Tillverka en bogserlina

Hej på Er

Efter en incident i helgen har jag kommit på att det vore bra att alltid ha med sig en bogserlina. Jag tänkte göra en själv.

Min flytväst är utrustad med ett bälte som har en bogserögla på ryggen (Hiko Joker). Min plan är att sätta en s.k. Cowtail, som är ett elastiskt band, ca 40 cm långt i ringen på ryggen. 'Cowtailen' binder eller hakar jag samman med ett rep som är ca 10 m långt med en karbinhake i änden. Dessutom tänkte jag sätta ett flöte eller liknande på repet strax före karbinhaken så att den lösa änden inte sjunker.
Detta paket tänker jag packa ned i en liten väska. Väskan sätter jag på framsidan av flytvästen med cowtailen fäst i bogseröglan på ryggen. Detta innebär att bogserrepet alltid är redo att användas och är lätt åtkomligt.

Låter detta rimligt? Har ni några tips? Vilken brottstyrka ska repet ha?

/Henrik
 
Min bogserlina

Min bogserlina är tillverkad av en 7 m lång nylonlina (flytande) som jag vill minnas är 5 mm tjock. I vardera änden finns en rostfri karbinhake att fästa i kajaken man ska bogsera respektive i sig själv (D-ring i västen eller i rem runt kroppen).

Mitt på linan har jag knutit fast en 50 cm lång gummicord på två ställen. Det är en c:a 1 m mellan knutarna. När linan sträcks spänns först gummicorden och sedan loopen i linan vilket gör att bogseringen inte blir så ryckig.

Hela linan är intryckt i en liten petflaska som jag skurit botten av. Ur flaskbotten sticker den karbinhake jag krokar i mig själv. För linan inte ska ramla ur så lätt har jag satt ett gummiband tvärs över bottens diagonal. Ur flaskhalsen sticker den karbinhake jag krokar i den bogserade kajaken. Packar man linan väl går den att kasta till den som man ska bogsera.

Kostnad: under 100 kronor

Funktion: helt OK

Joakim
 
Re: Min bogserlina

Banankontakt; sa:
Min bogserlina är tillverkad av en 7 m lång nylonlina (flytande) som jag vill minnas är 5 mm tjock. I vardera änden finns en rostfri karbinhake att fästa i kajaken man ska bogsera respektive i sig själv (D-ring i västen eller i rem runt kroppen).

Mitt på linan har jag knutit fast en 50 cm lång gummicord på två ställen. Det är en c:a 1 m mellan knutarna. När linan sträcks spänns först gummicorden och sedan loopen i linan vilket gör att bogseringen inte blir så ryckig.

Hela linan är intryckt i en liten petflaska som jag skurit botten av. Ur flaskbotten sticker den karbinhake jag krokar i mig själv. För linan inte ska ramla ur så lätt har jag satt ett gummiband tvärs över bottens diagonal. Ur flaskhalsen sticker den karbinhake jag krokar i den bogserade kajaken. Packar man linan väl går den att kasta till den som man ska bogsera.

Kostnad: under 100 kronor

Funktion: helt OK

Joakim

Fiffigt. Det är så man skulle vilja ha en själv. ;)

Kalle
 
Min bogserlina

Min bogserlina är ungefär som Joakims.

Ca 10 m lång röd lina som flyter. Diameter ca 6 mm. Rostfria karbinhakar i ändarna med flythjälp (rörisolering). Ca 40 cm från bägge ändarna en skotstek, så att linan kan användas utan karbinhakar som förtöjningslina på sluttade berghällar, torklina för blöta kläder mm. Ryckutjämnare på mitten bestående av ca 0,5 m dubbel gummicord med diametern 6 mm. Ingen skarv på bogserlinan vid ryckutjämnaren.
Bälte runt kroppen som dykare använder, fast utan bly. Snabbfäste (lätt lösbar) mellan bälte och lina. 2 packpåsar, så att antingen kan allt sitta fastspänt på däck, eller så kan påsen med linan sitta fäst på bältet om man av någon anledning vill ha linan i mer beredskap.

Flera av konstruktionsdetaljerna är från Derek Hutchinson eminenta bok ”The compleate book af sea kayaking” (jag har 3:upplagan från 1994). Även Karin Mentzing beskriver i sin bok hur man kan göra en bogserlina.

Har en liten dykarkniv på flytvästen och en sådan här "plastkniv"
400x400.jpg

för att kunna skära av linan om det skulle krisa till sig.

Per Brune
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stefanhum Flytväst med bogserlina+cowtail Paddling allmänt 9
pby Bogserlina Paddling allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.