Tips på alppass

Den tredje juni flyger jag till Milano för att cykla hem. Jag har lösa planer på att kanske sikta på Salzburg, men i övrigt skulle jag gärna vilja ha tips på några fina pass att cykla över, om cykeln håller.

Generella tips vad gäller Italien, Schweiz, ÖSterrike, Polen, eller annat på vägen mottages varmt!

Tack på förhand!
John

1. Tirano - Poschiavio- Pontresina - St moritz
2. St Moritz Albulapass alt Julierpass - Chur
3. Chur - Glarus - Klausenpass - Altdorf
4. Aldorf utefter Vierwaldstättersee till Luzern (platt)
5. Luzern Villisau Langetahl (lätt kuperat)
6. Langetahl genom låglandet upp till Jura tex Moutier.
7. In i Frankrike ta dig sen till Saarland för att titta på gamla fabriker.
8. Saarland via Luxemburg och nationalparken upp till Belgien. Där finns (ett) Spa. Där man kan duschsa om det behövas ;).

Men inte skulle jag själv komma på iden att cykla den vägen :cool: .

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Oj läste inte frågan ordentligt. Från Chur tar du dig till Lichtenstein sen via St-Anton (man får nog inte cykla i tunneln) riktning Insbruck. Där är det nog skyltat till Salzburg :). Fast den sträckan är kanske lite väl trafikerad. Det fins en väg lite mera norröver. Laterns-Tahl tror jag dalen heter. Går i riktning Damüls. Sedan finns det hyfsade småvägar norr om dalen där Innsbruck ligger om du inte vill cykla i den.

God tur

Låter himla läckert

http://www.cykelturist.com/resorna/2001/1/ ger inspiration.

Det finns en sida med alla möjliga bergspass med belagda vägar som har diskuterats här på forumet tidigare.

Det finns också en hel del gamla trådar om olika pass Italien-Österrike m fl. Sök på pass och långcykling i vänsterspalten.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips