Tips för Kolmårdentur

Är det någon här som har några bra tips på bra vandringar runt KOlmården? Jag skulle vilja ge mig iväg på 2-3 dagars vandring under semestern men har aldrig besökt området förr.

Annika
 
Hej Annika!

Jag har inget speciellt svar på din fråga men jag skriver inlägget ändå för att berätta om hur jag gjort när jag vandratt i områden runt Kålmården.

1. Jag har gått utmed Bråviken på Kolmårds-sidan. Där har vi ett fint men något mer ansträngande eftersom vi har många små bergspass där. Nära till vattnet och flertalet små bäcker som rinner ut i Bråviken.

2. Varit och gått inne i skogarna vid Kolmården. Jag har då lagt fram att gå till olika sjöar mm. Jag älskar nämligen vatten. Hehe. Jag gick inte på några särskillda leder utan földe stigar och vägar.

Hela området i Kolmården är fint. Men jag kan inte ge tips på några leder som jag gått.

Hoppas det var någon vettig information.

// Tobbe
 
Östgötaleden

Det enkla sättet är att vandra på östgötaleden, välmarkerad, lättgången och går ofta den finaste vägen. Givetvis kan man göra avstickare efter eget huvud.

På turistbyrån i Norrköping kunde man åtminstone för något år sedan köpa en speciell östgötaledskarta - mycket bra!

Uffe
 
Kartor över Östgötaleden finns lite varstans, t ex säljer bokhandlarna i Linköping,
säkert även i Norrköping, dem. De gamla kartorna visade inte mycket mer än själva leden
och lite däromkring; sedan några år tillbaka är det i stort sett Gröna Kartan med lederna inritade.
 
Tack för tipsen!

Jag ska införskaffa en karta och sen får jag improvisera ihop något. Det verkar ju vara så att hela det området kan vara trevligt att vandra i.

Trevlig fortsättning på sommaren!

Annika
 
Hej!

Jag har för mig att Östgötaleden byter namn till Sörmlandsleden i höjd med Krokek ungefär men Östgötaledens karta för Kolmården, Vikbolandet, Söderköping och Valdemarsvik har även med början på Sörmlandsleden. Etapperna från E4:an ovanför Krokek och bort mot Kvarsebo, är väldigt välskötta och trevliga. Synd bara att det kan vara lite knepigt att ta sig till och från lederna.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.