Tips på BRA underställ?

Jag har haft problem med microweight kläder från Smartwool. De har revat sig fast jag har varit hyfsat försiktig med dem. Känns som om materialet är lite för dåligt vävt. Har köpt Icebreakers tunnaste istället och det verkar mer hållbart.

-Palle
Icebreakers tunnaste är alltså de som motsvarar ungefär Smartwools näst tunnaste i g/kvm?

Mina Smartwool microweight brallor har jag bara haft ett par sensommar-/höstmånader än, så eventuellt recensionsinlägg blir en senare fråga. Vad jag kan säga än så länge är att jag inte alls tycker de verkar anmärkningsvärt ömtåliga, trots att är tunna och smidiga nog att smita in under praktiskt taget vilka ytterkläder som helst, inkl ganska tighta jeans.

Nötningsbeständighet är alltför tidigt för mig att uttala mig om; men att dra upp revor, det vete katten; iaf inget jag oroat mig över ännu.
 
Jag har haft problem med microweight kläder från Smartwool. De har revat sig fast jag har varit hyfsat försiktig med dem. Känns som om materialet är lite för dåligt vävt. Har köpt Icebreakers tunnaste istället och det verkar mer hållbart.

-Palle

Hur har du lyckats med det, jag har haft två revor, pga personlig klantighet, berätta!
//J
 
Siden

Jag är ny här så jag vet inte om detta diskuterats innan (har det säkert, men jag orkar faktiskt inte kolla igenom alla trådar....). Min fråga:
Är det någon som kan tipsa om ett bra underställ? Jag vill att det ska vara så pass tunt och smidigt att jag kan ha det under jeans, det ska vara VARMT (jag är frusen!) men ANDAS (är så trött på alla dessa underställ som enligt fabrikören ska transportera bort fukt och hej och hå, men som känns som en presenning när man varit ute en halvtimme...), och det ska vara skönt och bekvämt i största allmänhet. Underställ som "känns allt för syntetiska" brukar klia något vansinnigt på mig.
Vet inte om eventuella tipsare kanske behöver veta till vilka aktiviteter jag ska använda understället? Skriver en lista:
- Hundsport
- Jakt
- Promenader, cykelturer och sådant under kalla dagar

Hoppas någon kan hjälpa mig. Stort tack på förhand! Signe

Japp. Siden is the shit. Se tidigare recension: http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=2440
 
Ja... jag vet inte om jag håller med helt. Mina sidenlångkallingar (ej testat tröja än) är förvisso mkt sköna och tar ingen plats, men nå vidare varma är de inte. Inte ens som de tunnaste syntetställen (t ex Craft eller Polartec Powerdry), och definitivt inte lika varma som ylle. Tycker inte heller de är så snabbtorkande som de borde vara m t p att tyget ändå är så tunt. Därför använder jag mina sidenlångkallingar mest till vinter-vardags, dvs typ under jeans. Men till det är de oslagbara.

Så, tänker du ha siden så lär du klä dig rejält ovanpå.
 
Ja... jag vet inte om jag håller med helt. Mina sidenlångkallingar (ej testat tröja än) är förvisso mkt sköna och tar ingen plats, men nå vidare varma är de inte. Inte ens som de tunnaste syntetställen (t ex Craft eller Polartec Powerdry), och definitivt inte lika varma som ylle. Tycker inte heller de är så snabbtorkande som de borde vara m t p att tyget ändå är så tunt. Därför använder jag mina sidenlångkallingar mest till vinter-vardags, dvs typ under jeans. Men till det är de oslagbara.

Så, tänker du ha siden så lär du klä dig rejält ovanpå.

Det finns olika tjocklekar att välja på... Men allt är ju individuellt och frusen är relativt. Dock måste jag erkänna att de inte är så snabbtorkande som önskat -- de är hyggligt snabbtorkande är mer riktigt. Ska ändra detta i recensionen. Däremot har jag aldrig frusit med sidenunderställ & då är jag en sån som har 5-7 grader för varm sovsäck...
 
Det finns olika tjocklekar att välja på... Men allt är ju individuellt och frusen är relativt.
Visst, allt är individuellt etc. Intressant dock att det finns i flera tjocklekar. Jag trodde att siden ofta marknadsfördes som ett extremt tunt material, därav den låga vikten och lilla packvolymen hos t ex SidenSelmas reselakan. Vidare har jag fått uppfattningen (från tunnare siden n.b.) att siden inte är vidare "luddigt" och därför inte binder så mycket luft. Jfr fiberpäls eller ylle. Är de tjockare sidenställen luddigare och binder därigenom mer luft, eller är de bara en tjockare variant av det där släta ultratunna som jag förknippar siden med?
 
Visst, allt är individuellt etc. Intressant dock att det finns i flera tjocklekar. Jag trodde att siden ofta marknadsfördes som ett extremt tunt material, därav den låga vikten och lilla packvolymen hos t ex SidenSelmas reselakan. Vidare har jag fått uppfattningen (från tunnare siden n.b.) att siden inte är vidare "luddigt" och därför inte binder så mycket luft. Jfr fiberpäls eller ylle. Är de tjockare sidenställen luddigare och binder därigenom mer luft, eller är de bara en tjockare variant av det där släta ultratunna som jag förknippar siden med?

Det är bara en tjockare variant. I vilket fall, jag har varit brevbärare i dansk vinter en gång. Det var hårt, svettigt, kallt och blåsigt och understället funkade klockrent (en bister kall och fuktig dansk - eller skånsk - vinter är inget att leka med...)
 
Vill bara medela att jag har bra erfarenheter av sidenselmas VINTERSIDEN (den tjockare varianten), har inte testat dessa flortunna saker.

Bör ju tilläggas att siden är ett bra meterilal just som underställ, inte som mellanlager egentligen. På det sättet är det inte jämförbart med tex woolpower od. Dessa dubblar ju med fördel både som mellan och baslager. Behöver man mer värme en sidenunderstället ger så är det mer lager som ska till. Visst, det går att lösa med varmare underställ men då missar man lite påängen med skiktprincipen tycker jag. (Anledningen till att jag valde vintersiden framför tunnare var inte värmekapasiteten utan den ökade livslängden.)
 
Har experimenterat lite med underställ för att hitta det optimala när jag cyklar på vintern. Har hittills använt olika syntet underställ. Dessa har en nackdel, de klarar inte av att transportera bort tillräckligt med fukt vid ansträngande aktiviteter, de blir ganska fuktiga och sedan när man tar av sig det man har ovanför så kyls de ner blixtsnabbt. Jag tycker inte att de är helt förkastliga, men jag tror de funkar bättre på sommaren då man inte behöver något ovanför. Det senaste i min kamp mot svett är ull. Har skaffat ett everest och ett icebreaker. everest kliar lite medan icebreaker inte kliar alls. överhuvudtaget tror jag på ull närmast kroppen, sedan en jacka över. That's it.
Istället för att ha flera lager så har man dessa två. Ullagret närmast kroppen kan man variera i storlek, jacka likaså beroende på hur kallt det är. Med ett närmast kroppen och ett ytterst så behöver svetten inte ta sig igenom så många lager. Fler lager=mer svett. det är i alla fall min erfarenhet.
 
Tack för alla tips, nu har jag valt

Det blev underställ i ull: Lundhags långkalsonger och Woolpower 200 g polotröja. Är helt nöjd!

/ Trådskaparen
 
Bra val! Men glöm inte bort Icebreaker om du behöver ett andraställ!
(Nej, jag är inte sponsrad av dem...)

Mycket nöje och fina turer i ditt nya underställ!
 
Twilfit

Jag fick ett jättetunt underställ från Twilfit i julklapp. Helt suveränt! Det är en blandning av merinoull och silke, och så tunt att man ser igenom det om man håller upp det mot ljuset, men det värmde jätteskönt under skidkläderna i slalombacken. Har bara hunnit tvätta det en gång ännu, men det klarade den tvätten mycket bra. Inga antydningar till noppor.

Trevligt också med en lite femininare modell med v-ringning som man kände sig snygg i även sedan man kommit in i stugvärmen.

Nackdelen var priset... Men jag får väl se hur länge det håller. Än så länge är det ju för tidigt att säga om det var prisvärt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Oskar R. Tips på KLIFRIA underställ Kläder 5
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
Punkt Tips på vår/höstjacka Kläder 2
Viktorious Tips sökes på stretchiga friluftsbyxor (dam) Kläder 3
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
Mansson Tips på damasker/ gaiters Kläder 12
Pippilotta08 Tips på varma stövlar sökes Kläder 18
pythagoras Tips på vinterjacka önskas Kläder 10
Mowgli33 tips på regntät damjacka med vindstrut Kläder 1
m_t_j Tips på bra zip-in jacka (mellanlagret) Kläder 0
dmchris Tips på vinterbyxa med "bib"? Kläder 12
Zip99 Tips på byxor Kläder 41
ChristinaV Tips på bra skaljacka! Kläder 21
DrJ Tips på lätta vandringskor/kängor? Kläder 7
AnteÅ Tips på bra t-tröjor Kläder 26
jotho Tar gärna emot tips på vind/myggtäta kläder. Kläder 15
Jackiie Tips på kängor samt Var köpa Meindl Taiga GTX? Kläder 0
JoAxa Tips på ultimat vandringsryggsäck för kort tjej? Kläder 18
elm000 Tips på vandringsskor vår/sommar Kläder 6
tlundberg Behöver tips på allroundsko Kläder 11
Arctic Fox Tips på skaljacka till vinterfjället! Kläder 14
Crilloan tips på allroundsko lättare känga? Kläder 2
Reischen Tips på utrustning Kläder 6
mm123 Tips på "otroligt" varma vantar önskas Kläder 31
pelka Vill ha tips på bra billig skaljacka! Kläder 15
eldaniel Tips på längre jacka? Kläder 0
chatina Tips på sport-bh Kläder 1
ellavarg Tips på bra vinterkängor Kläder 7
Joel_P Tips på en varm jacka samt lite info om Norrönas Nansen säck! Kläder 3
skakle Tips på bra vantar/handskar? Kläder 28
Sofie_W Tips på sulor att lägga i kängorna Kläder 12
Nils Petter Tips på regnjacka Kläder 7
jarmland Tips på Utrustning Tack! Kläder 1
Hagenblad Tips på skaljacka Kläder 16
Polarnatt Tips på känga/pjäxa Kläder 8
frostic Tips på snygga trekkingkläder? Kläder 11
jens_ Tips på jacka? Kläder 20
museo12 Tips på gummistövlar! Kläder 16
jhermeren Tips på skidjacka Kläder 4
losvahmaldav Tips på vandringkängor! Kläder 4
kessie Tips på fjällbyxor till tjejer Kläder 4
nafets Tips på dunjackor Kläder 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.