Tips på 5-dagars vandring?

Hej!

Jag och sambon tänkte i sommar för första gången vandra i fjällen. Jag hade siktat in mig på Abisko-Nikkaluokta, men vi kan egentligen bara lägga totalt 7 dagar på resa till och från Göteborg och vandring. Vi är båda vältränade, och skulle säkert klara av att vandra på 5 dagar, men min sambo vill inte behöva stressa. Jag undrar därför om ni skulle kunna ge oss tips på en vandring som i vanlig lugn mak tar cirka 5 dagar.

Tack på förhand!

Hälsningar
Jesper
 
Går ni Nikkaluokta-Vakkotavare (eller ännu hellre åt andra hållet), så blir fem dagar alldeles lagom.

häpp / Filiokus
 
Kanske kan en vandring från Hemavan - Ammarnäs vara en bra start i fjällen för er? Det var min första vandring i fjällen och jag njöt av naturen i fem hela dagar. Perfekt för nybörjare och mycket vacker fjällmiljö.
 
Håller med

Instämmer helt med bfia73 och gå absolut från Vakkatovare till kebne-nikka. Perfekt avsluta med 3-rätters i kebne och bastu. Finns även en bastu i Teusa. Om man vill behöver man inte gå fram till Singistugorna utan kan "gena" över till leden mot Kebne så man går från Kaitum till Kebne på en gång men det blir runt 23 km har jag för mig och är det fint väder finns väl egentligen ingen anledning att hoppa över Singi ;)
 
Jämtlandsfjällen

Om Ni inte vill åka så långt (Abisko) så rekommenderar jag följade tur: Storulvån- Blåhammaren-Sylarna-Helags-Gåsen-Storulvån. Totalt 88 km. Med resa till och från så blir 7 dagar perfekt.

Lycka till...

Stefan
 
Abisko - Keb kan funka utmärkt på sju dagar. Kan man åka ifrån Göteborg vid lunch med nattåget är man på vandring morgonen efter i Abisko. Från keb/nikka/kiruna flyger man sen hem på mindre än en dag vilket ger 6 dagar för vandring. Detta är god marginal, med lätt packning även med någon dag eller två till toppförsök, så ge inte upp den planeringen. Det är dessutom en fin sträcka, om än väl trafikerad.
 
Ett tips!

Jag håller med om att Vakkotavare-Kebne är en fin tur!

Mitt tips till er är dock att skippa vandringen mellan Kebne-Nikkaluokta och åka båt över ladtjojaure eller flyga helikopter istället. Den biten är nämligen täckt med stenar och är oerhört tradig enligt mig. Och så sparar ni ju tid på det viset också :cool:
 
Med utgångspunkt i Göteborg är södra norge ett attraktivt alternativ om man vill minska restiden.

Vart åker man någonstans i södra norge för en härlig vandring?
är själv kanske ute efter en 3 dagars tur..

Ledsen över att ta upp denna tråd på nytt men har sökt och sökt och finner inte några bra svar på bra vandring i närheten av göteborg.
 
Jag blir alltid melankolisk när jag ser hur lite tid folk har att genomföra en vandring. Mina senaste fjällvandringar har varit sådär 6-7 dar och redan det är i minsta laget.
10 dagar var tidigare mitt riktmärke; min längsta sydnorska tur var ade13 dar.
Jag tröstar mig med desto längre kontinentala vandringar.

Nå, en perfekt tredagarsvandring är att går runt Hardangerjøkulen, med start och mål i Finse.
En annan triangel går norr om järnvägen, från Ustaoset till Hallingskeid, med första etapp genom Hallingskarvet. Det finns bilder på http://www.huthyfs.com

På fem dagar bör man kunna ta sig från Haukeliseter till Finse; jag gjorde det på sex, men gick inte rakaste vägen och hade sträckt ut det till 8 om inte vädret varit så uselt. Hardangervidda må vara lite flackt i den centrala och östligaste delen, men är överlag underskattat.
 
Tack Peter!

Var precis något sådant tips jag behöve.

Håller med att tiden är förkort själv skulle jag kunna tänka mig att bo utomhus å ständigt på väg.
Men tanken är att ta med frugan vars tålamod dalar efter 10minuter utan rygsäck på plan skogsmark.
Det är hennes önskemål om att följa med på en kort enkel tur för att få en inblick hur jag har det ute.
Där av min förfråga på en kort tur med vackra vyer. Är rädd för att hon annars bryter tystnaden förmycket å jag får ligga kvar blodig i något stenrös någon stans.

vilken karta ska man använda tro?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
norge2018 Tips på 5-dagars vandring i Norge Fjällvandring 0
krihamm Tips på 5-7 dagars fjällvandring Fjällvandring 12
jossanlundkvist Tips på 4 dagars vandring :) Fjällvandring 3
millamill tips på 2 dagars fjällvandring nära oslo? Fjällvandring 1
aksello tips på 4-6 dagars vandring norr om grövelsjön. Fjällvandring 1
uldall Tips på vandingsled/tur för 5 dagars vandring? Fjällvandring 17
Joana Tips på 3-4 dagars tur i Sarek/Padjelanta? Fjällvandring 7
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
Christoffer_123 Tips på 4-5 dgr laponia Fjällvandring 3
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Helena Bergman Tips på rutt Åre - Gäddede m FÅ VÄGAR Fjällvandring 6
tinyvaldemar Tips på fint hus för vandring Fjällvandring 3
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Essexblue Tips på tältplatser Anarisfjällen Fjällvandring 0
veni Tips på en Rundtur i Rondane NP Fjällvandring 9
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
Sällan Tips på vandring i Finse och skor Fjällvandring 2
sellanboy Tips på rundvandring i Sarek Fjällvandring 1
TNFlimejuice Sarek - Tips på rutt? Fjällvandring 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...