Tips på en bra längdskidåkningutrustning!

Vill på ålderns höst börja med längdskidåkning! Mest som en bra vinterträning för sommarens kajak/kanot pass!
Kan inget om längdskidåkning men bor nära en stor sjö där det alltid finns nu på vintern ett längdskidspår runt hela sjön
Tror stakning kan gagna min paddling så därför söker jag snabbt tips(innan vintern är över) för en lämplig utrustning på skidor,pjäxor, bindningar å stavar!
Kanske nån "expert" här som har lämplig utrustning till salu ;)
Väger 83-85kg, är 185cm lång å har 46 i skor!

/Janne

Intersport Backaplan och Udens är de enda jag vet som "kan" längdåkning på riktigt.
Fast själv köpte jag beg, men det gäller att grejorna passar, längd på stavar och spannets hårdhet till exempel. Fast om du inte skall tävla, utan träna och komma ut på snön, sjön, så funkar det med nästan vad som helst...
/Peter

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Intersport Backaplan och Udens är de enda jag vet som "kan" längdåkning på riktigt.
Fast själv köpte jag beg, men det gäller att grejorna passar, längd på stavar och spannets hårdhet till exempel. Fast om du inte skall tävla, utan träna och komma ut på snön, sjön, så funkar det med nästan vad som helst...
/Peter

Du har så rätt...
Man vill ju ha "riktiga" grejor som passar! Ska försöka ta mig ut till Backaplan idag!

/Janne

Hej Janne,

Om du inte handlat än kan jag varmt rekommendera Mölnlyckes Cykel o Sport! Egen verkstad och mycket kunniga, och dessutom ett vänligt bemötande där de hittar nåt som passar både vad du vill ha ut av skidåkningen och vad du vill betala. Inte bara kränga på det dyraste..... Noggrann utprovning av spannet och förklaring vad olikheterna i kvalite och material betydde.

Jag handlade där för några veckor sen och är supernöjd!

/Ewa

Hej Janne,

Om du inte handlat än kan jag varmt rekommendera Mölnlyckes Cykel o Sport! Egen verkstad och mycket kunniga, och dessutom ett vänligt bemötande där de hittar nåt som passar både vad du vill ha ut av skidåkningen och vad du vill betala. Inte bara kränga på det dyraste..... Noggrann utprovning av spannet och förklaring vad olikheterna i kvalite och material betydde.

Jag handlade där för några veckor sen och är supernöjd!

/Ewa

Hej Ewa å tack för tipset!
Har redan handlat det blev ett Fischer "Vasaloppspkt" Fick mkt bra hjälp av en kille på Intersport!
Med spann å fästzoner! Han hjälpte mig även lägga på "vallatejp"
Köpte även på mig en hög med prylar vallor, klossar,borste....;)

/Janne

Vallatejpen är ganska bra tycker jag. Funkar väldigt bra när det är isigt men om det är nysnö eller puder i spåren så fryser det gärna fast under. Det kan man dock avhjälpa genom att lägga på lite vanlig burkvalla ovanpå vallatejpen. Hoppas du får bra före..

Vallatejpen är ganska bra tycker jag. Funkar väldigt bra när det är isigt men om det är nysnö eller puder i spåren så fryser det gärna fast under. Det kan man dock avhjälpa genom att lägga på lite vanlig burkvalla ovanpå vallatejpen. Hoppas du får bra före..

Nä det var ju det jag inte fick ;)
Igår var det nysnö å runt nollan, spåren var helt igensnöade! Det frös under å det blev isklumpar under kängorna vid bakre fäste på bindningen! Den vallan jag fått till nysnö låg såklart hemma!
Inte helt lätt det här! Nu längtar jag bara efter öppet vatten så man kan börja paddla igen!
Det är nåt jag kan bättre :cool:

/Janne

För mig blev det Peltonen skidor medium hårda, med Salomon pilot bindning och pjäxor, samt korkhandtagsstavar, vallning utförd av verkstaden och klistertejp som grädde på moset, inalles 2850 kr. Har inte märkt av problem med nysnön ännu, men vi får se i helgen när solen kommer fram..... För nybörjaren (som jag) passar ju tex Sisjöns platta spår runt sjön.

Men snaaaaart blir vattnet mindre hårt i havet! ;)

/Ewa

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips