Cannonball
Gäst
Men med en DC4 får jag praktisk skärpa och mer därtill. Räcker för mig.
Håller helt med, faktum är att det många gånger är betydligt bättre att använda en lite strävare (sk microtandad) egg!
/C
Men med en DC4 får jag praktisk skärpa och mer därtill. Räcker för mig.
Det beror på strävheten. Har du någon aning vad den ligger på?
~Paul~
Keramik behöver inte blötläggas eller blötas ner. Hur vet du att stålet ligger på ca 52 HRC?Nix, men det är den polerade (glaserade?) sidan av kaklet som jag tänker använda. Prövade med framgång några drag med en Clas Ohlson art nr 34-9295 (HRC ca 52).
Hittade förövrigt även en lite grövre klinkerplatta i förrådet, som nog kan duga som grovbryne.
Bör dessa plattor blötas innan slipning?
/Niklas
Det här är lite av en "droppen som urholkar stenen" liknelse.Det här håller på att ta en vändning till påvens skägg, bryning och brynen är ingen rymdskeppsteknologi. Allt från linneduk till diamantbrynen bearbetar stål, skillnaden ligger mest i avverkningshastighet, där kornstorleken är mest avgörande, då grova korn skadar eggen mest, d v s reparationerna med finare gradiationer måste drivas längre.
Sandsten i naturen har ju sedan länge brukats för slipning av dv eggverktyg.
Bra sammanfattningTror vi ser det ganska lika.
Men vad som inte klart framgår är arbetsmetodiken, därav alla missförstånd. Och för att fylla i det tas allt troende och fundering in, gärna kryddat med vad man tror på och lite hårdhetsgraderingar så att det riktigt ut.
Diamant är hårdast och lagom grovt för uppgiften verkar bäst med minst knofett.
Skall du omforma eggen ta ett riktigt grovt bryne tills dess att formen är uppnådd.
Slutresultatet på eggen beror inte på hur många mellanbrynen du brukar utan vad du avslutar med och hur noggran du är. Snabbhet att komma dit och minst knofett går via flera mellanliggande diamantbrynen.
Priset är givetvis att en välavvägd serie större diamantbrynen inte är gratis. Men vem tror på en fri lunch?
Keramik behöver inte blötläggas eller blötas ner. Hur vet du att stålet ligger på ca 52 HRC?
~Paul~