Tips på bergsguide/byrå i alperna

Hej,

Jag är en gröngöling när det kommer till friluftsliv, vandring och bergsklättring, vet knappt hur man sätter upp ett tält ...

Dock har jag fått upp intresset att vandra i bergen. Där bestigning av olika toppar är ett bra och roligt incitament.

Mitt mål är att på egenhand kunna gå uppför svåra berg utan guide. Men det är jag nu långt ifrån och måste lära mig en hel del.

Jag tänkte därför höra med er om ni vet någon bra guide/byrå i alperna som jag borde kontakta. Och om det är någon specifik, tur/berg/kurs ni rekommenderar.
 
Senast ändrad:
Hej! Vad menar du med "svåra" berg? Det kan ju variera mycket från person till person. Olika aspekt av "svårt" skulle kunna vara att det är fysiskt ansträngande (många höjdmeter), hög teknisk nivå (repsäkrad klättring nödvändig), hög risk (lavin, stenras, seracer etc...), otillgängligt (svårt att ta sig till och svårt att evakuera). Om du ger exempel på något berg du skulle vilja kunna klättra självständigt så kan du nog få många bra tips.

Utöver det skulle jag ge dig rådet att börja direkt med att bekanta dig med vandringen. Kanske kan du låna ihop utrustning från bekantskapskretsen eller till och med få följa med någon mer erfaren. Låt inte pryl- och kunskapsbehov hindra dig från att börja småskaligt redan nu. Ju fortare du kommer igång, desto bättre förberedd kommer du vara när du vandrar dina "svåra" berg sen :)
 
Hej! Vad menar du med "svåra" berg? Det kan ju variera mycket från person till person. Olika aspekt av "svårt" skulle kunna vara att det är fysiskt ansträngande (många höjdmeter), hög teknisk nivå (repsäkrad klättring nödvändig), hög risk (lavin, stenras, seracer etc...), otillgängligt (svårt att ta sig till och svårt att evakuera). Om du ger exempel på något berg du skulle vilja kunna klättra självständigt så kan du nog få många bra tips.

Utöver det skulle jag ge dig rådet att börja direkt med att bekanta dig med vandringen. Kanske kan du låna ihop utrustning från bekantskapskretsen eller till och med få följa med någon mer erfaren. Låt inte pryl- och kunskapsbehov hindra dig från att börja småskaligt redan nu. Ju fortare du kommer igång, desto bättre förberedd kommer du vara när du vandrar dina "svåra" berg sen :)

Ja "svårt" är förstås relativt. Hittills har jag bara bestigit Kebnekaise (med övernattning på vandrarhemmet) vilket jag ser som enkelt. Då det inte behövdes någon tältning på berget, ingen navigering behövdes (stigen var väl upptrampad), inga stegjärn, ishackor eller annan avancerad utrustning eller teknik var nödvändig.

Kebnekaise tog ganska lång tid ca 8-9 timmar men jag tyckte ändå inte att det var speciellt fysiskt svårt. Så det mesta utöver fysiskt anstängande skulle jag nog inkludera som "svårt" just nu.

Jag är för okunnig för att ha några specifika berg att tänka på, mer än att kända berg som Elbrus, Matterhorn, Mont Blanc är något jag hade velat bestiga, just för att dom är kända. På sikt när jag har lite erfarenhet, hade jag gärna kombinerat skidåkning med bergsbestigning.
 
Senast ändrad:
För de berg du nämner är det rimligt att ha kunskap om rephantering (även om somliga kan göra det utan rep). Om du är baserad i Sverige får du lättast de kunskaperna genom att gå grundkurs samt fortsättningskurs i klippklättring. De tar 2 dagar vardera. Kolla med din lokala klätterklubb för utbildningstillfällen. Det är ofta värt att gå med i en klätterklubb för den försäkring man får, som även gäller klättring utomlands (men enbart under 6000 m.ö.h.).

Utöver grundläggande klätterkunskap behöver du också kunskap om klättring i alpin terräng samt glaciärfärdsel. SKF anordnar grundkurs och fortsättningskurs i alpin klättring varje år, det går att hitta i deras utbildningkalender. STF brukade också arrangera en kurs, men jag hittar den inte i deras katalog just nu. Det finns även många som har deltagit i någon av UCPAs kurser, men jag lämnar åt någon annan att kommentera hur bra de är.

Frågan har varit uppe tidigare och det finns mer information att hitta om man ägnar sig åt lite trådarkeologi. Titta exempelvis här och här.
 
För de berg du nämner är det rimligt att ha kunskap om rephantering (även om somliga kan göra det utan rep). Om du är baserad i Sverige får du lättast de kunskaperna genom att gå grundkurs samt fortsättningskurs i klippklättring. De tar 2 dagar vardera. Kolla med din lokala klätterklubb för utbildningstillfällen. Det är ofta värt att gå med i en klätterklubb för den försäkring man får, som även gäller klättring utomlands (men enbart under 6000 m.ö.h.).

Utöver grundläggande klätterkunskap behöver du också kunskap om klättring i alpin terräng samt glaciärfärdsel. SKF anordnar grundkurs och fortsättningskurs i alpin klättring varje år, det går att hitta i deras utbildningkalender. STF brukade också arrangera en kurs, men jag hittar den inte i deras katalog just nu. Det finns även många som har deltagit i någon av UCPAs kurser, men jag lämnar åt någon annan att kommentera hur bra de är.

Frågan har varit uppe tidigare och det finns mer information att hitta om man ägnar sig åt lite trådarkeologi. Titta exempelvis här och här.

Tack, även om det går att lära sig det här i Sverige, så var min tanke att använda del av semestern senare i sommar till att gå någon guidad tur i alperna där det även ingår träning av detta.

Har du tips på något av det i t.ex. Italien eller Frankrike?
 
Hej,

Jag är en gröngöling när det kommer till friluftsliv, vandring och bergsklättring, vet knappt hur man sätter upp ett tält ...

Dock har jag fått upp intresset att vandra i bergen. Där bestigning av olika toppar är ett bra och roligt incitament.

Mitt mål är att på egenhand kunna gå uppför svåra berg utan guide. Men det är jag nu långt ifrån och måste lära mig en hel del.

Jag tänkte därför höra med er om ni vet någon bra guide/byrå i alperna som jag borde kontakta. Och om det är någon specifik, tur/berg/kurs ni rekommenderar.
Börja med att sondera bland våra svenska bergsguider. Många av dom jobbar både i Sverige och Alperna. https://www.sbo.nu/cm/sidor/medlemmar-auktoriserade-guider/
 
Tack, även om det går att lära sig det här i Sverige, så var min tanke att använda del av semestern senare i sommar till att gå någon guidad tur i alperna där det även ingår träning av detta.

Har du tips på något av det i t.ex. Italien eller Frankrike?

Som sagt, UCPAs kurser äger rum i alperna och är prisvärda. Har du mer pengar att spendera kan du som rekommenderas här ovan hyra en egen bergsguide och berätta precis vad du vill öva på.
 
Som sagt, UCPAs kurser äger rum i alperna och är prisvärda. Har du mer pengar att spendera kan du som rekommenderas här ovan hyra en egen bergsguide och berätta precis vad du vill öva på.

UCPAs prislappar kan ibland se lite höga ut men betänk att i princip allt ingår: mat, logi, specialutrustning och bergsguide samt en grupp likasinnade deltagare. Det enda som tillkommer för sommarrresorna är just resan dit och hem (vinterresorna nikluderar även buss eller flyg mott tillägg). Sen ingår allt. Prisvärt.

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skogsmulle25 Tips på alpina äventyr till 2 nybörjare Alpin / Bigwall 7
Lull Tips på storlek på alpina klätterskor. Alpin / Bigwall 8
AriGold Tips på ensliga toppar i Alperna Alpin / Bigwall 8
johnliungman Tips på fin vintertur för nybörjare? Alpin / Bigwall 3
Sara84 Tips på berg Alpin / Bigwall 12
Mike C Tips på ställen för alpina nybörjare? Alpin / Bigwall 10
Mangster Tips på stora väggar att friklättra i Norge? Alpin / Bigwall 18
5.10 Vill ha tips på bra förare och kartor över stora berg. Alpin / Bigwall 2
16stolpar Jämtlands fjällklättring - nybörjare söker tips! Alpin / Bigwall 4
karrlander Tips i Jotunheimen sökes Alpin / Bigwall 14
Pallet Bestiga Mt. Blanc som nybörjare - råd? Alpin / Bigwall 50
limitless86 Tips; Bigwall-turer med inslag av aid. Alpin / Bigwall 9
Bahman Tips om boende i Cham Alpin / Bigwall 1
Väderjacob Tips för alpina nybörjare Alpin / Bigwall 2
oscarsundholm Syltraversen Tips och råd Alpin / Bigwall 4
m_stromqvist behøver tips om grønland Alpin / Bigwall 1
Tovetjarn tips om storsko? Alpin / Bigwall 5
m_o aid tips Alpin / Bigwall 5
tango tips ang vandringsstegjärn och yxa Alpin / Bigwall 15
lumpi Tips om Kauskasus? Alpin / Bigwall 1
komin Behöver, Tips!(Storskor-Randonnè) Alpin / Bigwall 3
Jonas J Aconcagua tips önskas Alpin / Bigwall 0
Fjle Tips om praktikplats Alpin / Bigwall 0
Tips till nybörjare bitte... Alpin / Bigwall 1
glaciærtur-tips søkes!!! Alpin / Bigwall 0
hsp Inställning av längd på stegjärn Alpin / Bigwall 3
JackieBoy Tälta på mount blanc (gouter route) Alpin / Bigwall 1
Vittfarne Ukrainare död på Kazbegi i Georgien Alpin / Bigwall 0
helmutlotti vindsäck på höghöjd Alpin / Bigwall 3
trolltind Vinterförhållanden på Tre Cima Alpin / Bigwall 1
Ghost79 Camping på Matterhorn. Alpin / Bigwall 0
andyyy 19 döda på Mt Kinabalu Alpin / Bigwall 7
trod Linda handtag på isyxa, vad ska jaga nvända? Alpin / Bigwall 17
trod Söker boktips på alpina tekniker Alpin / Bigwall 12
Pallet "Bergsvakter" på Mt. Blanc i sommar Alpin / Bigwall 17
AriGold Nio döda i lavin på Everest Alpin / Bigwall 62
Cantrell Långa avstånd mellan klättrare på snö Alpin / Bigwall 6
Pallet Vanligaste dödsorsak på höga berg? Alpin / Bigwall 10
Pallet Motsvarande känsla av att stå på 8000 meter? Alpin / Bigwall 14
Skare i Åre Kilian fixade nytt rekord på Matterhorn Alpin / Bigwall 7
E9climbing Nya regler för camping på Mt Blanc!!!! Alpin / Bigwall 27
E9climbing Everest och Lhotse på 24h Alpin / Bigwall 0
Onesport Livat på Everest... Alpin / Bigwall 36
johnliungman Har någon svensk varit på Manaslu? Alpin / Bigwall 6
Vittfarne Klättrare saknas på Mount Ushba Alpin / Bigwall 1
Polarnatt Kreatin på hög höjd? Alpin / Bigwall 25
bjen Fredrik Sträng på höga hästar... Alpin / Bigwall 51
Polarnatt Lavin på Denali Alpin / Bigwall 0
Polarnatt Fyra saknade på Everest Alpin / Bigwall 11
hebbe Rapport från olyckan på Kjerag Alpin / Bigwall 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.