Tips på bra finbryne sökes

Ok! Kniven var ju inte särskilt dyr, så det får jag ta. Men visst hade jag hoppats på att kniven skulle vara bättre härdat, säg runt HRC 56-58 som de rostfria Hultafors-knivarna i samma prisklass.

Sedan står jag inte och faller med den vita Arkansas-stenen, då jag har ett flertal mindre varianter av den + en del andra brynen + tormek T7. Men visst saknar jag ett större finbryne för vanliga knivar, därav denna tråd.
.
Fattar. Ingen omedelbar brådska med brynet m a o.

Hultafors-knivarna i rostfritt är tillverkade i det japanska AICHI AUS-8, vilket i grova drag motsvarar AISI 440B. Det här stålet är i klass med Sandvik 12C27 och är av avsevärt bättre kaliber än det tyska stålet som dina knivar är tillvarkade i.

~Paul~

Nu har jag i alla fall invigt mina gratisbrynen och visst funkar de till att få upp skärpa nog att strimla kopieringspapper. Dessutom funkar dessa brynen bra för lite större knivar, tack vare storleken 15X15 cm. Jag sågade till en 1,5" tjock planka i samma mått (15X15 cm), som fick duga till underlag.
/Niklas

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Brynkloss görs enkelt av en plankstump samt en bit tunn plywood. Såga ut ett hål 1 mm längre och bredare än brynet. Limma plyvoodbiten på stumpen. Fila av ev sågskägg och nu kan du enkelt fästa brynet i rätt arbetshöjd i filklämman, skruvstycket eller på hyvelbänken. Dubbelbrynen kan du lätt vända och singelbrynen kan du limma fast.

Brynkloss görs enkelt av en plankstump samt en bit tunn plywood. Såga ut ett hål 1 mm längre och bredare än brynet. Limma plyvoodbiten på stumpen. Fila av ev sågskägg och nu kan du enkelt fästa brynet i rätt arbetshöjd i filklämman, skruvstycket eller på hyvelbänken. Dubbelbrynen kan du lätt vända och singelbrynen kan du limma fast.

Jag funderade på att limma plattorna på varsin plankstump, men avstod tills vidare av rädsla för att plankstumparna skulle slå sig och därmed spräcka dessa brynen.

Plywood eller masonite tror jag är bättre ur den synpunkten.
/Niklas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips