Tips på fjäll

Jag kommer åka upp till något fjällområde i sommar med min son som är ca5 år,
Han är inte den vandringsvilligaste av naturen men jag försöker jobba på det,
Jag vill att han ska få uppleva fjällnaturen med kanske en stuga och dagsutflykter.
Nån som har något bra barnvänligt förslag?:)

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
lekar å bus

Hej

Ägna lite tid åt att leta upp lekar och förströelse, tillexemple genom att söka på forumet här, så går vandringen enklare. Ta med förstoringsglas o stanna o titta på skalbaggar ibland, tävla med honom om vem som först hittar en pinne som är lika lång som egna armen eller be honom hitta stenar lika stora som hans knytnäve... sådana trix gör att barn "glömmer" att de går. Att gå med barn tar tid, även med mina vandringsvilliga barn!

Jag har inget tips på bra områden men i min erfarenhet krävs ganska lite för att barnen ska tycka det är toppen sålänge du själv är entusiastisk. Surfa fram en trevlig stuga med rätt pris först och leta sedan runt i omgivningarna vad som finns av förströelser och vandringsleder. Det blir säkert en härlig semster!

Oj jag kanske glömde precisera mig bättre, men det är tips på platser att åka till inte vad vi kan göra;)
Jag har inte körkort tyvärr så det blir någonstans tåg/buss vänligt

Hej

Marsfjället tog jag mina barn till i den åldern.
Men det kan vara svårt utan bil.
I ditt fall så rekommenderar jag istället Hemavan.
2,5 timme från Stockholm med flyg som landar
kilometern från kungsledens södra startpunkt.
Och det finns möjlighet att åka lift upp på kalfjället
om man inte gillar första uppförsbacken.
Det går även buss till Hemavan om du föredrar det
men då får du betydligt längre restid.

Eluh

Grövelsjön

tycker jag är en höjdare med barn. Nås lätt med tåg och buss ända fram. Ta med tält och gå 2-3km uppför fjället på västra sidan sjön. Där har du sedan perfekta tältplatser på stora ljungrishedar med gott om bäckar att leka i medans pappa kan dricka kaffe och njuta utsikten över sjön och långfjället. Får han spring i benen kan du locka med topptur på salsfjället eller att gå hela vägen till norra änden på sjön med båtfärd tillbaka som morot (totalt 7 -9 km. minns ej exakt).

Ramundberget

När min grabb var 6 år så bodde vi på Ramundbergetshotell och var ute och vandra en sommar, fanns en del att göra även på hotellet kom ihåg det som en fin sommarvecka....

Mitt tips

Hej!

Så bra att fler föräldrar introducerar sina barn i fjällvärlden!

Hemavan är ett fint alternativ, tycker jag också. Åkte dit med en 3,5 och 5åring och gick en septembervandring till Viterskalstugan. Sittlift upp på kalfjället(roligt och spännande) gör det enkelt i början. 8km till övernattningsstuga dock men har man ett tält går sträckan att dela upp.

Om ni sover i stugan, så kan din förhoppningsvis ganska lätta ryggsäck toppas av en bitvis trött unge. Det tyckte jag gick skapligt kortare sträckor.

Jag delade upp etappen i många korta pauser, med godis förstås.

Naturen är grym i viterskalet/syterskalet omgiven av höga toppar.

Lite långt från sthlm kanske...

Norge har som sagt oftast alltid nära direkt från bilen.

Alla förslag du fått är bra men stuga finns inte vid Storulvån däremot en utmärkt STF-fjällstation. Vill du åka nattåg är Jämtlandsfjällen bra, Grövelsjön har nära mellan olika boenden i stuga och kalfjäll.

Thure

Hej. Finns lite mera tips här: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=66360

Har en grabb som blir 6 till sommaren (och en treårig tjej). Jag kommer försöka åka till Storulvån igen eftersom det är så lätt att ta sig dit och naturen är spännande direkt utanför dörren, vatten är fantastiskt!

Grövelsjön kom vi aldrig iväg till pga sommarjobben dit ska vi någon gång också, liksom Hemavan.

Vill du ha tips är du välkommen att skicka ett meddelande. Har en del bilder om du vill få inspiration. Finns några här: http://www.utsidan.se/albums/listpic.htm?author=42126&_sort=sortorder,ptime+desc&set=lp&skip=16

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips