Tips om paddling på Åland??

Jag har funderingar på att paddla några dagar i Ålands skärgård, men vet inte så mycket om stället. Jag har inga prestationskrav på att paddla längsta möjliga sträcka eller så, vill bara hitta en trevlig omgivning. Stämmer det att NO och SO skärgården är bäst för paddling? Någon som vet var man kan hyra kanoter eller kajaker? Alla tips är uppskattade!

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag och flickvännen paddlade 3 dagar på norra åland veckan före midsommar. Rekomenderas! När vi var där var det osannolikt tomt på båtar, troligen lite mer nu, men troligen klart överkomligt (?) Jättevackert och enorma möjligheter till fin paddling i skyddade vatten.

Vi hyrde kajak av Nimix och var mkt nöjda med detta:

http://home.aland.net/nimix/svenskaindex.html

Mot en överkomlig kostnad kör han ut, och hämtar, er med kajaker efter önskemål. Han hävdade att han var ensam om den tjänsten på Åland. Vi ringde från mobil och gjorde upp på hämtningsdagen var han skulle plocka upp oss. Ingen stress, man paddlar så långt och snabbt man känner för utan någon plats man måste nå.
Ha de gött!
Jörgen

Instämmer med ThureB

Kan bara hålla med Thure. Vet inte hur läget är nuförtiden men redan för flera år sedan hyrde man uteslutande ut VKV:s kajaker. Prova Måsen om du har möjlighet! Håll koll på algerna dock! SMHI !
T

Vill man slippa VKV så har Nimix andra kajaker, prijon, wilderness systems mm. Tyvärr mest plastkajaker, men ändå. Wilderness systems tempest 170 provade jag, och var nöjd, sitsen är riktigt skön och ryggstödet går att fälla bort så det inte stör paddlingen (något jag inte lyckats med på prijons kajaker, nå, jag gillar inte deras kajaker i övrigt heller... men det är en annan sak..). Tyckte allmänt att Tempest var väldans stabil och lättpaddlad, lätt att balansera paddlingen med skäddan osv. Vet inte hur den beter sig hög sjö, för det hade vi ingen... oj.. blev nästan en recension... :eek:\
.... Oavsett... Paddla i Ålands skärgård! Det kan verkligen varmt rekomderas, oavsett vilken havskajak man väljer! :)
Ha de gött! :)
/Jörgen

Själv var jag förtjust i området runt Kökar, där det finns lite häftig natur på Källskär, vill du vara i norra delen är det värt att paddla in även i den finska skärgården.

Jag paddlade norr om Simskäla förra veckan och uppåt väderskär och runt där lite. Det är fina områden och har varit där förut ett par ggr. Mycket stenar att stöta i bara, så lätt för grundstötning. Lägger man i vid Sandösund så får man lång transportsträcka tycker jag, så brukar köra längre fram och ställa mig vid färjelägret ungefär. Har inte varit några problem att stå där och lägga i kajaken.

utsidan av Föglö är också fint att paddla, men många småöar att glida runt.

Om du håller det för dig själv, så kan jag tipsa om stuguthyrningen på Skarpnåtö. Dom hyr även ut båtar och kanoter. Skärgården däromkring är perfekt för paddling.
Därifrån kan man ta cykelfärja över till Geta, eller en aftontur ut till fyren på Sälskär. Fisket är bra, både på Abborre och Gädda. Innan midsommar kan man även få strömming om det inte är helt utfiskat nu.
Jag är sommaruppväxt på Skarpnåtö och det är mitt himmelrike på jorden. Så därför vill jag ju inte att det sprids för mycket och jag inte kan fortsätta hyra stuga där ;)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips