Tips på bra finbryne sökes

OK, lite blandad kompott m a o. Det gör det lite knepigare. Personligen hade jag satsat på en kombination av både natursten och diamant/safir.
~Paul~

Jag kom ju tänka på att jag numera har ett DC4-bryne från Fjällkniven. Dessutom kunde jag inte låta bli att beställa en Norton HM-4 för ynka 1500 spänn..., även om det var några veckors leveranstid.

Är kombon Fällkniven DC4 och Norton HM4 en kombo som tilltalar dig, dePaul?
/Niklas

Som sagt så tycker jag att arkansas jobbar riktigt långsamt. Rena stenåldern (hö-hö) jämfört med japansk våtsten. Jag har tre arkansas som jag inte använder längre. Åtminstone den svarta/hårda/fina på cirka 15cm kan jag sälja om någon är intresserad.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag kom ju tänka på att jag numera har ett DC4-bryne från Fjällkniven. Dessutom kunde jag inte låta bli att beställa en Norton HM-4 för ynka 1500 spänn..., även om det var några veckors leveranstid.

Är kombon Fällkniven DC4 och Norton HM4 en kombo som tilltalar dig, dePaul?
/Niklas
Jovars, det blir en ganska bra spridning. Om jag minns korrekt så är DC-4 på 25 micron vilket motsvarar ett medelgrovt bryne, samt en strävhet som motsvarar spydercos vita stavar. Den bör ligga runt 1200. Norton är avsevärt finare än så.

~Paul~

Som sagt så tycker jag att arkansas jobbar riktigt långsamt. Rena stenåldern (hö-hö) jämfört med japansk våtsten. Jag har tre arkansas som jag inte använder längre. Åtminstone den svarta/hårda/fina på cirka 15cm kan jag sälja om någon är intresserad.

Vad ska du ha för den svarta?

F.ö. så lär vi ha passerat peak oil, varför stenåldersgrejor kan bli aktuellare inom en snar framtid...
/Niklas

Om slippapprets underlag är hårt, funkar det då att kniven dras mot eggen då, eller skärs slippappret sönder?

Jag har för mig att vid mjukt underlag (musmatta/liggunderlag och läderbryne) måste kniven dras från eggen, annars skärs ju slippappret och läderbrynet sönder.
/Niklas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips