Tips för bestigning av Kebnekaise önskas....

• Trådstartare plingis30000@hotmail.com (Magnus Persson)
  • Start datum

plingis30000@hotmail.com (Magnus Persson)

Gäst
Hej,
jag undrar om det finns någon här som kan ge mig tips för att bestiga Kebnekaise. Har du sjäv varit uppe? Hur lång tid tog det? Behöver man guide? osv ...

Tack på förhand
/Magnus

kmsellin@hotmail.com (Mattias)

Gäst
Tips!

Hej!

Skall du gå upp på kebnekaise första gången kan det vara klokt att ha en guide, det beror i och för sig mycket på vilken av lederna upp du skall gå.
Det tar en hel dag att bestiga kebnekaise, exakt tid går inte att ge det beror mycket på fysiken på de som går upp(gruppen fysik ifall du går med guide).
Det är inte allt för jobbigt men man bör nog ha normal kondition iallafall.
Ta kontakt med kebnekaise fjällstation de kan hjälpa dig med information.
Jag har själv varit uppe på kebnekaise och kan rekommendera det.

MVH Mattias

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Går bra utan guide

Jag har varit uppe två gånger, via Västra leden och via Durlings led. Om man går någon av dessa leder behöver man ingen guide.

Durlings led är lättare men den börjar i SIngivagge så om man ligger vid fjällstattionen är västra leden ett alternativ. Den är bara jobbig, inte svår.

Räkna med att hela dagen går åt. Börja tidigt på morgonen och ta med mat för lunch och eftermiddagskaffe, eventuellt kan det bli sen middag den dagen.

staffan@anasys.se (Staffan Öberg)

Gäst
Beskrivning av vandring till toppen på Kebnekaise

Hej,
Jag har flera beskrivningar av vandringar till toppen på Kebnekaise på adressen www.anasys.se/vandring

1997 gick jag upp via Västra leden till toppen och låg över i nya toppstugan. Den är dock numera i mycket sämre skick.

1998 gick jag upp via Östra leden med guide, d.v.s. den vanliga toppbestigningen. Detta kan rekommenderas i första hand.

1999 gick jag upp och ned till toppen via Västra leden. Detta tar en hel dag och är rätt jobbigt. Börja så tidigt som möjligt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips