalet höjdmeter finns angivet.
Mitt förslag på lättgången tur är att starta i Tossåsen. Gå genom lunndörren, sedan mot vålåstugan. Sedan kan du välja om du vill gå mot helags eller om du vill svänga upp mot gåsen. Upp mot gåsen är det en lätt stigning men sen kommer det du inte vill ha. Ner mot gåsån är det ett antal höjdmeter men sträckan är ganska kort. Är du utvilad och har starka stavar att stötta dej med så borde det gå bra. Väl nere vid gåsån viker du av söderut mot ljungan. Sträckan mellan gåsån och ljungan är en av dom vakraste i området enligt mej och är riktigt lättgånget. Nere vid ljungan kan du välja om du vill gå ner mot ljungris och avsluta din vandring där eller om det finns tid och ork kvar så kan du gå till helags.
Ett avslutande tips är att skaffa någon form av knävärmare. Kalla knän går sönder lättare än varma knän.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
martinhassel Tips på 4 dagars fjällvandring? Vandringsleder 2
FN1996 Tips på vandring i syd/mellaneuropa ca 7 dagar Vandringsleder 2
Pelei Tips på etapper längst sörmlandsleden Vandringsleder 15
Junter Tips på vandring i Mellansverige 3-4 nätter Vandringsleder 2
jonw Tips på 2-4 dagars vandring i slutet på maj Vandringsleder 0
Dswe Tips på plats!? Vandringsleder 0
davla776 Tips på vandring maj/juni? Vandringsleder 2
MoaH Tips på dagsturer Västmanland, Dalarna, Värmland, Västergötland? Vandringsleder 7
Herr Nilsson Tips på vandring i Gästrikland? Vandringsleder 0
Amanda88 Tips på Skåneleder? Vandringsleder 8
Tiran Tips på vandring kring nordöstra Småland? Vandringsleder 5
Liandrin En vecka på Sörmlandsleden. Söker tips på etapper. Vandringsleder 2
Bondmoran Tips på tvådagars i Småland Vandringsleder 12
vandrafjäll Tips på vandringsled i skog och vildmark Vandringsleder 5
Norrlänning93 Tips på vandringsleder Värmland Vandringsleder 4
Jonhol84 Söker tips på platser med vildmarkskänsla i Skåne Vandringsleder 1
Melinmalmberg Tips på sevärdheter i lappland Vandringsleder 7
Niklashnikov Tips på 3-dagars? Vandringsleder 2
sanoj89 Tips på två nätters vandring längs sörmlandsleden? Vandringsleder 5
MattiasL Tips på fina vandringsleder kring Örebro Vandringsleder 4
JosefinAndrea Södra kungsleden, tips på rutt mottages Vandringsleder 1
T.Mellwing Tips på en natt övernattning vid en sjö. Vandringsleder 8
sparrissoppa Tips på en veckas vandring i Värmland? Vandringsleder 5
gusfallca Tips på vandringsleder kring Jämtland och Hälsingland Vandringsleder 3
Simris10 Tips på Sveriges sydligaste "fjäll", vandring med barn. Vandringsleder 4
Lost Wanderer Tips på bra etapper Skåneleden! Vandringsleder 1
Lillyblue tips på ryggsäck med vätskesystem Vandringsleder 6
Lunkan90 Tips på första vandringssträcka Vandringsleder 26
steves Tips på vandring i oktober Vandringsleder 3
Gaion Era tips på vandring utanför lederna kring Stömstad-Halden-Ed. Vandringsleder 3
bmoe Tips på vandring med en övernattning i västsverige/småland Vandringsleder 2
Askel Tips på vandring med två övernattningar i Tiveden Vandringsleder 1
Sjacobsson Tips på fina vandringsleder i Stockholmsområdet? Vandringsleder 3
Gunnar81 Tips på vandring i Stockholm Vandringsleder 5
Stinats Eftersöker tips på bra vandringsled för tre dagar och två nätter. Vandringsleder 3
malin.kristina Tips på vindskydd i värmland/örebro! Vandringsleder 11
Vintervilan Söker tips på "folkfri" vandring södra Sverige. Vandringsleder 15
Still Alive Tips på vandringsled i södra Norrland? Vandringsleder 14
johbyl Tips på helgvandring nära Sthlm Vandringsleder 4
pjc tips på tredagarsvandring norska västkusten Vandringsleder 0
FarornasKonung Tips på vandring i Lapplandsfjällen Vandringsleder 6
kraftdjur_vargen Vandra kring hudiksvall. Tips på leder? Vandringsleder 4
bash Tips på vandring i Småland Vandringsleder 4
Davidhb Tips på lägerplats? Vandringsleder 8
torpartanten Tips på tredagarsvandring i Skaraborg? Vandringsleder 11
Niklas000 Tips på vandring och övernattning i Stockholm Vandringsleder 6
rolandsk Tips på boende och trevliga vandringsleder - Funäsdalen Vandringsleder 8
BKD Tips på tredagars vandring med barn Vandringsleder 2
Kristinn Tips på 3-4 dagars vandring Abisko? Vandringsleder 5
e98ivs Tips på helgturer nära Örebro Vandringsleder 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.