Tips om Lunndörrsfjällen

Hej,
Tänkte ta en tripp till Vålådalen-Lunndörrsfjällen i nästa vecka. Ultralätt packning naturligtvis.
Jag blev inspirerad av Tore Abrahamsson bok om Okända fjäll och tänkte utforska Stordörren, Lilldörren mm om väder och vind tillåter.
Någon som har några tips om detta område?

Jörgen

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Förra året gick vi från Tossåsen genom Lunndörren, genade upp i dalgången öster om topp 1322 och fortsatte upp på Södra Storådörren. Sedan vidare mot Ljungdalen.

Turens höjdpunkt (!) var helt klart Storådörren. En storslagen dalgång! Det var kul att få vara där efter att sett siluetten från bilvägen så många gånger. Vi hade dessutom tur med vädret och bjöds på en milsvid, karg, stenig, vacker utsikt. Man får nästan en känsla av att ingen har varit där tidigare.

Det är så klart väldigt stenigt så fort man lämnar dalgången men det är inget problem med lätt packning.

Några av sjöarna i Vålådalen är bland Sveriges klaraste och värda att gå förbi och fiska i om man vill. Fascinerande!

Det finns en sjö i området som är rent magisk då den omgivs av ogenomtränlig trollskog där man lätt går vilse och stigarna är osynliga. Men den får du nog leta efter själv. :)

Tillbaka från Lunndörren

Det blev en tur förbi några egna favoriter i trollskogen och sedan upp genom Storådörren. Verkligen imponerande i strålande oktober-solsken. Noll grader och hård motvind uppmuntrade dock inte till några långvariga natursvärmerier.

Gröndalen har jag inte besökt tidigare, trots en hel del turer i Vålådalsterrängen. Jag har varit mest i de norra och västra delarna av skogsområdet.

Naturen i Gröndalen var verkligen fascinerande. Gråväder som skymde omkringliggande toppar förstärkte bara intrycket av "det plattaste jag någonsin sett". Sedan kom Pyramiderna och Issjön som kronan på verket. Mycket spännande och annorlunda miljö.
Tack för tipsen!
Jörgen

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips