Tips kajakköp

Hej!
Skulle vilja ha lite tips inför kajakköp.
Har tänkt försöka testpaddla innan köp men vill ha tips på vilka modeller jag ska kika efter.
Är nybörjare, 170 cm lång och väger 50 kilo, kommer paddla i älv/Östersjökusten och har inte tänkt lägga en förmögenhet utan vill gärna hitta nåt till ett rätt ok pris. Vilka modeller ska jag titta på tycker ni? Tacksam för tips! :)

Senast ändrad:
En äldre VKV Kåre Anita eller Lisa bör du ha med i provpaddlingsprojektet. Prisvärda trevliga och med stabilt 2:a handsvärde.

Thure

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Fler frågor måste besvaras förs

Det är några basfrågor som är viktiga priset har du beskrivit men sen hur ska du använda kajaken ,ska den transporteras jämt på biltaket är vikten viktig och ska du kör mest långturer är stuvutrymmet viktigt sen är materialet viktigt jag själv kör Marlin Prilite och är nöjd med den.

Östersjökusten? Menar du inomskärs eller vill du ut på havet? Ganska stor skillnad på det också. Och hur mycket utrustning vill du kunna släpa med? Satsar du på övernattningsturer?

Tack! Inser att jag var lite vag. Det är dagsturer som är aktuellt, så någon större packning behöver inte få plats. Kommer att hålla mig inomskärs. Bor ca 100 m från vattnet så kommer främst att paddla hemmavid men vill gärna kunna ta den på takräcke och åka några mil med den.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips