Tips för kungsleden och sarek, tack

Planerar min sarek resa för juli 2011. Längtar verkligen upp till fjällen igen efter förra sommarens vandring tvärs genom sarek som gick kanon bra.

Den här gången ska jag vandra med en som inte har någon fjällvandringserfarenhet, så jag tänkte att vi går kungsleden kvikkjokk - saltoluokta.
Vi ska såklart vika av vid aktse och besöka Skierfe, men jag skulle vilja gå lite längre in i sarek.
Vi kommer att ha 7- 9 vandringsdagar och kvikkjokk - saltoluokta känns lite kort för så många dagar.

Har ni några förslag på hur man skulle kunna gå en sväng i sarek och sedan komma tillbaka till kungsleden på ett smidigt sätt ?

Tack för alla svar.

någon som gått från skierfe uppför Gierdogiesjtjåhkkå, mellan rådnik och niehter och sedan rundat sjön Abbmojavrre och sedan tillbaka till kungsleden ?
Då måste man nog vada Abbmojåhkå, någon som gjort den ?

Jag gick ovanför rapadalen i somras och det var ganska stenigt. Hur ser det ut uppe mellan niehter och rådnik ?

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips