Tips på allroundkniv.

Som en allround kniv har min gamla Buck 110 fällkniv fungerat väldigt bra.
Har haft den i 20 år och det är nog den enda kniven som följer med i stort sett hela tiden när jag är ute i skogen. Bra skärpa i bladet, relativt enkel att få vass igen. Fungerar bra att tälja och hyfsat för att flå småvilt.
Jag kan inte begära så mycket mer av min kniv, jag är inte mer avancerad än så tyvärr. ;)

Jag har även andra knivar, bland annat några fasta som kanske skulle hålla bättre för hård användning men de följer inte alls med lika ofta som Buck kniven gör eftersom de inte är lika smidiga som min Buck. Har även andra fällknivar men av nån anledning är det min Buck som blir använd, även om jag har andra knivar med mig.
 
...


Läser att F2:an har en bladtjocklek på 4,5mm - tycker du generellt att ett såpass tjockt blad är bra på en fiskekniv?
Det finns två skolor när det gäller fiskeknivar. Den ena förespråkar ett långt, smalt och böjligt blad och den andra ett stelt, något kortare och ganska kraftigt blad. Fällkniven har valt den senare modellen och personligen så anser jag att det är helt rätt.

Ett smalt och böjligt blad är mycket bra till att filéa fisk men inte riktigt så bra på grovrensning. Om stålet är av sämre kvalitet så uppstår det ohjälpligt jack i eggen när man rensar grövre fisk. Enligt min erfarenhet så funkar filéande nästan lika väl med en stel kniv och grovrensning är avsevärt enklare. En sådan kniv kan också användas till vanliga friluftsändamål, vilket en böjlig filékniv inte riktigt passar till.

~Paul~
 
Fanken grabbar o tjejer, nu håller dom ihop knivexperterna
med sina tips vilken kniv som är bäst, hur ska vi nita dom ?

Kom med förslag, skicka meddelande till mig, så här kan vi inte ha det.

Som utsidesmedlem kan man ju inte berätta att man köpt en jättefin kniv som funkar kanon,
näe säger experterna, den har fel stålblandning, det borde va WYXq76¤09898999 stål istället,
som härdats i skymmningen vid fullmåne, ojämn vecka, med vedeld från den sällsynat agorratalens rötter från långtbortistan, slipats med baksidan av ett skogsrå, som har blont hår till ryggslutet, ..., nä, nu får de va nog !!!...
Fanken var tog den vanliga vassa kniven vägen, finns den kära vänner ?
Och ni två experter, håll er undan, här är det vi "vanliga" som snackar....;)

Här behövs ett knivuppror som främjar kniven som vi älskar, inte som är bäst....
Haha, OK. Men saken är den att den här typen av diskussioner trots allt leder till något. Dvs bättre allmänkunskap. Jag inbillar mig att det då blir enklare också för den "vanlige" knivanvändaren att göra sina val.

Observera också att dessa trådar är i särklass de mest populära på det här forumet. M a o, att sluta med dessa trådar skulle beröva många medlemmar nöjet att läsa om deras favoritämne ;).

~Paul~
 
Som en allround kniv har min gamla Buck 110 fällkniv fungerat väldigt bra.
Har haft den i 20 år och det är nog den enda kniven som följer med i stort sett hela tiden när jag är ute i skogen. Bra skärpa i bladet, relativt enkel att få vass igen. Fungerar bra att tälja och hyfsat för att flå småvilt.
Jag kan inte begära så mycket mer av min kniv, jag är inte mer avancerad än så tyvärr. ;)

Jag har även andra knivar, bland annat några fasta som kanske skulle hålla bättre för hård användning men de följer inte alls med lika ofta som Buck kniven gör eftersom de inte är lika smidiga som min Buck. Har även andra fällknivar men av nån anledning är det min Buck som blir använd, även om jag har andra knivar med mig.
Jovisst är 110:an en bra kniv med en tidlös design. Problemet ligger i att det faktiskt är en fällkniv. En sådan är varken praktisk eller hygienisk i samband med svamp/fiskeutflykter. Dessutom är bladet skålslipat, vilket ytterligare försämrar dess förmåga att funka perfekt i samband med de nämnda arb. uppgifterna.

I övrigt håller jag med om än med vissa förbehåll. Har skrivit en liten recension gällande 110:an. Läs den gärna: http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=2539&reviewID=5075#5075

~Paul~
 
Har själv en Fällkniven F1 med svart blad (ATS34, TiAIN-coating) som jag köpte -98 för 650 kr (klipp!). Synnerligen flitigt använd ser den nu, efter tio år, fortfarande helt ny ut. Har dock slitit ut tre läderhylsor till den under samma tid...

Idag lite dyrare än 500 kr, visst, men funktion och kvalitet i världsklass. Man får många gånger vad man betalar för. Glöm inte att ta med den i testamentet - livslängden på de här rackarna är ännu okänd.
 
Personligen så gillar jag allround knivar som är 3 eller 6 mm tjocka ska jag inte ha dom till jakt så får dom gärna vara ganska spetsiga stictånge eller fulltånge spelar ingen roll ungefär 25 mm brett blad och cirka 200 långa eller lite kortare. Fullflat eller fullconvexslipning. Så gillar jag att ha hi ride slidor till allround knivar för då går det att sitta som folk i bilen.:)

Seved
 
Det finns två skolor när det gäller fiskeknivar. Den ena förespråkar ett långt, smalt och böjligt blad och den andra ett stelt, något kortare och ganska kraftigt blad. Fällkniven har valt den senare modellen och personligen så anser jag att det är helt rätt.

Ett smalt och böjligt blad är mycket bra till att filéa fisk men inte riktigt så bra på grovrensning. Om stålet är av sämre kvalitet så uppstår det ohjälpligt jack i eggen när man rensar grövre fisk. Enligt min erfarenhet så funkar filéande nästan lika väl med en stel kniv och grovrensning är avsevärt enklare. En sådan kniv kan också användas till vanliga friluftsändamål, vilket en böjlig filékniv inte riktigt passar till.
~Paul~

Är osäker på vad du menar med grovrensning? Styckning/ta av ryggraden?
Vad är finrensning då? Buköppning/fjällning?
För vanliga Norrlandsfiskar så klarar jag mig bra med tunna korta blad, inte böjliga långa fileblad, men de är som du säger kanske inte så allround. Inget man vill vålda och tälja i surstubbar med.
För slakt av större fisk, tex sej/torsk i Norge, gillar jag vanliga slaktknivar bäst, typ
161p.gif

En sån och ett skärpstål så går fileandet av 10kilostorsken som en dans;)
Men den är inte heller så allround...
 
Jovisst är 110:an en bra kniv med en tidlös design. Problemet ligger i att det faktiskt är en fällkniv. En sådan är varken praktisk eller hygienisk i samband med svamp/fiskeutflykter. Dessutom är bladet skålslipat, vilket ytterligare försämrar dess förmåga att funka perfekt i samband med de nämnda arb. uppgifterna.

I övrigt håller jag med om än med vissa förbehåll. Har skrivit en liten recension gällande 110:an. Läs den gärna: http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=2539&reviewID=5075#5075

~Paul~

Hade läst recensionen redan innan. :)
Visst, det är inte den bästa kniven av alla kategorier men för mig har den nog blivit favorit för att den har klarat alla de uppgifter jag har utsatt den för och den är enkel att hålla vass.
Jag håller med om att den är bra mycket tyngre än många av mina senare knivar men det har hittills aldrig varit ett problem i hanteringen eftersom stor del av vikten ligger i handtaget så den blir mycket hanterbar trots vikten. Det är klart, det är ju ingen kniv att hugga med men det är den ju inte heller tänkt för.
Jag har inte sett nåt problem med hygienen i den, men så rengör jag den ju om jag har använt den i skogen och låter den stå i diskstället och torka ur ordentligt innan den läggs in i skåpet.

Har inte hittat nånting som den inte har klarat av ännu, men det är sant jag plockar ju inte svamp så det kanske är därför. ;)
 
Är osäker på vad du menar med grovrensning? Styckning/ta av ryggraden?
Vad är finrensning då? Buköppning/fjällning?
Grovrensning är att skilja huvudet från kroppen, skära igenom ryggraden, skära av stjärtfenan och avskilja själva filén från ryggraden. Finresning är att ta bort bröstbenen, att byxa fisken och att trimma bort sådant som skall bort.

~Paul~
 
Hade läst recensionen redan innan. :)


Har inte hittat nånting som den inte har klarat av ännu, men det är sant jag plockar ju inte svamp så det kanske är därför. ;)
OK. Visst är det en fin kniv, har några sådana själv. Men jag skulle nog inte välja dem till fiske eller svampplockning trots allt. Tur att vi har olika smak, va tråkigt det skulle vara annars ;).

~Paul~
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
croby Tips på lämplig Vandringsryggsäck? Utrustning allmänt 4
Pasjostrom Tips på "allroundryggsäck" ca 40-45l Utrustning allmänt 15
Bjofa Tips för barnfamilj (barn på 4 och 2 år) för vår/sommar/höst tältningar Utrustning allmänt 10
salvion Tips på: Solglasögon, Handduk och Kudde Utrustning allmänt 26
croby Tips på vandringsskor? Utrustning allmänt 12
salvion Tips på Strumpor till kängor sökes Utrustning allmänt 19
dmchris Tips på damasker Utrustning allmänt 3
ÅsaRosa Tips på bra Kylväskor till kajaken Utrustning allmänt 9
arjemma Tips på sportklocka? Utrustning allmänt 8
Mattias1981 Tips på ny klocka Utrustning allmänt 21
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
UteMats Tips på bra vandringsstav Utrustning allmänt 14
tango Tips på bra tålig walkie-talkie PMR-bandet Utrustning allmänt 34
mattias_uno Tips på knivblad? Utrustning allmänt 4
ricke Önskar tips på valningsfria turskidor med stålkant Utrustning allmänt 0
Härkila Tips på "bra att ha" Utrustning allmänt 10
jsandevarn Tips på vandringsstavar Utrustning allmänt 14
Gun-valld Tips på billig ryggsäck Utrustning allmänt 4
Gunnar81 Tips på vandrarstavar? Utrustning allmänt 3
T.Valentin Tips på vattenrengöring och ryggsäckar Utrustning allmänt 4
niking Tips på bra finbryne sökes Utrustning allmänt 79
MagArne Tips på prisvärd ficklampa för 300kr Utrustning allmänt 13
niklaz Tips på låg sko med styv sula för vardagsbruk Utrustning allmänt 3
MAW Nybörjare behöver tips på prylar! Utrustning allmänt 2
nrtwo Tips på underställ i ullfrotté motsv? Utrustning allmänt 5
Birnir Tips på knivblad Utrustning allmänt 4
Jontti80 Tips på bra vandringskängor Utrustning allmänt 6
mca0106 Köpa snöskor - tips på butik? Utrustning allmänt 4
masode Tips på tålig mobil? Utrustning allmänt 5
ljaw Tips på skotorkning Utrustning allmänt 2
Slaghöken Tips på sociala tidsfördriv Utrustning allmänt 13
Loxley Tips på utrustningslista Utrustning allmänt 7
alven Tips på jaktkniv Utrustning allmänt 8
arv Tips på vattentät radio? Utrustning allmänt 1
BKD Tips på bra termometer? Utrustning allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.