Tips på bra dubbelpik.

Jag går i pikköpartankar inför kommande säsong och är sugen på dubbelpik. Verkar praktiskt att kunna använda som stavar i tex motvind.
Som vanligt finns det ett flertal modeller att välja mellan. Vilka ska man köpa, och varför?

//Markus

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
sandwichman; sa:
Jag går i pikköpartankar inför kommande säsong och är sugen på dubbelpik. Vilka ska man köpa, och varför?

Jag gillar Pikmakarns http://www.pikmakarn.com, har ett par av superturbomodellen, men använder sällan förlängningsrören. Skulle antagligen välja hybridmodellen om jag skulle köpa idag.

De är styva och trevliga att staka med, handtagen ger bra kraft för pikning även med klumpiga vantar på och klykorna på handtagen gör det lätt att snäppa ihop stavarna när man tar dem under armen.

stavar/pikar

pikmakarn säljer något som är bra att staka med, ska du bedöma isen så är större bättre, jag har Lisons fälpik som är i min mening det bästa du kan bedöma is med...
Jag har haft pikmakarns och dom va helt klart bäst!(att staka sig fram med) Sen lärde jag mig åka skridskor :p

Om du använder stavarna för att kolla isen med så är Lundhags pikstavar suveräna. Den ena staven har en vikt i handtaget som ger kraft i slagen och sparar därför på krafterna (armbågar mm).
Om du mest vill ge fart i motvinden så räcker det med den enklare modellen (skridsostavarna).
PS. hoppas nätterna snart blir kallare!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips