Tips på Abisko - Narvik?

Hej,

vi är ett gäng killar med hyffsad erfarenhet av fjällvandring som funderar på att gå från Abisko till Narvik i augusti. Finns det några goda erfarenheter av detta? Särskilda "måste göra" eller "borde helst inte göra"?

Vi kommer att tälta och planerar vara ute i ca en vecka. Alla tips under/inför turen mottages mycket varmt!

/Robin med färdkamrater från Uppsala

Från Abisko kan ni följa Rallarleden mot Riksgränsen, den sträckan kan man gå på ca 2-3 dagar (gjort det själv), sedan vidare mot Narvik har jag för mig att det finns leder men vågar inte uttala mig om detta.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Att gå rallarvägen är ganska tråkigt! Följer bilväg och oftast bred stig och inte så inspirerande.

Måste ni gå hela vägen till Narvik? Om inte så börja i Abisko med liften upp på Njulla och fortsätt över kalfjället via Låktåtjåkkastugan (missa inte våfflorna!!) och sedan vidare söder om Trollsjön, söder om Riksgränsen och in i Norge via Hunddalen och vidare västerut!

Ps. Narvik kan man gott missa ;)

Jag både håller med och inte...

Att gå rallarvägen är ganska tråkigt! Följer bilväg och oftast bred stig och inte så inspirerande.

Måste ni gå hela vägen till Narvik? Om inte så börja i Abisko med liften upp på Njulla och fortsätt över kalfjället via Låktåtjåkkastugan (missa inte våfflorna!!) och sedan vidare söder om Trollsjön, söder om Riksgränsen och in i Norge via Hunddalen och vidare västerut!

Ps. Narvik kan man gott missa ;)

Naturmässigt har du inte många dräpande vyer, utmanande vad eller andra bragder man kan skryta med att man klarat av.

Jag å andra sidan är både intresserad av historia, byggandet av denna järnväg har många saker som jag hört talas om innan jag kom upp dit, Svarta Björn, Frysihjäl, Tornehamn och Rallarkyrkogården mm. Ett annat intresse är teknik och problemlösning och vad de gjorde där uppe med för idag så enkla hjälpmedel är häpnadsveckande!

Narvik håller jag helt med om...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips