Tips om MTB runt Skuleberget/Högakusten området

Hejsan!

Jag funderar på ifall det finns några fina XC stigar runt Skuleberget/Högakusten. Är det cykelförbud där? Någon som har någon erfarenhet? Vart kan man bo? Är tält aktuellt etc?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tips om turer

Det verkar som att man får lov att cykla inom området, men finns det någon som vet någfra lämpliga stigar osv.? Tack för tipset om Naturvårdsverkets webbplats=)

Nu är detta visserligen en gammal tråd, men jag kan inte låta bli att tipsa eftersom jag bor i Örnsköldsvik.

Jag var nyligen vid Rotsidan (ligger vid Nordingrå) som ligger vid havet. Det är ett naturreservat där det finns 6-7 km med flata klippor med en hel del små hack uppför och nerför, och en del större sådana också. Jag kom på att där måste det vara sjukt kul att cykla MTB! På en del ställen finns partier med runda stenar av lite större modell där det nog är VÄLDIGT svårcyklat, men det är bara bära cykeln de 10-20 metrarna! Här kommer en bild på hur det ser ut.

rotsidanlt4.jpg

Jag längtar tills vi skaffat cykelhållare till bilen så man kan dra dit och åka!

Ett annat ställe att cykla på är Höga Kusten-leden mellan Harnacken och Hamptjärn i Örnsköldsvik. Har sett en hel del folk som cyklar MTB där. Över myrarna är det spångat och fint så det är inga problem. Om man tar sig till Småtjärn (ovanför Hamptjärn) finns en hel del stigar att välja på och eftersom många cyklar där tror jag det är okej. Överhuvudtaget området i Svedjeberget bjuder på många cykelstigar som lämpar sig för MTB! Stigningarna kan vara jobbiga, men desto roligare på nervägen!

oj vilken gammal tråd det här var, men har någon cyklat där nu?
eller har ni andra tips för sundsvall med omnejd?

själv cyklar jag på Alnö, men kommer nog att vidga vyerna framöver :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips