Tips om Jotunheimen stugtur?

Till topps!

Jag är nybörjarvandrare - mina enda erfarenheter (i vuxen ålder) är tråkiga marcher i lumpen, och en rejäl dagstur i klippiga bergen i somras (blev så trött att jag knappt kunde somna på kvällen! :)), men nu känner jag lockelsen från de vackra norska fjällen, och jag tycker Jotunheimen verkar vara väldigt fint.

Så - jag har varken någon vidare erfarenhet av vandring eller någon vandrarkompis (vilket inte besvärar mig, eftersom jag gillar att hålla min egen nyckfulla takt), men något som talar till min fördel är allmän uthållighet, ett par trevliga Garmont kängor (som jag såklart vill få valuta för!) samt ett par små nätta fötter som aldrig verkar få skoskav.

* Vad behöver jag främst prioritera i min packning, nu på sommaren? Jag har sett bilder på folk som vandrar i shorts och bilder på folk som vandrar i heltäckande värmeplagg - hur vida är variationerna egentligen såhär års?

* Hur mycket vatten gör man av med på en dylik dagstur ungefär (typ 8 timmar från stuga till stuga)? - Detta skulle ju kunna påverka min packning rätt mycket.

* Finns det (ofta) butiker där man kan köpa mat själv, eller är man helt utlämnad till smörgåsmakarkonsten på hytterna?

* Vilket är bäst - att bli medlem i norska eller svenska turistföreningen? - Man får stugrabatt på bägge men den norska är dyrare - finns det andra fördelar med medlemskap i den norska?

* Hur mycket kan det regna? Är regnställ verkligen ett 'must have'? - tanken på att lägga 1000 spänn på ett 'kit' som jag aldrig skulle använda annars är väldigt retfull

- Exempel på packning/ kläder/ utrustning som DU haft framgång med på dylik vandring beskådas med stor iver..!

- Hoppas jag inte är för osammanhängande och frågar om för mycket dumma saker - jag skyller isåfall på resfeber och högt koffeinintag :)

Mvh.
Torbjörn
 
Jotunheimen

Tjenare!

Många frågor. Ska försöka dela med mig av mina erfarenheter, har trots allt vandrat i Jotunheimen en del.

Till att börja med vill jag rekommendera denna sajt: http://www.tilltopps.com/

Det fina med Jotunheimen är ju att man kan ta bilen rätt nära de mest dramatiska topparna. Vilket medför att man kan ta dagsturer med lätt packning om man vill. Valmöjligheterna är många.

En kanontur är att åka till Gjendesheim och vandra över Besseggen - som ligger bredvid sjön Gjende - till fj stn Memurubu, stanna dar en dag och bestiga toppen Surtningsua. Det finns två leder upp till toppen, ta ena upp och andra ner. Sen ta färjan tillbaka till Gjendesheim eller vandra vidare mot Gjendebu och ta färjan därifrån. (kolla vidare på kartan, sträckor mm på länken ovan).

Regnställ är givetvis en självklarhet. Fjällväder är lynnigt. och nog kommer det till användning även annars? Köpt nåt snyggt så duger det ju även på stan! :)

Svenska turistföreningen duger skulle jag säga. Men annars är boende faktiskt inte så jäkla dyrt, definitivt inte dyrare än i sverige. betalade 180 kr/natt i fj stn Spiterstulen med tillgång till dusch och kök. (Spiterstulen är ju annars också ett kanonställe, med toppar som Galdhöpiggen och Glittertind på dagsturs avstånd.)

Mat finns på alla de fjällstationer jag nämnt här. Restaurang mm, men maten är lite dyrare. Bäst å ta med från Sverige så mkt man kan.

Vatten tar man lättast i jokkar, men en vanlig fältflaska är så klart nödvändigt att ha fylld, särskilt på topp turer då det är ont om rinnande vatten ju högre upp man kommer.

Ang överig packning:
bra skor, superunderställ, ett värmeplag fleece eller motsv, vandringsbyxa, ev kort byxa, vindvacka, regnställ, karta, sovsäck, lite mat, (en vikkosa är bra att ha i fickan som man lätt kan plocka fram när man tar vattenpauser vid bäckarna) är väl basen liknande turer jag nyss nämnt.
 
Regnställ är ett "must have"... åtminstone om du får samma väder som vi hade när vi var i Jotunheimen för några veckor sedan. konstant regn i 2 dygn, 1 halv dags uppehåll och mera regn... Prognosen var även fortsatt regn i 1 vecka.

Vi gick från Spiterstulen till Glitterheim vidare till Memurubu och Gjendesheim. Maten på hytterna är dyra och det finns inte kök så att du kan laga egen mat i varke Glitterheim eller Memurubu (däremot i Spiterstulen). Provianten på hytterna är sådär, mest godis coh sånt.

Vi skulle ha tältat men pga regnet så valde vi sovsalarna istället ca 170kr per natt (ej medlem i STF el DNT). Vi lagade vår mat som vi hade med oss från Sverige på Trangiaköket.

Mössa och vantar bör du ha med dig, en varm tröja att ta på dig under pauserna. Men har du tur behöver du kanske inte använda dessa, dvs om vädret blir bra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Andieb Tips på tältplats i Sogndal och Jotunheimen Fjällvandring 0
Maalla Trängsel i Jotunheimen? Samt andra tips om området! Fjällvandring 3
annicag Tips på bra leder i Jotunheimen Norge Fjällvandring 3
ludde0719 Tips på kort tur i Jotunheimen! Fjällvandring 4
niklas_gripen Tips på vandring i Jotunheimen? Fjällvandring 6
tinab66 Tips på flott vandring i FjordNorge eller Jotunheimen Fjällvandring 2
Maija Tips för Jotunheimen önskas Fjällvandring 12
Fjälla Jotunheimen 3 dagar - TIPS?!! Fjällvandring 7
petratetra Tips om Jotunheimen önskas! Fjällvandring 14
soljesp Ensam i Jotunheimen-TIPS ? Fjällvandring 6
Tips på turer uppe i Jotunheimen Fjällvandring 1
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Rudholm Tälta i Arjeplogtrakten, tips? Fjällvandring 7
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
Christoffer_123 Tips på 4-5 dgr laponia Fjällvandring 3
sweculpepper Kort fjälltur , 2 dagar, 1 tältnatt, tips Fjällvandring 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.