Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan. Om du inte vill slå av annons­blockering kan du istället stödja oss genom att teckna ett Plusmedlemskap - då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!

Tips för fjällvandring

Jag skulle vilja njuta av lite fjällnatur under perioden 15-22 juni. Två kriterier som skulle bidra till en grymmare naturupplevelse är relativt skönt väder och inte alltför mycket myggor. Jag kan tänka mig att göra dagsturer från en basecamp eller vandra från stuga till stuga i 3-5 dar. Vart ska jag bege mig?

Hela fjällvärlden, från norra Dalarna till norra Lappland är fin. Vart du ska styra kosan beror på hur långt du är villig att åka, hur nära du vill ha till fjällstationer, stugor och annan service. Vilken del av fjällen du än väljer så kommer du nog inte att bli besviken!

Vad gäller myggen däremot är risken stor att du blir besviken om du ska åka den tid du anger. Mitten-slutet på juni brukar vara den absolut värsta myggperioden! Plågan blir ofta lindrigare när du vistas uppe på det vindpinade kalfjället men när du är i fjällbjörkskogen/skogslandet får du räkna med ett litet h-e.

Men jag tycker inte att du ska låta dig avskräckas. Ta med en bra mygghuva och myggstift så klarar du dig!

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Torrare och myggfriare

Brukar det vara i regnskuggan och över trädgränsen. Norge och Rondane är ett tipps så tidigt.
//J

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips