Aid-gradering

Hej!

Sitter på jobbet och somnar i tristessen och börjar filosofera runt de stora frågorna i livet, nämligen graderingsproblematiken ;) - givetvis inte vilken som helst - det är A1 till A5 (respektive C1 till C5) och allt där emellan.

Aid-grader är ju ganska udda till skillnad från andra grader - de talar om hur långt man kan falla och om man eventuellt skadar sig eller ej - inte om ett skyhook-move är på en 2cm granitkant eller en 2mm kristallkant (som t.ex kanske förändrar en frileds gradering).

Men! Trots att det borde vara relativt lätt att gradera så är även aid-grader ganska subjektiva - och därmed ett utmärkt ämne att flumma ut runt i brist på annat ;)

Själv har jag aldrig klättrat några stora grejer och heller inte ännu varit på El Cap, men har förstått att det även där kan vara subjektivt (leder graderas om osv). Det finns heller nästan inga etablerade aidleder där jag bor. Enda graderingsproblemserfarenheten jag har är leden Frimärket i Fjällbo/Göteborg som jag inte tyckte var det jag lärt mig att en A3+ skall vara, t.ex.

Själv har jag försökt lösa graderingsproblematiken genom att slänga ihop Long/Middendorf's graderingsbeskrivning + Jared Ogden (Big Wall Elite Techniques, dock inte så mycket "elit", ganska mycket ABC egentligen) ihop med beskrivningar på repor i USA funna i "trip reports" och foruminlägg. Resultatet blev att det inte riktigt stämde ihop så jag gjorde lite egna justeringar. Denna listan har jag inte framför mig just nu, men om inte mitt huvud sviker mig så ser den ungefär ut så här... (givetvis pratar vi "new wave")... Med reservation för något fel...

A1 = inga kroppsvikt, faller bara pga dålig placering, SBS (skit bakom spakarna)
A2 = 2-6 meter fall (1-2 kroppsvikt)
A2+ = 7-10 meter fall (3-5 kroppsvikt)
A3 = 11-15 meter fall (6-8 kroppsvikt)
A3+ = 15 meter fall där man slår sig (mer än bara lindrigt)
A4 = upp till 30 meter fall (där man eventuellt skadar sig på något nedanför)... sen börjar det bli ganska luddigt på A4+, kanske en enstaka bomber på en hel repa (där en repa måste vara runt 50m).

A1 och A5 är ju lätt, den första har inga kroppsvikt och den andra har bara kroppsvikt (inga BAT-hål eller rivets dock).

Nu till själva meningen med inlägget - låter graderna rimliga för er med mer erfarenhet?

Lite mer spånande med scenarier är inte dumt... :)

Rent teoretiskt nu, om man klättrar 6 kroppsviktsplacering direkt från marken, är det då A2, A2+, A3 eller rent av A3+ ? Vad anser du? Faller man skadar man ju sig iom ett markfall på kanske 7-10 meter, men hade det varit långt upp och det varit en bomber säkring där marken istället är hade man kanske fallit 15-20 meter utan att träffa något. Skulle detta förändra graden på något vis, eller vad tycker du?

Om det är 4-5 riktigt svåra kroppsviktsplaceringar på rad (alltså att de är svåra att få till bara för att hålla kroppsvikt), skulle någon anse att repan endast därför är hårdare än t.ex A2+ (eller vad nu den skulle varit i "normala" fall)?

Om det är 2 kroppsvikt, följt av 1 bomber, 2 kroppsvikt, 1 bomber skulle någon anse att det är mer än A2 bara därför?

Det finns säkert någon kuf där ute som sveper runt på jobbet som en zombie och funderar på samma sak ;)

/Michel
 
Senast ändrad:
"Everything is A1 until you fall..." är det väl någon som har sagt ;) ;)
Hehe, den har man ju hört förut...

Men skall sanningen fram så är det inte riktigt så enkelt, på ett par leder som t.ex Zenyatta Mondatta och Lost in America på El Capitan (USA) finns det placeringar som är så pass svåra att sätta att det kan ta runt en halvtimme* att få dem att bara hålla kroppsvikt, och det med en trettio meters flygtur som straff om de inte gör det...


(*För en erfaren Aidklättrare med hundratals 45 meters aidreplängder bakom sig)






peace
 
Senast ändrad:
Då är förstås frågan - bara för att det tar 30min att sätta en placering förtjänar det en högre grad bara därför än om det hade varit en lättplacerad hook?

Om det inte vore ~15m kroppsvikt under utan istället bara bombers och ett par placeringar som tar 30min vardera följt av ytterligare bombers - vad skulle man tro om graden då?

Hmm... undra om det inte går att flumma ur ännu mer runt aidgrader än frigrader 8^)
Vad skall man göra i julhelvetet när man inte bara kan packa och dra någonstans...

Hehe, den har man ju hört förut...

Men skall sanningen fram så är det inte riktigt så enkelt, på ett par leder som t.ex Zenyatta Mondatta och Lost in America på El Capitan (USA) finns det placeringar som är så pass svåra att sätta att det kan ta runt en halvtimme* att få dem att bara hålla kroppsvikt, och det med en trettio meters flygtur som straff om de inte gör det...


(*För en erfaren Aidklättrare med hundratals 45 meters aidreplängder bakom sig)






peace
 
Eftersom aidgrader är/bör vara ett mått på hur illa det kan gå om en viss säkring floppar borde ju rimligtvis graden öka om det finns risk för markfall. Väl? Alltså, för att ta exemplet med sex kroppsviktare från backen. Rent spontant känns det ju som att graden i så fall bör vara A3 eller A3+ eftersom det är den faran som finns när man klättrar, oavsett antal säkringar. Jag tycker det låter fjantigt och som sandbaging att hävda att sex krokar direkt från backen skulle vara A2. Det gör ju skitont att ramla i backen från den höjden! Och säg att de första sex säkringarna är bra, följt av åtta usla, vad händer då? Då har man antal-dåliga-säkringar-i-rad för typ A2+ men ett 100% säkert markfall från femton-sjutton meter – sånt dör man ju av, även om landningen är en tjockmatta! Det måste vara A4, minst.

Det var några tankar från en amatör …
 
Å andra sidan vore det löjligt om t.ex 10 meter kroppsviktsplaceringar direkt från marken blir A4+/A5. Istället kan man ju sätta A3X eller varför inte A3DFU (CRS: Don't F*#! Up) ;)

Hittade en spansk sida med några som också tydligen försökt lösa graderingsproblemet genom egna? (eller är det helt enkelt spanska?) grader...

http://a5lunnis.blogspot.com/2006/03/escala-artificial.html

A2a = 1-2 kroppsviktsplaceringar i rad
A2b = 3-4 kroppsvikt
A2c = 5-6 kroppsvikt

A3a = 7-9 kroppsvikt
A3b = 10-12 kroppsvikt
A3c = 13-15 kroppsvikt

A4a = 16-19 kroppsvikt
A4b = 20-23 kroppsvikt
A4c = 24-27 kroppsvikt

A5a = 28-38 kroppsvikt
A5b = 39-49 kroppsvikt
A5c = över 50 kroppsvikt

Verkar rent spontant vara hårdare grader än "new wave", eller vad tycker ni? Det blir ju dock ganska lätt att gradera bara man definierat vad en kroppsviktsplacering är för något. Om man däremot sätter 3-4 kroppsvikt med en halv meters mellanrum, är det då A2b bara för det? Där skjuter väl systemet lite fel, på nån led kanske det går att ställa sig i toppstegen och göra placeringar med 2 meters mellanrum medan på en annan kanske det bara blir 1 meter mellan.
 
Med den ringa erfarenhet jag har av aid klättring så är jag otroligt skeptiskt till alla dessa varianter till graderingar......

Kompis: - Jahha, vad klättrade du idag?
Jag: - En linje som var graderad A2abcdx.
Kompis: - Trevligt? (Funderar starkt egentligen vad det innebär, men vågar inte fråga...)

Fem minuter senare...

Kompis: - Men vad innebär det klättermässigt egentligen och tog du något fall?
Jag: - Ingen aning, måste kolla graderingsbibeln, men tog som sagt inget fall.
Kompis: - Ok. alltså solklar A1 ;)

Finns ju en video med trevliga synpunkter angående Aid-klättring:

http://www.youtube.com/watch?v=boQHYBhlOcs

Fast egentligen är väl den egna upplevelsen det viktigaste vid klättringen? För mig kan en A2 vara som en A5? för någon med 45 turer bakom sig. Vid dagens slut så är vi nog båda två lika nöjda och det är alltid roligare att klättra ute än att filosofiera vid ett tangentbord.

Lycka till med det nya klätteråret och nu har jag dock lagt på ett nytt fettlager på kroppen efter julens besvär som kommer väl till användning i Januari ;)

- C
 
Haha, den va inte dum...

Dock samma löjliga stil-debatt som trad vs sport. Grejen är förstås att det är inga blåbär uppe på t.ex Reticent Wall och om de är där så tvingas de vända helt enkelt. En A2-säkring blir lätt en A1-säkring efter en del erfarenhet. De leder där dom är i klippet (Longs Peak) är förmodligen inte mer än new wave A2/A3 = vem som helst kan göra det (efter en hel del pryltestande, men ändå, det kanske tar 10 timmar per repa, men vaddå, upp kommer man). Borrar man sänker man graden. 50 borrade BAT-hål direkt från marken (små ca 3mm grunda hål för 5mm breda krokar) är A1, absolut inte A5 eftersom A5 inte får ha varken borrbultar eller chippade hål. Fipplar man till det faller man och kratrar. Man har all rätt att vara skraj, men inte att höja graden, "artificiell svårighet" är inte allmänt accepterat.

Samma sak kan man ju säga om någon 5.7R eller någon E11, varför får sådana leder R eller X eller höga E-grader om det inte är för att faran är större?. Ta bara den där galne E11-skotten, det är ju samma sak - faller han inte är det A1-säkringar, faller han dör han. Jag tror dock att de flesta seriösa inte definierar A5 som "faller man dör man" utan snarare att alla säkringar är tveksamma och håller "förmodligen" inte för fall (är ju lätt om det står 2-3kn på en kil eller om wire:n på en copperhead endast håller för 190kg - då håller de inte för fall oavsett hur styv i korken man än är). Är det sedan 40 sådana, vad händer om en floppar då? Man får ett faktor 2 fall, men det betyder inte att man dör för det, finns ju rephopp som är 120m som ingen dör av, t.ex.

Om man ger en klättrare som aldrig klättrat kilsäkrat ett gäng kilar vad kan hända då? Faller inte klättraren så är det ju lugnt, alla säkringar är A1 tills man faller i dem som några menar.

Allt är ju relativt, 6- är lätt för någon som klättrar 8+, 8+ är "omöjligt" för någon som klättrar 6-. Efter att man klättrat sin första riktiga aid-repa och bankat in all möjlig skrot kan man vara jäkligt kaxig, men i själva verket kanske repan inte är hårdare än A2 och ett sömnpiller för någon som har nerver på en A4. Drar man med samma kaxiga aidare på någon A2+ blir denne förmodligen betydligt mer ödmjuk. Jag kan bevisa att lätt aid kan upplevas omöjligt för en nybörjare, finns en jättebra led här att dra med vem som helst på. Den är bara A2+, problemet är att nybörjar-aidaren lär banga innan han/hon ens börjat - precis som när en nybörjare bangar en 5:a fast han/hon säkert klarar det om han/hon försökte lite.

Absolut, man skall ut och banka in heads, rurps och annat skoj, inte banka på tangenterna. Själv är fettet bortbränt - blir ganska svårt att förbli fet när man hänger i fifin, repklättrar och släpar runt på sjukt mycket prylar. Aid är den absolut bästa bantningskuren! ;)

Lycka till själv med klättringen, oavsett stil eller typ av klättring! All klättring är kul! :)
 
Förresten, kom på att jag fallit många fler gånger när jag aidat än när jag friklättrat. Det är faktiskt logiskt, när man friklättrar känner man att det börjar gå åt helvete, när man aidar så är det som i en tecknad film - man hör kanske ett "pling" men fattar inte att man faller förrän luften börjar susa.
 
Finns ju en video med trevliga synpunkter angående Aid-klättring:

http://www.youtube.com/watch?v=boQHYBhlOcs


- C
Haha!

Inte tycker jag att det är en särskilt "trevlig" kille det där, ett riktigt elitistiskt-prakt-arsle!

Kolla o lyssna på det nedsättande och hånande språket mot den andra klättraren som klättrar på en led som de inte ens vet vilken det är. Tydligen fick de en kommentar om deras sätt att dra ner repet (under deras firningsreträtt pga vädret) som de inte gillade och nu pratar de skit om en annan klättrare, och lägger ut det på nätet, vilka idioter...

Sen om man nu skulle orka lyssna på deras utdragna dravel (medan de andra klättrarna under tiden säkert är kvar uppe på väggen och klättrar, trots vädret..) så kommer man fram till motsägelser i ett resonemang som personen ifråga har funderat alldeles för mycket på istället för att vara ute och klättra.

Han pratar om flera klättrare som omkommit när de fallit på typ A2 replängder (det är fakta) eftersom de har backcleanat och menar samtidigt att A5 inte är A5 eftersom ingen har dött på en A5 repa på El Capitan...

Anledningen till att ingen har dött på en A5 replängd på El Capitan är helt enkelt att det inte finns så många sådana replängder (mindre än 10 av totalt ca 3000 aid repor) - och ännu färre klättrare som har klättrat dem, de få som gjort det har sett till att inte falla...

Reticent som han refererar till har ingen "riktig" A5 repa, där är i själva verket A4 reporna farligare än den som är graderad A5 men det är ju en helt annan diskusion för folk som klättrat Hela leden och inte bitar av den som jag...

Sen allt BS som att alla hook placeringar på El Capitan är borrade, visar ju bara på att han inte vet bättre eller ljuger om den verkliga situationen, jag själv kan intyga att det Inte är så att alla hooks är borrade.

Min slutsats är att detta är en trist videolink med ett mycket otrevligt budskap.

Vi är alla klättrare, och så länge vi gör vårt bästa så är vi alla lika...


peace
 
Senast ändrad:

Liknande trådar