Tips på bra dubbelpik.

Jag går i pikköpartankar inför kommande säsong och är sugen på dubbelpik. Verkar praktiskt att kunna använda som stavar i tex motvind.
Som vanligt finns det ett flertal modeller att välja mellan. Vilka ska man köpa, och varför?

//Markus

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
sandwichman; sa:
Jag går i pikköpartankar inför kommande säsong och är sugen på dubbelpik. Vilka ska man köpa, och varför?

Jag gillar Pikmakarns http://www.pikmakarn.com, har ett par av superturbomodellen, men använder sällan förlängningsrören. Skulle antagligen välja hybridmodellen om jag skulle köpa idag.

De är styva och trevliga att staka med, handtagen ger bra kraft för pikning även med klumpiga vantar på och klykorna på handtagen gör det lätt att snäppa ihop stavarna när man tar dem under armen.

stavar/pikar

pikmakarn säljer något som är bra att staka med, ska du bedöma isen så är större bättre, jag har Lisons fälpik som är i min mening det bästa du kan bedöma is med...
Jag har haft pikmakarns och dom va helt klart bäst!(att staka sig fram med) Sen lärde jag mig åka skridskor :p

Om du använder stavarna för att kolla isen med så är Lundhags pikstavar suveräna. Den ena staven har en vikt i handtaget som ger kraft i slagen och sparar därför på krafterna (armbågar mm).
Om du mest vill ge fart i motvinden så räcker det med den enklare modellen (skridsostavarna).
PS. hoppas nätterna snart blir kallare!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips