Tips på BRA underställ?

Hej!

Jag vill rekomendera Janus Black Wool från Norska Janus.
Använder det året om vid olika aktiviterer och behov, i kombination med andra plagg. Otroligt skönt och smidigt.

Mvh,
Rickard

http://www.janus.no

Säljs i Sverige av bla:
Sommarbacken
Kolsva
tel: 0221-516 79
 
Jag växlar mellan syntetställ och ull: I syntetklassen gillar jag Craft. De kan tvättas i nittio, enligt märkning. Och de håller länge upplever jag.

(En liten varning för vissa "snyggare" underställ/gympa&löpkläder - en del kan bara tvättas i förtio enligt märkning. Och det räcker inte alltid...)
 
Underställ i Merino Ull eller i Ullfrottè eller Viafil är helt klart dom bästa! Dom börjar inte stinka som syntet underställ gör,och dom är mjuka och varma och kliar inte.

Vill du ha ett underställ(långkalsong+tröja) som är tunnt och kan bäras under Jeans,så kan jag rekomendera ett Akla ullunderställ i Merinoull. Jag har två Akla Merino ullunderställ,och dom kan tvättas i 40 grader.Det ena underställlet med Polokrage använder jag när jag joggar på vintern. Aklas underställ i Merinoull kostar hälften så mycket som Smartwools,men dom är precis lika bra. Jag köpte mina Akla underställ från www.northstar.se.

Om du ska vara ute och hålla på med fysiska aktiviteter som Hundsport osv och det är lite kallare,så kan jag rekomendera Woolpower Ullfrottés underställ 200 g/m. Dom är tjockare och värmer mer än Aklas tunnare Merinoull,och är gjorda för att användas när det är kallare,men även dom är mjuka och sticks inte och är luktfria och kan tvättas i 60 grader.

Ifall fukttransport är något som du prioriterar så föreslår jag att du använder en långärmad brynjetröja+långkalsong från Lifewear i Viafil närmast kroppen och över det en tröja i Merinoull eller Ullfrotté. Brynjan är helt suverän på att transportera bort fukt från kroppen vidare till nästa plagg. Viafil är det enda syntet plagget som jag använder mig av pga att det är luktfritt och transporterar bort fukt så pass bra som det gör. Här kan man läsa ett test av Viafil underställ:
http://www.kartell.se/MadSociety/Frysrumsrapporter/Klader/understall.htm och här står det mer om själva materialet: www.viafil.com.
 
Ännu ett svar...

Ja, flera har rekommenderat ylleställen eftersom de aktiviteter du beskriver är rätt lugna. Ullmax har fått väldigt bra rykte på Utsidan, och vill du "testa" ett underställ, så är det klart billigast.

Har själv hunnit beta av ett femtontal olika underställ, eftersom jag tycker det kan vara så otroligt dålig komfort om man har osköna kläder närmast huden. Lägga stora pengar på skaljacka? Nä, men prova ut rätt underställ, jo...

Materialet är förstås viktigt, men bra passform ska man inte bortse ifrån. Prova olika modeller innan du väljer, så du inte får för korta/långa ärmar, eller att det glipar i ryggen när du böjer dig fram över skidorna (hunden?). Testa också med den tröja du ska ha utanpå. Vissa material "klibbar fast" i varandra, så att det känns bylsigt att röra sig trots bara underställ+tröja.

Bästa passformen på mig har Houdinis underställ, men de är relativt tjocka för att vara syntetställ. Materialet, Polartec Powerdry, tycker jag dock är skönt och har bra svettransport. Craft är billigt(ast?), men i mitt tycke är det materialet för oskönt, blir kallt och blött när man svettas.

För riktigt svettiga aktiviteter är brynjestickning nog bäst, själv kör jag Brynjes. Ett alternativ kan vara att köra brynja innerst och ylle utanpå.
 
har köpt en ull undertröja från everest, 299 kr. Merino ull påstår dom. Den var billig, ska bli intressant att se om den funkar lika bra som de som kostar dubbelt så mycket. Någon som har erfarenhet av everest ull underställ?
 
Ta en titt på ITAB oxå, de har lite humanare priser. Eskimå underställströja/byxa 100% merinoull.
Jag har inte någon erfarenhet av just detta stället men jag har hört god kritik om andra produkter därifrån. Kanske någon som har erfarenhet om detta stället och kan ge ett utlåtande?

http://www.idefixteko.se/open_produkter/default.asp?plats=1365
Fick just SMS från Posten att understället kommit. Hade tur att få det till låga priset. Just kommit hem från stugan, tänkte faktiskt lägga upp ett "dagens REA-tips" på det stället, men nu är det redan slutsålt.

Får se om det är värt pengarna... Återkommer!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Oskar R. Tips på KLIFRIA underställ Kläder 5
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
Punkt Tips på vår/höstjacka Kläder 2
Viktorious Tips sökes på stretchiga friluftsbyxor (dam) Kläder 3
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
Mansson Tips på damasker/ gaiters Kläder 12
Pippilotta08 Tips på varma stövlar sökes Kläder 18
pythagoras Tips på vinterjacka önskas Kläder 10
Mowgli33 tips på regntät damjacka med vindstrut Kläder 1
m_t_j Tips på bra zip-in jacka (mellanlagret) Kläder 0
dmchris Tips på vinterbyxa med "bib"? Kläder 12
Zip99 Tips på byxor Kläder 41
ChristinaV Tips på bra skaljacka! Kläder 21
DrJ Tips på lätta vandringskor/kängor? Kläder 7
AnteÅ Tips på bra t-tröjor Kläder 26
jotho Tar gärna emot tips på vind/myggtäta kläder. Kläder 15
Jackiie Tips på kängor samt Var köpa Meindl Taiga GTX? Kläder 0
JoAxa Tips på ultimat vandringsryggsäck för kort tjej? Kläder 18
elm000 Tips på vandringsskor vår/sommar Kläder 6
tlundberg Behöver tips på allroundsko Kläder 11
Arctic Fox Tips på skaljacka till vinterfjället! Kläder 14
Crilloan tips på allroundsko lättare känga? Kläder 2
Reischen Tips på utrustning Kläder 6
mm123 Tips på "otroligt" varma vantar önskas Kläder 31
pelka Vill ha tips på bra billig skaljacka! Kläder 15
eldaniel Tips på längre jacka? Kläder 0
chatina Tips på sport-bh Kläder 1
ellavarg Tips på bra vinterkängor Kläder 7
Joel_P Tips på en varm jacka samt lite info om Norrönas Nansen säck! Kläder 3
skakle Tips på bra vantar/handskar? Kläder 28
Sofie_W Tips på sulor att lägga i kängorna Kläder 12
Nils Petter Tips på regnjacka Kläder 7
jarmland Tips på Utrustning Tack! Kläder 1
Hagenblad Tips på skaljacka Kläder 16
Polarnatt Tips på känga/pjäxa Kläder 8
frostic Tips på snygga trekkingkläder? Kläder 11
jens_ Tips på jacka? Kläder 20
museo12 Tips på gummistövlar! Kläder 16
jhermeren Tips på skidjacka Kläder 4
losvahmaldav Tips på vandringkängor! Kläder 4
kessie Tips på fjällbyxor till tjejer Kläder 4
nafets Tips på dunjackor Kläder 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.