Tips på 2-3dagarstur Vålådalen?

Ska ut på en helgtur kring Vålådalen. Startar turen fredag eftermiddag alternativt lördag morgon, hemfärd på söndag. Glad för tips på en fin tur där man får se mycket.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Tanken är att vi ska tälta. Har funderat på Vålådalen-Issjödalen-Lunndörrsstugorna. Var på en dagstur förra året upp till Pyramiderna och fick mersmak :)

Om du nu har sett Issjödalan/Pyramiderna kan man ju ta vägen via Blanktjärnarna upp till Lunndörren. Fast stigen från Blanktjärnarna och till Lunndörren är lite svårorientertad men med senaste karta och lite tålamod så går det.

Jag skulle rekommendera turen vi gjorde i slutet av förra veckan.
Ta bilen till Nordsätern (Ljungdalen) och gå genom Storådörren och tillbaka genom Lilla-Lunnådörren. Vi tältade tre nätter men det går att gå på två övernattningar.
Dock rekommendrar jag att man går på tre övernattningar.
Jag tycker det var en mycket fin tur och så hade vi tur med vädret.

Lite godis från turen.

Bilagor

• storåd-1.jpg
    storåd-1.jpg
    29.6 KB · Visningar: 759
  • P8130167.JPG
    P8130167.JPG
    38.4 KB · Visningar: 1,159
  • P8120153.JPG
    P8120153.JPG
    40.4 KB · Visningar: 862

Få Utsidans nyhetsbrev