Tips; Bigwall-turer med inslag av aid.

God kväll!

Någon som skulle kunna dela med sig av lite tips på nordiska långturer och big walls med inslag av aid? Ser framför mig en tur i norden som tar mina basala aid-kunskaper från lokala hemmaklippan till de större bergen. Trad i 6-registret och aid i A1-A3, med eller utan övernattning.
 
Kul! Precis DET är jag också helt insnöad på, och klättrar på samma nivåer. Är inte sådär jätteintresserad av svår Aid, för farligt, men älskar att campa i min portaledge.. :-D Har hittills bara fått utlopp för just den typen av klättring i Yosemite i USA. MEN, förutom alperna tror jag bästa chans på närmre håll är antingen Kjerag eller nånstans i Romsdalen.. Om man inte är sådär supernoga med stilen kan man ju alltid ta med sig ett par lätta stegar och några krokar och ge sig på en riktigt svår fritur eller göra variationer av långa friturer som innehåller lite lagom aid.. Men har kommit fram till att haulingen ofta suger mer på friturer som inte är lika branta som renodlade aidturer kan vara..

Man skulle haft Nicolas Favresse som replagskamrat.
 
Det vore trevligt om det gick att hitta turer närmre än Yosemite och Alperna. Har förstått att det finns en del turer i Kjerag. Har också läst att viss av turerna gjorts fritt - vet inte hur detta påverkar möjligheten för oss dödliga som inte klättrar 8+ att aida vissa av replängderna. Kanske inte alltid lätt att clean-aida dessa utan att påverka nyckelgrepp och/eller lämna märken efter cam hooks och skyhooks?
 
Det vore trevligt om det gick att hitta turer närmre än Yosemite och Alperna. Har förstått att det finns en del turer i Kjerag. Har också läst att viss av turerna gjorts fritt - vet inte hur detta påverkar möjligheten för oss dödliga som inte klättrar 8+ att aida vissa av replängderna. Kanske inte alltid lätt att clean-aida dessa utan att påverka nyckelgrepp och/eller lämna märken efter cam hooks och skyhooks?

Det finns även lättare friturer på Kjerag. Har inte föraren till hands men var påväg dit för ett par år sen men det slutade aldrig ösregna den gången så det blev Nissedal. Minns vagt att alternativen var Lysediagonalen 5+/6- över 1000m? Eller Hooka Hey 6+/7- också riktigt lång tror jag..

Och självklart ska man inte "go wild" med skyhooks/camhooks på känsliga partier av friturer. Poppis att råka chippa bort den avgörande crimpen för en fri passage.. Men man kanske kan göra nån aid variation förbi den där 8+ pitchen.
 
Senast ändrad:
Kjerag låter kul är det nogon som vet var man kan få tag på en klätterförare över området har lettat på internet men inte hittat nogon som säljer några. :(
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tustak Tips på bergsguide/byrå i alperna Alpin / Bigwall 8
16stolpar Jämtlands fjällklättring - nybörjare söker tips! Alpin / Bigwall 4
Skogsmulle25 Tips på alpina äventyr till 2 nybörjare Alpin / Bigwall 7
karrlander Tips i Jotunheimen sökes Alpin / Bigwall 14
Lull Tips på storlek på alpina klätterskor. Alpin / Bigwall 8
AriGold Tips på ensliga toppar i Alperna Alpin / Bigwall 8
Pallet Bestiga Mt. Blanc som nybörjare - råd? Alpin / Bigwall 50
johnliungman Tips på fin vintertur för nybörjare? Alpin / Bigwall 3
Sara84 Tips på berg Alpin / Bigwall 12
Mike C Tips på ställen för alpina nybörjare? Alpin / Bigwall 10
Bahman Tips om boende i Cham Alpin / Bigwall 1
Väderjacob Tips för alpina nybörjare Alpin / Bigwall 2
Mangster Tips på stora väggar att friklättra i Norge? Alpin / Bigwall 18
oscarsundholm Syltraversen Tips och råd Alpin / Bigwall 4
m_stromqvist behøver tips om grønland Alpin / Bigwall 1
Tovetjarn tips om storsko? Alpin / Bigwall 5
m_o aid tips Alpin / Bigwall 5
tango tips ang vandringsstegjärn och yxa Alpin / Bigwall 15
lumpi Tips om Kauskasus? Alpin / Bigwall 1
komin Behöver, Tips!(Storskor-Randonnè) Alpin / Bigwall 3
Jonas J Aconcagua tips önskas Alpin / Bigwall 0
Fjle Tips om praktikplats Alpin / Bigwall 0
5.10 Vill ha tips på bra förare och kartor över stora berg. Alpin / Bigwall 2
Tips till nybörjare bitte... Alpin / Bigwall 1
glaciærtur-tips søkes!!! Alpin / Bigwall 0
Darek12 Drytooling!! Alpin / Bigwall 1
zardoz Fråga ang. bigwall Alpin / Bigwall 17
lillwiken stilar inom bigwall Alpin / Bigwall 22
Zenyatta BigWall partner for El Cap Alpin / Bigwall 12
Arytmica Utrustningsfråga ang. Bigwall Alpin / Bigwall 4
Aiki-Kai Yates bigwall rack Alpin / Bigwall 1
kråkanhåkan Bigwall Alpin / Bigwall 7
Avslzyx Turer kring Pårte i Sarek Alpin / Bigwall 7
midas66 Göra lägre turer tillsammans Alpin / Bigwall 3
PerHenrik Alpina turer kring syter? Alpin / Bigwall 0
Bok om alpina turer runt MB samt Mont Rosa Massivet Alpin / Bigwall 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.