Tipps till vandringsled södra mellan-sverige?

I juni önskar jag att vandra med 3 (4?) övernattningar i området mellan Ljungby och Hjo. Skal köra mellan här med (el)bil och har alltså några dagar över. Men jag är flexibel med geografin! Har kollat på signsturleden Tiveden som ser fin ut, men jag förstår inte hur jag ska komma mig tillbaka till startpunkt om jag lämnar bilen på startplatts. Dålig info på nätet. Så, har någon förslag på turer, antingen rundtur eller där jag kan komma tillbaka till start med lokaltrafik? Jag är inte en väldigt van vandrare, så får inte vara för utmanande. Tacksam för alla svar

Åkulla bokskogar har rätt mkt leder. Där kan du plocka ihop en rundslinga.

Thure
Screenshot_20210519-110450.png

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
I juni önskar jag att vandra med 3 (4?) övernattningar i området mellan Ljungby och Hjo. Skal köra mellan här med (el)bil och har alltså några dagar över. Men jag är flexibel med geografin! Har kollat på signsturleden Tiveden som ser fin ut, men jag förstår inte hur jag ska komma mig tillbaka till startpunkt om jag lämnar bilen på startplatts. Dålig info på nätet. Så, har någon förslag på turer, antingen rundtur eller där jag kan komma tillbaka till start med lokaltrafik? Jag är inte en väldigt van vandrare, så får inte vara för utmanande. Tacksam för alla svar

Tänkte du en vandring om 3-4 övernattningar eller 3 vandringar om en övernattning? Store Mosse nationalpark borde kunna vara på vägen t.ex. Tiveden är fin och nog ska det väl gå att få ihop rundturer där?

Tiveden är väldigt fint, jag bor själv i trakterna. Där kan du plocka ihop leder (eler gå vid sidan av leden) lite som du vill, och det är lätt som en plätt att få till en rundled. Men (och det är ett stort men) det finns bara tre tältplatser i nationalparken, och de är välbesökta sommartid. Det är för övrigt hela parken, en jäkla massa folk dagtid.

Om du struntar i tält och lägger dig med bara sovsäck och liggunderlag (och kanske en bivvybag) så får du sova var du vill så länge du inte sabbar marken. Sedan är inte nationalparken så himla stor, så det finns alla möjligheter att gå i parken på dagen och lägga sig utanför parken på natten.

Off season är Tiveden grymt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips