Tips angående tur genom storådörren & lill-lunndörren

Hej

Helgen efter midsommar tänkte jag passa på att utnyttja 1 extra röd dag i kalendern då Sveriges nationaldag i år infaller på en lördag. Tanken är att jag och någon/några vänner skall åka upp ifrån Örebro till Lunndörrsfjällen och vandra en kort tur. Senare i Augusti skall vi upp till Keb fjällen, men vi kan inte hålla oss tills dess.

Så tanken är att vi skall komma fram till Nordsätern på torsdag kväll/natt och sova där, alternativt gå upp till renvaktarstugan om tiden finns. Sedan på fredag skall vi vandra genom storådörren och jag hade tänkt att vi skulle spendera natten någonstans vid Lillån nedanför Saalvantjahke. Ca 17+- km från Nordsätern.

Lördag går vi genom lill-lunndörren och sedan genom Rensnävskalet och vidare mot renvaktarstugan där natten skall spenderas. Också denna dag ca 17+- km.

Söndag färd sista biten till nordsätern och hemfärd till Örebro i ca 9 timmar.

Jag skulle uppskatta tips på vadställen och färdvägar genom dalarna.Hålla höjd eller vandra nere vid jokken i dalarna. Fina tältplatser, fina vattendrag och annan vacker natur. Och om tiden jag har angivit för turen är okej. Samt om ni tycker att vi har tid så skulle en enkel topptur med vacker utsikt gärna klämmas in någonstans. Hur är vegetationen? Men allmänna tips vore toppen.

// Jocke
 
1996 skrev jag följande om Storådörren.

På Söndagen tar vi och går upp till Storådörren och blickar ut över en av de vackraste dörrarna vi har i Sverige. Lapporten må vara vacker men den är mycket kort. Storådörren är å andra sidan mycket längre och ståtligare med branta sidor och en nästan perfekt U-profil.
Botten består till stor del av ett deltalandskap, men stigen igenom är betydligt torrare än den genom Lapporten. Under eftermiddagen går vi ut ur dörren och håller höjden åt vänster. Mitt emellan Stor och Lillådörren (Rensnävskalet) tältar vi på fjället och vi kryper in i det nyuppslagna tältet ca 30 sekunder innan regnet öser ner över området.
Gick inte igenom Lillådörren.
 
Vägen till Nordsätern är ganska dålig sista biten så har ni inte en bil med hyfsad markfrigång så är det ca 2 km längre att gå. Går kanske att köra ändå om man tar det väldigt lungt.

Jag och tjejen gick exakt den sträckan förra hösten. Vi började gå vid 16-17 tiden och gick upp till Renvaktarstugan innan vi slog läger för natten.Hittade en bra tältplats nån km norr om stugan. Andra dagen gick vi rätt långt. (för långt) Vi gick mot Lillån och Rundade Norder Storådörrsfjället och fortsatte genom Lill Lunndörren och en bit till. Den dagen blåste det rätt bra och kändes som vindrarna pressade ihop sig där mellan bergen därför gick vi vidare och hittade en tältplats i hyfsat lä läge. Sista dagen gick vi över rensnävskaftet tillbaka mot renvaktarstugan och Nordsättern. Våra tältplatser är vid pilarna på kartan.

Sista dagen blev rätt kort och vi var nog vid bilen vid 14 tiden.

Till Renvaktarstugan är det ju stig och sedan är det kanske lite knölig terräng men inga större svårigheter.
När ni går genom Storådörren rekomenderar jag att gå ganska nära berget mot öster, i mitten är det bitvis ganska blött och svårt att ta sig fram. Men vi behövde inte vada på något ställe.

Tänk på att våren är väldigt sen i fjällen i år och det är fortfarande mycket snö kvar så det kan nog fortfarande vara ganska blött strax efter midsommar
 

Bilagor

  • storadorren.jpg
    storadorren.jpg
    279.9 KB · Visningar: 1,664
Som sagt, väldigt fina dalgångar. Personligen går jag hellre genom Lill-Lunndörren och Tronndalen än Storådörren. Beror nog egentligen mest på att jag haft riktig otur med vädret varje gång jag varit i Storådörren, och haft solsken i dom andra...

Jag hade nog gått Lill-lunndörren norrut och Storådörren söderut. Vyn söderut genom Storådörren är maffig. Jag har gått på västra sidan. Vad som är bättre vet jag inte egentligen, men om man håller lite höjd västerut i den norra delen får man en vy mer rakt igenom dörren.

Har aldrig haft svårt att ta mig över vattendragen här, men som sagt, det är kvar mycket snö fortfarande. Blir det varmt kan det bli mycket vatten.

I den norra delen kan det vara lurigare att hitta en bra tältplats.

/Peter
 
Väldigt trevligt område att vandra i. Du har redan fått bra tips. Har vandrat i området ett par gånger och inte haft något problem med att vada över på något ställe jag kommit till om det har behövts. Lill-Lunndörren är en väldigt fin och lättvandrad dal. Precis vid den västliga stranden av den nordliga större lilla sjön vid Tronntjänarna finns en väldigt fin tältplats mellan kullarna. Helt plan och kanske går att få upp ett tre-manna tält om man inte har ett med GT-absid. Men det stället passar nog inte riktigt er planering med övernattningar. Toppen markerad 1526 ger en fin utsikt över området.

Den gången jag gick genom Storådörren var det väldigt regnigt o blåsigt så den har jag inte så mycket att säga om. Ville bara igenom så fort det gick och få upp tältet. Tronndalen som nämns är en fin dal som kan vara ett alternativ ifall tid finns.
 
Jag och tjejen tänkte också ta en tur i området i början av Augusti ca 3-4 nätter. Hade tänkte Lill-Lunndörren norrut sen antingen Stordörren eller Tronndalen söderut. Vi hade dock tänkt utgå från Tossåsen, vet egentligen inte varför, Nordsätern kanske är bättre? Finns det nån anledning att utgå från Tossåsen istället eller är det bara "transportsträcka" första biten?
 
Jag och tjejen tänkte också ta en tur i området i början av Augusti ca 3-4 nätter. Hade tänkte Lill-Lunndörren norrut sen antingen Stordörren eller Tronndalen söderut. Vi hade dock tänkt utgå från Tossåsen, vet egentligen inte varför, Nordsätern kanske är bättre? Finns det nån anledning att utgå från Tossåsen istället eller är det bara "transportsträcka" första biten?

Om vi utgår från Norsäter istället kan det är rimligt att hinna gå gråsjödörren/Grösjön och passagen mellan Mossalassafjället och Rensnävet istället? Hur är det området? Går det att ta sig dit genom att går strax söder om Gråsjöfjället från Tronndalen?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mike C Kortvarsel tips angående stugtur önskas. Fjällvandring 8
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Rudholm Tälta i Arjeplogtrakten, tips? Fjällvandring 7
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
Christoffer_123 Tips på 4-5 dgr laponia Fjällvandring 3
sweculpepper Kort fjälltur , 2 dagar, 1 tältnatt, tips Fjällvandring 12
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
ABergstrom Vandring kring Kiruna 4nätter. Tips! Fjällvandring 6
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Helena Bergman Tips på rutt Åre - Gäddede m FÅ VÄGAR Fjällvandring 6
tinyvaldemar Tips på fint hus för vandring Fjällvandring 3
Karolina86 Tips! Fjällvandring 8
CeciliaHG vålådalen-gåsen-helags-vålådalen. tips? Fjällvandring 9
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
Neae Tips gällande stugor Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.