tips på bra campingutrustning från tex decathlon?

Hej! Jag är väldigt sugen på att sova ute i naturen men är en nybörjare på detta. Jag har hittills en bra sovsäck och ett liggunderlag , men saknar resterande utrustning. Tänkte passa på att handla detta i Kina då jag befinner mig där just nu , ser att decathlon har en stor affär här, och nu skulle jag behöva lite tips på vad för produkter som är bra prismässigt och kvalitetsmässigt ! På shoppinglistan:

1. Lättviktstält för 2-3 pers max 1000sek
  2. Vandringskängor (vattentäta, lätta) Max 600kr
  3. Vandringskläder som passar göteborgsväder, lätta. Max 800kr
  4. Övriga smarta saker som gör campingen bekvämare och roligare.

Vore otroligt tacksam om någon skulle vilja komma med lite tips här :) om ni har andra tips på märken förutom decathlons produkter tar jag gärna emot det med.

Du måste nog speca åtminstone säsong du tänkt använda sakerna, det är skillnad på vintertält (det räcker nog inte 1000sek till ens på decathlon), bara sommar eller 3 säsong. Vilken omgivning: fjäll, skärgård, skog?
Bära så vikt spelar roll eller kajak eller bilnära så vikt är underordnat.

Många parametrar som avgör vad som är lagom dyrt/tungt/bekvämt.

/Patrik

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Skippa Decathlons tält helt.
De är usel kvalitét.
Anledningen till att Decathlon försvann från sverige och några andra länder är
att de försöker etablera sig och ta marknadsandelar.
Just kvalitén på deras produkter är som natt och dag.
Kunderna som köper produkterna i deras sortiment som är skit kommer inte tillbaka.
Om de hade lyckats hålla en jämn bra kvalitét över hela sitt sortiment så hade de haft en bättre chans att ta marknadsandelar.
Vad gäller deras tält så är de genomgående usla.
Dåligt sydda och håller inte tätt när det regnar för att bara nämna några av de mest uppenbara bristerna.
Vissa ryggsäckar de har är bland de bland det bästa som finns i sin prisklass
som deras Trek 100 70l medan andra ryggsäckar i sortimentet lämnar en del att önska.

Som sagt väldigt varierande kvalitet på det de saluförde i de svenska butikerna. Kläder var ofta både bra och prisvärda. Dessutom så är det väldigt svårt att råda okända om kläder, hittar du något som passar dig så ser jag ingen anledning att tveka.

Jag har ingen erfarenhet av deras tält. För bruk i skandinaviska fjäll skulle jag föreslå tält där yttertält och innertält reses tillsammans i första hand.

Kängor för 600 kr skulle jag inte rekommendera man brukar få vad man betalar för. Decathlons utbud i Sverige var mer kontinentalt inriktat dvs mera dagsvandringar och klättringsinriktat än vår svenska fjäll och låglandsvandring.

Ett gaskök behöver du troligen. Väldigt mkt tycke och smak där, dvs det beror på dina matpreferenser mm vad som passar dig.

Thure

Skippa Decathlons tält helt.
De är usel kvalitét.
Anledningen till att Decathlon försvann från sverige och några andra länder är
att de försöker etablera sig och ta marknadsandelar.
Just kvalitén på deras produkter är som natt och dag.
Kunderna som köper produkterna i deras sortiment som är skit kommer inte tillbaka.
Om de hade lyckats hålla en jämn bra kvalitét över hela sitt sortiment så hade de haft en bättre chans att ta marknadsandelar.
Vad gäller deras tält så är de genomgående usla.
Dåligt sydda och håller inte tätt när det regnar för att bara nämna några av de mest uppenbara bristerna.
Vissa ryggsäckar de har är bland de bland det bästa som finns i sin prisklass
som deras Trek 100 70l medan andra ryggsäckar i sortimentet lämnar en del att önska.
Vill bara för sakens skull berätta att jag är mycket nöjd med mitt tält från Decathlon, ett Quecha Quickhiker UL. Håller fint mot regn och kvaliteten verkar vara bra. Många tycks också uppskatta familjetälten, men där har jag ingen egen erfarenhet.

Några snabbkommentarer, där jag tänkt på prisnivån i Sverige:
  1. Lättviktstält för 2-3 pers max 1000sek - kan bara bli ett enkelt festivaltält/engångstält.

2. Vandringskängor (vattentäta, lätta) Max 600kr - för 600:- får man inga vettiga kängor. För 800-1000 kanske ett par hyggliga vandringsskor.

3. Vandringskläder som passar göteborgsväder, lätta. Max 800kr - man behöver egentligen inga speciella "vandringskläder". Börja med vad du redan har men undvik gärna kläder som torkar långsamt, typ jeans, även om du har regnbyxor. Ullkläder är bra både ur komfortsynpunkt (värme/kyla) och luktsynpunkt om man är ute några dagar utan klädombyte. Snabbtorkande kläder är som sagt bra. Och nyttja flerlagerprincipen med det du redan har.
  4. Övriga smarta saker som gör campingen bekvämare och roligare. - det är väl väldigt individuellt??? Pannlampa, en liten viskyflaska, en bra bok, en god vän, en tältstol, god mat, kikare, fågelbok, .................

Dechatlon dunjackan MT 100 kan jag rekommendera..

Tält för 1000 spänn blir knepigt, särskilt om "lättvikt" är ett krav.. För tvåtusen hittar du ett tvåmanna tält på två tre kilo som funkar under normala förhållanden, dvs inga extrema vindar, stormar, skyfall etc..

Ett första tält kan gärna vara begagnat.
Tids nog så kommer man underfund om vad man egentligen villhöver.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips