Tips på bra dunjacka!

Vilkt på Trango?

Man undrar hur Trango kan väga 700 g när Lightline, som har 100 gram mindre dun och enklare konstruktion, väger 780 g enligt ME:s hemsida:

http://www.mountain-equipment.co.uk/

Annapurna har 70 gram mer dun än Trango, men väger 500 g mer. Jämför man med t ex Valandré Sirius, som har lika mycket dun som Trango (350g) så väger den 1020g. Undrar om ME:s viktangivelser stämmer..?

Peter

Mountain Equipment dun jacka

Kollade Lightline på ADDNATURE o den väger enligt dem 603 gram, verkar mera troligt, är det någon som vet storleksmässigt på deras dunjackor är xl vanlig xl, jag är 189cm o 90kg kan det passa

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Lite små.

Satsa på den största de har i sortimentet. Min erfarenhet är att MEs dunjackor är lite små i storlekarna.

Angående vikt så beror den mycket på vilket tyg som används. Är yttertyget av någon sorts belagd eller laminerad väv så går vikten upp en del.

Skulle tro att min gamla LightLine väger ca 6 hekto med lätt och inte belagd väv.

Thure
[Ändrat av thureb 2004-11-24 kl 11:01]

Har haft den i åtanke ett tag, och med tanke på växelkursernas utveckling de senaste åren (/månaderna) är den välan inte mindre aktuell nu: MECs Tremblant för runt 800:- (plus frakt, tull och moms)

4015523s.jpg

Tyvärr finns den i Kanada, varför det kan bli problematiskt att pröva den eller byta om den inte skulle passa...

/ G

Re: Mountain Equipment dun jacka

glanne; sa:
Kollade Lightline på ADDNATURE o den väger enligt dem 603 gram, verkar mera troligt, är det någon som vet storleksmässigt på deras dunjackor är xl vanlig xl, jag är 189cm o 90kg kan det passa
Det kan nog passa. Jag är 185cm och storlek L på min Helium passar mig bra men det finns inga stora marginaler längdmässigt.

Något som skall inhandlas? Undrade bara om dunfyllning fillpower 575 o tawainesiskt dun ? Har du för avsikt att handla en, kunde man evt slå sig ihop o handla flera m tanke på frakt o tullavgifter

Luddigt detta mail gällde Gunnars (TT) trevlig förkortning av malt o humledryck)funderingar av ME´s dunjacka från Kanada

Tremblant verkar helt OK, testade den igår i Toronto. Dock tunnare och mer streetanpassad än deras MEC Cygnus med 700 fill-power gåsdun. Den känns mer välgjord och verkar vara mycket varm. Pris ca $310x5,75= 1780kr, vikt samma som Tremblant dvs 835g.
Mitt val blev dock en Parkas MEC Guides Dryloft med gåsdun (vikt: 1240g, 1700kr), vilken passar mina behov bättre.

/ T

tigertamjaren; sa:
Har haft den i åtanke ett tag, och med tanke på växelkursernas utveckling de senaste åren (/månaderna) är den välan inte mindre aktuell nu: MECs Tremblant för runt 800:- (plus frakt, tull och moms)

4015523s.jpg

Tyvärr finns den i Kanada, varför det kan bli problematiskt att pröva den eller byta om den inte skulle passa...

/ G

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips